tisdag 14 juni 2011

Slanglös

Då kan jag meddela att jag för första gången sedan 13:e september är helt slanglös. Inga stora plåster som ska läggas om, ingen slang som är i vägen under kläderna och inga läskiga varklumpar som ständigt kommer ut från instickshålet. Nu är äntligen slangen (jujunocuten) borttagen och jag har inga fall-ifall lösningar om jag inte kan äta. Lite läskigt men oerhört skönt! Det var i onsdags jag efter samtal med min dietist som också rådfrågade min kirurg jag fick åka upp och dra bort den. Det var ganska läskigt och gjorde faktiskt lite ont men det gick i alla fall fort. Jag fick hålla andan sedan drog hon bara ut den. Jag blev lite snopen eftersom jag föreställt mig en liten slang på kanske 5 cm in i tarmen men hon drog och drog - den var säkert 40 cm lång. Hur den såg ut vill jag inte ens berätta men genomskinlig var den i alla fall inte längre....irk... Litet plåster på bara sedan var jag klar. Ni kanske undrar hur det funkar i själva tarmen....där borde ju bli ett håll och mat och dryck borde kunna åka ut i magen.... Det trodde jag också men tydligen är det inte så. Lite läskigt var det allt när jag drack efteråt ;-).

Ätandet går ibland riktigt bra och ibland lite sämre.... Jag har gått ner 5 kg sedan jag blev av med droppet men det får jag nog räkna med. De säger att man tappar ca 10% av sin vikt när man inte längre har magsäck så mer bör jag nog inte tappa.... Jag äter ofta och hela tiden tycker jag men de dagar då jag inte får i mig något till frukost är oftast hela dagen förstörd. När det är en "sådan" dag blir oftast allt annat också dåligt - jag blir trött, sur och har ingen energi alls. Bara att glömma den dagen och invänta nästa!!

Annars känns det verkligen som att jag blivit utsläppt ur fängelset. Jag har avtjänat mitt straff (brottet har jag ingen aning om men bryr mig inte så länge jag slipper sitta inne mer...). Nu kan jag röra mig som jag vill, träffa alla jag vill träffa och äta den mat jag känner för - ljuuuvligt! Saken blir ju inte sämre av att det är denna härliga årstid. Flera gånger om dagen går jag ut till våra doftpioner och luktar på dem. En bit av himmelriket, om jag får säga det själv!!

Vi har varit på studentfest och rockat loss, njutit av Öresundsbad, rivit hallen inför renovering, fixat i trädgården, sett HIF, varit på skolavslutning och mycket mer. Det enda som egentligen sätter begränsningar nu är att jag vill ha koll på vad jag kan äta vid nästa mål - väskan är ofta fullpackad med snacks och dricka - och att det ska finnas en toalett på någorlunda avstånd. Igår var jag ute och joggade/promenerade och joggingssträckorna var mycket längre nu är de varit innan men jag känner att musklerna fortfarande lyser med sin frånvaro.

Det är så härligt att träffa alla er som följt mig. Ni är många många fler än jag någonsin kunnat ana.... Många tycker att jag nu skriver för sällan, jag ska skärpa mig.

Kram Kram

10 kommentarer:

  1. Hur många hamnar inte oskyldiga i fängelse...? Men du blev frisläppt utan annan kompensation än att hela livet är ditt, varenda dag framöver. Vi njuter med dig och din familj!

    SvaraRadera
  2. Cecilia Backstad14 juni 2011 kl. 18:49

    Du är ju bara helt fantastisk! Tänk vad kroppen och själen kan klara av. Jag är full av beundran. Njut vidare!

    SvaraRadera
  3. Välkommen ut:-)
    Njut av denna underbara årstid!
    STOR KRAM

    SvaraRadera
  4. Marie, du underbara stora lilla människa! Vilken fröjd det är att läsa dina rader (trots bilderna du målar upp av slangar, hål och annat :) - du har kämpat och kämpat väl och nu är det din tid att njuta!! KRAM

    SvaraRadera
  5. så himla härligt! Klart att du skriver mindre här nu och ägnar dig mer åt din familj med all din energi. NJUT av sommaren och må gott!

    SvaraRadera
  6. Hej Marie,

    Det är helt fantastiskt att läsa det du skriver. Jag är så glad för er allas skull. Du är så duktig på att ta hand om det lilla och njuta utan gränser. Ta nu hand om varandra ordentligt och ha en underbar sommar. Kanske springer vi på varandra i sommar. KRAM till er alla

    SvaraRadera
  7. ÅÅÅHHH, vad det var härligt att se dig och få krama dig på dagis i förra veckan.Om du visste hur mycket kraft och styrka du ger mig genom din blogg, Marie.Du får mig att uppskatta saker mer än tidigare och inte ta allt för givet.Tack!!Kämpa på och hoppas att du får en fantastisk sommar. Många kramar/Åsa Warberg(Kadanik)

    SvaraRadera
  8. Verkligen härligt att träffa dig på jobbet här om dagen. Låter skönt att äntligen slippa alla slangar. Fortsätt ta hand om dig och njut av din familj och din omgivning.
    Hälsn. Anna Johansson

    SvaraRadera
  9. Har följt dig här och är full av beundran över dig och din positiva livssyn. Frågar Anna hur det är med dig när jag träffar henne här ute i Ödåkra.

    //Marie P

    SvaraRadera
  10. En härlig Midsommar önskar vi dig och din härliga familj. Dina "Systrar" finns alltid där för dig men vi tror inte du behöver oss.
    Kramar
    Lisbeth och Maria

    SvaraRadera