onsdag 11 april 2012

Livet just nu.

Lunginflammationen verkar äntligen ge med sig. Senaste röntgen visar att både den sk inkapslade abschessen och omkringliggande infektion har dragit ihop sig och infektionsläkaren tyckte tom att jag kunde avsluta antibiotikan. Jag vill dock avvakta tills min ordinarie läkare på ASIH är tillbaka på måndag. Då vill jag även minska kortisonet och kanske morfinet. Morfinet har jag redan halverat den senaste månaden. Skönt att ha gjort men det var ett h-e med abstinens, ångest och oro. Allt berodde säkerligen inte på morfinet. Så sant som alla varnat - när jag fysiskt mår bättre kommer det mentala att komma upp till ytan. Har aldrig haft panikångest förut men nu vet jag med säkerhet vad det är. Tydligen fullt naturligt och väntat.....

Nu har jag istället fått hög feber på morgonen och riktigt ont i ryggen. Vill bara skrika "låt mig va, låt mig få må riktigt bra ett tag!!"

Eftersom jag hela tiden vill framåt och bara bli bättre och starkare så glömmer jag lätt de positiva sakerna! Jag orkar gå längre och längre promenader. Jag har varit på små utflykter, Ikea i 2,5 timme - det orkar man ju knappt när man är frisk ;-). Suttit i solen när vi hade vår v 13 och blivit riktigt brun. Jag äter litegrann i alla fall och för diskussion om jag ska dra ner på droppet lite. Har gått upp något kilo, inte mycket men dock... Framförallt har jag haft några stunder då jag fullt och totalt närvarande kunnat vara med mina barn och det har varit ljuvligt. Vi pysslar, ritar eller bara kollar TV. Och jag passar på att kela..;-).

Det är verkligen inte i de avancerade, tillgjorda situationerna livets finaste ögonblick finns. Har sagt det innan och säger det igen....maxa inte upplevelser, hitta ögonblicken här och nu!! Det är så svårt att förklara men blivit så tydligt för mig. För är det något vi alla kan vara säkra på så är det att vi ska dö och vet ni - varken jag jag eller ni vet när det är dags!

Röntgen nästa vecka och besked veckan därpå, då vet jag om livet fortsätter ett tag till så jag kan bygga upp mig och jobba emot elakingarna. Jag gör verkligen allt jag kan och tackar för allt stöd!!!

Tänk i så fall - 2 månader till - vilken lycka. Då SKA jag lyckas komma upp på vår fina båt och segla en sväng på Öresund. Jag ska sitta i solen och njuta, krama mina barn, ta hand om min älskade man, träna så smått, plantera lite i trädgården.... Någon som har pillvistar att ge bort förresten? Funderar på att kreera något om jag orkar!

Men nu ska jag sova, inte så lätt eftersom jag sovit heeela dagen.

Hej på er!
Marie
Har även uppdaterat sidan "OM MIG" lite så den stämmer med verkligheten!! BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

27 kommentarer:

  1. Kära Marie! Så skönt att höra av Dig! Du är en profet för livet. Saker som man inte tänker på utan bara tar för givet kan Du formulera så de blir grip-bara. Jag skall inte säga att jag förstår hur Du har det för det kan man inte om man inte varit med om samma sak. Men jag förstår att du kämpar för livet och att du gör det med heder.
    Och att gå på Ikea det är verkligen en bedrift. Låter mysigare att sitta i solen och ha det bra tillsammans med familjen. Jag fortsätter att hålla tummarna för Dig och familjen. Kram från gammel-kusinen Laila.

    SvaraRadera
  2. Hej Marie. Underbart att få läsa dina ord igen. Självklart finns det inga krav på att du ska skriva, men det är ju så sköönt när du gör det..det blir så nära så som det är just nu.

    Hur som helst så önskar vi att du ska få känna dig pigg snart och att abstinenser och lunginflammation ska försvinna..
    Vi saknar er alla oerhört.
    Kramar
    Petter, Elin, Moa, Julian, Frans

    SvaraRadera
  3. Marie - som den fantastiska människa du är så fortsätter du att ge. Trots att du lever mitt i något som jag inte ens kan föreställa mig. Tack, tack, tack för att du lyckats väcka mig och fått mig att inse vad som verkligen betyder något. Jobbar numera i Malmö, trivs, mår bra och spenderar mer verkligt närvarande tid med familjen och vardagstjafset skjuts allt oftare undan. Känns konstigt att skriva om sig själv på din blog men jag vill att du ska veta vad du och dina ord lyckas åstadkomma. Du finns ofta i mina tankar och jag hejar på dig i kampen mot elakingarna som tror de ska få leva i din kropp.

