torsdag 24 november 2011

Hemma i alla fall!

Nu har jag varit hemma sedan i tisdags.

På sjukhuset hann jag ha några kassa dagar då jag var helt slut men på det stora hela har jag sluppit det där brutala illamåendet. Jag har ju fått ganska mycket kortison så det hjälper ju mig som vanligt men de har också bombat på med alla tänkbara mediciner mot illamående. Det känns inte om det är på mig de gör besparingarna inom vården i alla fal.... än så länge ;-).

Har kunnat ha bra diskussioner runt smärtlindringen med experter på området, jag vill ju inte ta för mycket medicin samtidigt som jag inte får vara hindrad att njuta av dagen för att jag har ont. Det börjar rätta till sig nu tycker jag och ASIH teamet (avancerad sjukvård i hemmet) är kanon att bolla allt sådant med. Har aldrig tänkt på hur många olika sorters smärta det finns och hur de bryter ut och hur länge de varar. Knäppt. Som det är nu har jag inte särskilt ont alls, speciellt inte när jag sitter stilla. Men nu ska denna lilla klena dam inte vara stilla, utan hon ska röra sig, njuta av naturen, leka med barnen och bygga upp mig igen och då har jag ofta ont. Kan inte stå helt upprätt än tex. Vad det är som gör ont - tumörerna på tjocktarmen som trycker eller om det fortfarande är operationen eller kanske är helt enkelt är tarmarna som är så slitna. Jag har i alla fall inte tid att gå runt att ha ont - jag ska ju göra en massa roligt och jag ska vara med mina goa barn. Så det får det får fixa sig helt enkelt!!

Såklart bara några timmar efter att jag kom hem från Lund satte kräkningarna igång. Inte jättebrutalt men ändå.... Hur mycket man än försöker ta en sak i taget går hjärnan direkt igång på att fundera på huuur länge ska jag må illa, hur mycket och ojojoj. Jag gick sedan ner i kortisondos i tisdags så då mådde jag ju ännu mer illa. Precis som förra omgången sätter alltså mina biverkningar in som värst nästan en vecka efter jag har fått i mig cytostatikan. Nu pratar jag snällt med min kropp och gör vad jag kan för att försöka hjälpa kroppen att driva ut gifterna. Det finns många olika sätt att prova men det är när allt kommer omkring min kropp som ska driva ut det...och det kommer den att klara, behöver bara organisera trupperna lite...

Idag har jag då istället haft en jättebra dag. Visst har jag mått illa och varit trött men jag haft så mysigt med barnen. Vi tog en en ritstund istället för att jäkta till dagis så det blev 1,5 timmes mys vid frukostbordet med diskussioner om allt möjligt. Det är inte klokt vad mycket den lilla 4-åringen kan nu och hur bra han uttrycker det. Han har verkligen tagit en "skutt" de senaste månaderna. Han är dessutom så kärleksfull just nu så det finns verkligen inga gränser. Han kan ha 10 minuters utläggning om exakt huuur mycket han älskar mig - oftast handlar det om lika mycket som universum och som planeter och som...... - och hur go han tycker jag är. Det är faktiskt inte lika ofta han vänder på 10 minuter och konstaterar att ....."då vill jag inte bo här...." om något går honom emot...;-).

Sedan har jag faktiskt tagit en promenad på sisådär 20 minuter, det tror jag inte jag gjort sedan operationen, det kändes bra även om jag ju blir trött efter ett tag. Jag ska även rigga upp en stol på balkongen så att jag kan gosa in mig med täcke och bara ligga utomhus ett tag och andas härlig frisk luft. Andas in härlig energi!!. Jag har fortfarande rätt bra puls och har inga problem med flåset, den där grundkondisen har nog varit rätt bra trots allt. Skönt!

Ja, det har varit en bra dag helt enkelt. Det roliga är att när jag får energi är det som en vulkan inombords - jag får sådan lust att städa, sortera lite lådor, ta fram julsaker, fix och trixa. Härligt att känna känslan men där måste jag hia mig och istället ta det lugnt.

