fredag 18 november 2011

Teamwork

Jag har behövt hålla mig borta från skrivandet ett tag. Förutom att vi, med fantastisk hjälp av nära och kära, har fokuserat på bröllopet är det så mycket som måste landa. Landa i tankar, kropp och själ. Och det gäller givetvis alla, inte bara hos mig. Det känns viktigt att börja nu, men jag behöver göra det lite enkelt för mig och mest berätta fakta. Så här har vi det just nu....

Jag lades in i Lund i tisdags, på samma avdelning jag låg på under några omgångar i vintras. Jag var rätt trött. Bröllopet tog såklart på krafterna men också vetskapen om att det är dags igen tröttar. Väl på plats kändes allt bra. Vi fick en bra diskussion med min onkolog där han föreslår en behandling men där vi börjar lite lugnare för att inte slå undan fötterna på mig direkt. Han tror verkligen att cellgiftet har haft nytta på mig under förra omgången. Han tror att det har börjat växa efter avslutad behandling i April och då har det ju tyvärr växt ganska fort. Fortfarande är det så att man inte tydligt på röntgen kan se tumörerna. Varken de som sitter på tarmarna, där ser man bara att det finns en förträngning som såklart visar att något är fel, eller de på bukhinnan. Kirurgen beskrev dem som små blåsor. På röntgen kan man se att ytan är lite suddig men inte mer. Såklart känner jag mig lurad och förbannad. Alla dessa moderna röntgen jag genomgått! Jag väljer att bli skitförbannad och sur men släpper det sedan. Det är ju så det är och ingen har gjort något fel.

Jag kommer att få behandling varannan vecka. Det är en kompinationsbehandling som dels är samma jag fick sist och en annan som ska komplemettera. Jag får först en del intravenöst sedan får jag det från en väska under 44 timmar, såklart även intravenöst, så att tumörerna ska bombaderas under längre tid. Såklart allt med biverkningar men det ska jag inte fokusera på. Cytostatikan är min vän, jag behöver den mer än något annat. Jag gör allt jag kan för att min kropp ska få rätt näring och att jag ska må så bra som möjligt medan cyton gör sitt jobb. Eller jag.... jag har en hel armada med genomsnälla älskade vänner och släktingar som gör juicer, köper alger, ger mig råd och pushar mig. Utan er står jag mig platt. Imorgon är det dag 3 på behandlingen och jag kommer att ligga inlagd till i början av nästan vecka om jag mår som jag ska. De följer mina värde väldigt noga och jag har mycket hjälp av smärtteamet här. Jag har inte mycket ont förutom när jag ska gå eller stå så det håller vi på att prova ut.

Jag har fått en infart inopererad vid nyckelbenet där jag nu får cytostatikan och annars min näring. Näringen är jätteviktig, jag måste gå upp i vikt. Men jag håller stenhård diet, allt jag stoppar i mig ska ge mig nåt och inte bryta ner. Jag får inte ner så mycket och det som kommer ner ska vara 100% rent.

Nu ska jag sova! Hoppas ni hänger med igen, jag behöver alla, all kärlek vi kan få. Kanske är det inte de största heja-ropen och kämpa-sångerna jag söker men att känna att ni finns där och att jag förhoppningsvis kan ge er något tillbaka ger mig ett lugn i att helheten är så mycket större än våra resp. delar.

Största kramen från mig!

27 kommentarer:

  1. Tufft för Er alla att veta vad Du skall gå igenom. Men Du är tuff och håller fanan högt. Vi fortsätter att hålla tummarna. Så fina bilder från bröllopet. Vilken underbar ide att ha det ute. Och vilket vackert solsken! Krama alla Dina killar från oss. Laila och Rune.

    SvaraRadera
  2. Kramar och tankar i mängder.

    Lisa J

    SvaraRadera
  3. Har saknat dig här på bloggen! Skönt att du nu är tillbaka och dessutom som en gift kvinna. Underbara bilder från ert bröllop. Blir alldeles varm i hjärtat. Kram! Johanna

    SvaraRadera
  4. Blir så glad av att se dessa bilder från ert fina bröllop det riktigt lyser om er båda. Vackert väder fick ni oxå.
    Massor med energi och styrke kramar till dig.
    M.H

    SvaraRadera
  5. Jag är med dig!! Tänker ofta på dig och dina nära. Så fantastiskt att får höra om ert bröllop - jättestort grattis till det!! Fru Marie Jönsson klingar inte alls illa ;) Se nu till att du och cytostatiken samarbetar och får bort skiten!! Känner mig priviligerad som får följa med dig genom detta - tack! Stor styrkekram från Malin Mechler

    SvaraRadera
  6. Vi finns med dig här i Stockholm så där har du 65 mils tankar och styrkekramar. Följer er så klart både på bloggen och på FB. KRAM Mia-Maria

    SvaraRadera
  7. Vi finns .. med dig i våra tankar..alltid..Kram till dig Marie/ Anna, Mats ,Alexander o Louise

    SvaraRadera
  8. Å jag blir varm i hela hjärtat av bilderna och en vacker och lycklig brud! Nu är du boostad med kärlek och kraft! Det blir som en sköld i kriget mot fiende-celler, soldat Fru Jönsson. Karin O