    Stora kramar och massor av kraft och energi!
    Malin Mechler

    SvaraRadera
  4. Hej Marie!
    Frågade Arvid i tisdags hur det är med dig. Han sa att det var ganska bra. Skönt att höra av dig själv att du känner dig bättre och att du gör positiva framsteg. Att drabbas av panikångest vet jag hur det känns. Det är fruktansvärt. Fick det ofta när Thomas var sjuk. Det gäller verkligen att försöka njuta av varje dag. Att man ska drabbas av allvarlig sjukdom eller att nära anhörig gör det, händer inte mig eller min familj. Det drabbar bara andra.
    Tänker på dig och håller alla tummar för att du får ett positivt besked nästa vecka när det är dags för röntgen.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. ja läser dina ord och tar det till mig.
    underbart att höra från dig.
    finns för dig:-
    jeanette

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att du kunnat förlänga dina promenader och kommit ut lite mer, det är steg i rätt riktning och nog så viktigt. Du har så sund inställning. Håller tummarna för nästa röntgen, klart att det ska vara bra! Tack Marie för att du delar med dig av din klokskap, du har så rätt. Ha det så skönt i vårsolen och njut av din fina familj så mycket du orkar. Kram Malin P

    SvaraRadera
  7. Hej lilla du!
    Skönt med sol på nosen - det har vi sannerligen inte varit bortskämda med! Härligt att du fått lite energi, kanske solens förtjänst oxå? Själv blir jag som en kalv på grönbete (eller snarare en klumpig kossa...) av detta väder - underbart!
    Om du har gott om energi en dag så glöm inte Laleh och dansa o sjung ditt högsta! Som om ingen såg dig! =)

    Kram
    Lisa J

    SvaraRadera
  8. Hej Marie!
    Panikångest är inget man önskar sin värsta fiende...
    Skönt att läsa att du njutit av solen och dina nära och kära:-)Man får passa på när tillfälle ges. Härligt!
    Hoppas att du hittar pilekvistar. Själv har jag flätat ett "staket" som är prunkande grönt på sommaren. Växer så det knakar...lite för fort ibland tycker jag ;-) så det gäller att ha en bra sekatör;-)
    Kämpa på och njut av varje sekund!
    Tänker på dig ofta!
    Hälsa dina föräldrar och syrran!
    Vårkramar!/ Tina Sjöberg (f.d Bengtsson)

    SvaraRadera
  9. Hej Marie
    Så härligt att höra att du känner dig piggare. :-) och att du har gjort lite utflykter och fått njuta lite av vårsolen. Det är ju bara att passa på för jag tycker solen lyser mer av sin frånvaro. Men förhoppningsvis vänder det väl snart och blir varmare. Fortsätt kämpa och njut av det som finns runt om dig. Dina ord har gått rätt in i mitt hjärta och jag tänker ofta på dig. kramar Lotta och Ove Jensen

    SvaraRadera
  10. Otroliga Marie,
    Blir både glad o ledsen sär jag läser vad du skriver. Glad för att du är bättre och orkar o vill dela med dig. Ledsen för att livet är så orättvist.
    Idag skiner solen och jag hoppas att du får möjlighet att njuta av den.
    Tänker på dig ofta!
    Kramar Anja

    SvaraRadera
  11. Marie, marie! Vi kan än en gång konstatera och imponeras av din kraft och din livsvilja, du är en fantastisk människa som påminner oss alla om vad livet är och om vad som är viktigt! I din situation är du ett föredöme för oss alla, likväl som att din underbara man är det! Vi blir otroligt glada över de små framsteg som du trots allt gör och att du tittar framåt med dina små delmål, din inställning är verkligen något extra som vi alla kan/ska/bör ta till oss! Hoppas du och din familj fortfarande känner stödet från oss som finns i er närhet, vi är många Marie... ;) Jag och flickorna finns för er, vad det än må vara.....
    Kärlek och kramar från oss,
    Uffe - Annika - Amanda - Emmie

    SvaraRadera
  12. Marie, vad skönt att du är tillbaka igen, och 2,5 timme på Ikea är verkligen en bedrift att vara stolt över :-)
    Vi har en hängpil om du är intresserad av det, säg till i så fall så fixar vi det.
    Håller tummar och tår att röntgen går bra och att det kommer många härliga vår-dagar framöver som du kan ta tillvara på.
    Må gott, kram Jaane