Annars tycker jag att jag börjar landa hemma, jag tänker verkligen intensivt på hur bra verkan cytostatikan gör och att jag litar på min kropp. Sedan ska livet levas bara nu, jag ska må bra och vårt liv ska fortsätta så vanligt som bara möjligt är. Fast det är guldkant och kvalitet i allt vi gör. Jag kämpar på med maten och stoppar bara i mig mat som ger mig något. Har helt strukit en massa saker ur min kost och har tillsammans med mina kostrådgivare (alltså släkt, vänner och nyfunna vänner ;-) ) kommit fram till en vettig kost som är både god men framförallt ren. Jaja, det där tänker jag inte gå in närmre på men som det känns nu mår jag bra av det, även om jag dessa dagar inte får i mig något speciellt mer än näringsdroppet på natten.

Jag måste bara säga TACK till alla gratulationer, presenter, kort, blommor osv i samband med vårt fina bröllop. Vi ligger tyvärr mycket efter, har helt fokuseras på min behandling så vi har knappt hunnit gå igenom allt. Allt står där på byrån och jag längtar tills vi ska börja läsa, titta och tacka er. Hoppas ni har överseende med oss....

Det blev trots allt ett rätt långt inlägg. Lite rörigt också...men men - så blir det ibland.
Gonatt därute...

12 kommentarer:

  1. Kram från oss till er

    SvaraRadera
  2. Vi tänker på dig och när det gäller kosten så verkar du ha all hjälp som finns. Raw food hade jag gått inför till 1000%. Kontakta Betty Djordievska på Stunden.se om du vill ha tips och trix. Kram från Riha och kaos

    SvaraRadera
  3. Hej Tjejen! Du är inte lilla Marie....större o starkare Marie finns inte i universum! En hejare på att skriva så lättsamt i allt skit ni måste gå igenom! Så grym o så otroligt fantastisk du är! Hoppas solen visar sig från sin bästa sida o skickar många solskens-strålar till dig på balkongen. Många tankar o kramar till dig o din familj! Förresten...ger mig tusan på att du med din kraft o energi fixade fram det vackra höstvädret när du o din Kalle gifte Er! Så ljuvliga bilder o så mycket äkta kärlek! Kram o Natti från Chatarina

    SvaraRadera
  4. Grattis till giftermålet!!! Vilka fantastiska bilder! Kände knappt igen killarna. De har verkligen blivit stora.
    Kram från familjen Moreau

    SvaraRadera
  5. Så härligt med ett sånt långt inlägg. Önskar en riktigt mysig 1.advent med familjen. Kram Mia-Maria

    SvaraRadera
  6. Hej Marie! Det känns som hundra år sen jag såg dig. Men när jag ser bilderna från ert fina bröllop så är du dig precis lik. Jag träffade Johan på stan vid jul för ett år sen och frågade då hur det var med dig. Jag har ju hört att du varit dålig. Jag tänker ofta på dig och håller tummarna för att du snart ska vara stark igen. Jag har läst på din blogg och jag fattar inte att en människa kan vara så stark. Men samtidigt har man ju inget val. Jag tycker att du är fantastisk i alla fall. Jag vill önska er en så bra jul som möjligt och jag hoppas att du får njuta.
    Många kramar
    Paulina Kulle Järlmo ( nu får du nog fundera länge)

    SvaraRadera
  7. Varenda rad jag läser så förundras jag över din sinnesnärvaro och beundrar din positivism. Ibland känner man någon ett tag innan man förstår hur otroligt klok den personen är. Jag visste att du var smart och otroligt kompetent men den där lugna klokheten - den kommer hjälpa dig igenom allt det här! God natt sköna böna! Sov och läk!!!

    SvaraRadera
  8. STOR KRAM från fam. Wahrenberg

    SvaraRadera
  9. MASSOR AV KRAMAR från fam. Torbjörn

    SvaraRadera
  10. Hej Marie

    Bamse kramar från familjen Jensen.
    Härligt att läsa om din energi. Visst är 4 åringar kloka och otroligt roliga, man får många goa skratt. Krama om familjen.

    Kramar Lotta, Ove, Cecilia och Andre Jensen

    SvaraRadera
  11. Den allra varmaste kramen till dig Marie! Vi tänker på dig och din fina familj. Kram / fam. Torbjörn

    SvaraRadera
  12. Tänker på dig, Marie! Kram/Erika

    SvaraRadera