    SvaraRadera
  9. Nu tar vi dom , nu tar vi dom, ok nu tar vi dom......( skitcellerna alltså) Jäklar va fina bilder på bröllopet...En bild blev min favorit där du bara skiner upp o ser såååå jäkla lycklig ut...Tur du hade öronen annars hade huvet ramlat av dej...;) Nu kommer jag få svårt att hålla i saker o att gå, får nu ska min tid gå åt att hålla tummarna OCH tårna...Kramisar Jacqueline

    SvaraRadera
  10. Håller tummarna att du mår bättre denna gången . Kramisar

    SvaraRadera
  11. Tusen kramar Marie. Vi är med dig.
    PEMJF ;-)

    SvaraRadera
  12. Tankar och kärlek till er alla - ständigt. Kram

    SvaraRadera
  13. Hej kära Marie! Vi är så glada för ert lyckade bröllop och vilka fina bilder! Nu blir det till att fokusera på att bekämpa och det vet vi att du kan. Skickar lite kraft genom cyber och hälsa familjen. Kram

    SvaraRadera
  14. Stort Grattis till er! Efter 23 långa år så vann Råå IFs damer sin egen cup, som din pappa var med o starta upp, tror nog fan du skicka lite energi till tjejerna så dom fick vinna. julskyltning på Råå idag då kommer jag o sakna dig där nere, men du finns i mina tankar när jag står i lottståndet. Ha de bäst Råå IFs bästa #9

    SvaraRadera
  15. Marie,
    klart vi finns här!!
    Sänder ofta, ofta styrke kramar till dig, hur berättar jag en annan dag.

    Kram Jenny L

    SvaraRadera
  16. Marie,
    stort grattis till bröllopet. Bilderna säger allt om er lycka. Tänker mycket på dig och scannar din blogg ofta. Du ska veta att med din öppenhet mot alla oss som läser så förändrar du våra liv - så mycket mindre som jag bekymrar mig om oväsentligheter och så mycket mer jag uppskattar och lägger tid på det som är viktigt. Små saker i vardagen blir stora med hjälp av ditt perspektiv och livet är plötsligt mer intensivare, fullt av innehåll. Som att Kajsa 4år klarade Baddaren idag i simskolan. Så stolt hon är! Och så glad jag är att dela den stunden med henne.
    Du gör alldeles rätt Marie att samla på minnen. Tänk vad mycket du ska ha att mysa över när du sitter på ålderdomshemmet. All kraft åt din viktökning + behandling utan biverkningar.
    Kramar /Pernilla P

    SvaraRadera
  17. Skönt att höra ifrån dig igen vännen! Vi är nog väldigt många som går och tänker på er ofta ofta och önskar att vi kunde göra något för er. Jag håller också med Pernilla att er situation nog gör att vi allihopa sätter stort värde på små glädjeämnen i vår vardag. Små stunder av lycka får plötsligt lov att fylla upp kroppen och ibland stannar jag upp och tänker på hur mycket det är värt. Hoppas verkligen att du får må ok genom behandlingen och att du kan hitta lite skratt här och där även när det känns tungt! Om det finns nåt överhuvudtaget som vi kan göra så snälla ring. Vi hämtar så gärna barn och spelar spel eller musik med dem - det är bara att säga till!! Ta all hjälp ni kan få och tänk aldrig att det känns fel att be om det. Tvärtom så skulle det bara kännas bra att kunna göra något lite. Kram på er nu

    SvaraRadera
  18. Vi tänker på dig! Kram Henrik och Madeleine

    SvaraRadera
  19. Kram på dig Marie, Toini o Stefan

    SvaraRadera
  20. Gillar skarpt att du ser cytostatikan som en vän! Ett läkemedel som hjälper kroppen att tackla tumörerna.
    Håller med alla som tackar dig för allt vi lär oss om en drabbad - din - kropp och själ, vi som följer din välskrivna och djupt ärliga blogg.
    Du och de dina är i mina tankar varje dag.

    SvaraRadera
  21. Christian Råsmark22 november 2011 kl. 11:01

    Kram på dig lille Marie, det är gött att vara i ditt team. Stort grattis till bröllopet, vackra är ni tillsammans och era foton lyser upp den mörkaste novemberdag:)

    En kram till och en high five!

    Christian

    SvaraRadera
  22. Ja, nästan hela den gamla C&S 2 lednings grupp incheckat igen :) Vilket team! och snart kommer de som var (ibland) ett par minuter sent inrusande från ett annat möte, undrar vem det var ? :)
    I just have to say too....What Wonderful photos from your wedding.
    Smiles absolutely everywhere - Fantastic! Keep them up!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    /Simon

    SvaraRadera
  23. Go kväll Marie!
    Vi känner oss hedrade att vara i ditt kämpande team. Fantastiskt fina bilder från bröllopet, det var en dag jag/familjen aldrid kommer att glömma. Bara tala om vad du är sugen på för mat så kommer jag och levererar
    Många kramar från Åsberg

    SvaraRadera
  24. jag är här <3

    // Helen Å

    SvaraRadera
  25. Grattis fru Jönsson! Tack för att du delade med dig av de fina bilderna från ert bröllop. Det lyser av kärlek om er, underbart. Kämpa vidare i Lund och njut av dina minneslappar. Jag håller tummarna för att du står bra emot behandlingen och att tumörerna får sig en riktig chock. Tittar in här ofta, du finns ständigt i våra tankar. Kram Malin P

    SvaraRadera
  26. Marie! Sänder massor! Massor med kramar till dig.

    Lotta,Ove,Cecilia och Andre

    SvaraRadera
  27. Lästips: http://www.expressen.se/1.2629667
    /Malin P

    SvaraRadera