    SvaraRadera
  13. Hörde att du påtat i trädgården idag! Har du inlett jakten på maskrosorna ännu? Hoppas att böckerna kan hjälpa dig ngt, jag har iallafall blivit hjälpt av dem. Njut nu av solen och våren! Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  14. Hej Marie
    Vill bara skicka över en hälsning från oss
    Hela familjen tänker på dig och håller tummarna för alla provsvar.
    Stor Kram
    familjen Torres

    SvaraRadera
  15. Det är så skönt att höra ifrån dig igen lilla Marie. Saknar dig mycket och tänker på dig jätteofta
    Känns fint att ha en ny bild att plocka fram i tanken; att du sitter i solen och ler med killarna i närheten. Önskar verkligen att du snart snart ska vara utan både feber och värk så att du kan få njuta ordentligt. Kämpa på du fina modiga lilla människa! Tack!
    /Lotta i Glumslöv

    SvaraRadera
  16. Härligt att höra dina
    "ta vara på dagen synpunkter"
    som man lätt glömmer bort.
    Kämpa på och fortsätt njut av våren,
    var den nu blir av.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  17. Kan man använda årsgamla pilkvistar? Har isåfall en bunt till dig. Du kreativa aktiva Marie, nu vill jag också hem till trädgården och hälsa våren välkommen, skriver från kyligt Helsingfors. En stor tillgiven kram!

    SvaraRadera
  18. Vad kul det var att träffa dig i helgen och vilken skön helg det blev! Fantastiskt skönt med lugnt tempo, fint väder och bra boende. Dina/era killar är imponerande duktiga. Som ljus... Men, men med er som föräldrar kan det ju inte bli mycket annat än bra! Håller nu alla tummar jag har att du får må bra och slipper få fler panikångestattacker - vet precis vad du menar... been there... "andas i fyrkant"... Stor och varm kram! Camilla W

    SvaraRadera
  19. Livet just nu, ja det är just här och nu. Varken mer eller mindre men alltid lika fint. Kram på dig Marie

    Christian

    SvaraRadera
  20. Btw. När man postar något här så måste man verifiera sin "mänskliga" identitet genom att skriva två ord som visas på skärmen. Detta för att inte spam och andra oärliga program skall kunna utnyttja ev. tjänster. För i tiden så behövde man endast skriva in ett ord för att verifiera sin identiet men för ett tag sedan introducerades två stycken ord. Här är anledningen till varför. Lite globalt samarbete som bidrar till kulturarvet: http://www.ted.com/talks/luis_von_ahn_massive_scale_online_collaboration.html

    SvaraRadera
  21. Läste din uppdaterade sida om dig, men du har ju missat en viktig fakta - du är ju en gift kvinna nu!!!
    Och vad gott att få läsa om dig igen! KLSO

    SvaraRadera
  22. Härligt att höra att du känner dig piggare och att det går framåt. Vi fortsätter att tänka på dig och din familj väldigt ofta. Fortsätt framåt Marie och kram till dig och dina fina fyra pojkar. Lotten och Joakim

    SvaraRadera
  23. Tänker numera ofta på hur viktigt det är att fånga stunden och njuta av ögonblicken vi får - inte det "tillgjorda" och "konstlade" utan det enkla, spontana, "lilla" i livet som då blir det "stora". Du är en förebild, Lille Marie! Tänker på dig och ser fram emot positiva besked efter röntgen! Kram!

    SvaraRadera
  24. Hej Marie
    Vill bara dela med mig av en liten händelse häromdagen.
    Sunday evening about 21:00, Jessica wanted to walk our labrador "Jefferson", Elliot wanted to longboard down to the harbour in Viken and Oliver wanted to use his waveboard. Miserable me "Nej, jag skall sorterar skräp och sådant"..... 2 minutes after they left, I put on my jacket and ran to the harbour to join them, 2 words to you - Thank you! for all of your advice about capturing the moment. p.s. one dangerous downhill longboarding video is now on my facebook page as a result of your advice :) Take care young lady!
    Hugs from the Fishers, and Jefferson :)

    SvaraRadera
  25. Din insikt om vad som är viktigt i livet är något som vi verkligen tar till oss.
    Vi tänker på er Ofta!
    Hälsningar från familjen Cervin.

    SvaraRadera
  26. Tänker på dig, Marie!! Kram från Erika

    SvaraRadera
  27. Jag är så glad Marie att du funnits här på jorden och delat alla dina minnen, drömmar och tankar.
    Trots att jag vet att du lämnat oss och dina kära kvar här!
    Jag överlevde min cancer och blir så berörd, ända inni själen. För jag vet känslan i djupet av mig och mitt inre.
    Tack Marie du lever genommorden dina barn och minnena du givit

    SvaraRadera