lördag 2 juni 2012

Marie Jönsson, alltid älskad aldrig glömd!

Om ni bara visste hur många sena kvällar jag skrivit på Maries blogg sedan hennes bortgång men efter tusen ord valt att inte publicera. Det är så svårt att sammanfatta de känslor och upplevelser jag och barnen bär på. Jag gör nu ett nytt försök och kanske publicerar jag detta ikväll:

-Vad fan tänkte han på när han valde att ta Marie ifrån mig och barnen...och er också för den delen!?
Hon hade tre små barn som behövde henne och en man som avgudade henne och tyckte han hade den coolaste frun i världen! Marie var aldrig ond, aldrig avundsjuk, hon var ärlig och lojal. Hon åt rätt, rökte inte och drack rusdrycker som de flesta andra. Hon hade däremot en förkärlek till livet. Livet för henne var enkelt, inget överflöd av någonting och hon hade båda fötterna i myllan. Hennes hjärna överfylld av smarta celler gjorde att hon kunde dra snabba slutsatser, komma med kloka lösningar och alltid vara effektiv. Ibland lite för effektiv kanske, men hellre det. Hon var så trygg och säker i sig själv. En riktig bra, sjukt söt och cool tjej helt enkelt som borde fått leva länge!
Jag orkar inte gå in på de upplevelser vi hade de sista dagarna då det bitit sig kvar obehagliga och envisa bilder på näthinnan som äntligen börjar falla bort. Jag vill inte minnas Marie så och jag tycker inte att det finns något vackert med döden hos en ung människa. Däremot var hon jättefin när de tagit bort alla slangar och hon låg ren och lugn för evig vila i vår säng. Vår mellankille kröp upp till henne så naturligt som han gjorde innan hon blev sjuk, kramade henne och viskade: -"Hej då mamma, älskar dig så mycket mamma".

Till er alla som stöttat och följt Marie vill jag skicka massor med kärlek från vår familj. Det kan vara så att det har förlängt hennes liv och gett henne den energi som behövdes för att orka ta sig vidare genom tuffa behandlingar och motgångar. Tack för all hjälp och för att ni funnits där hela tiden och för att ni gav Marie den kontakt med omvärlden som man så lätt tappar i sådan här situation. Tack också till er alla inom sjukvården som jag vet gjort ert yttersta för att rädda Marie. Det är ingen människas fel att hon hon idag inte finns det är den förbannade sjukdomen. Hon kämpade så oerhört tappert och behöll konstant lugnet inför barnen trots den oerhörda press hon levde under. Jag kan inte nog beundra henne!!!

Nu är du död Marie, för evigt borta men du kommer aldrig att glömmas och alltid vara älskad!  Livet går trots detta vidare och det tänker jag och barnen leva fullt ut, vi skall fånga stunderna men inte maxa.

Vi älskar dig!

Calle, Arvid, Malte och Vilmer

44 kommentarer:

  1. Mycket fina ord om er älskade. Jag önskar er styrka på vägen. Hon finns där och vakar över er det är jag säker på.

    SvaraRadera
  2. Familjen Ottosson på 110:an2 juni 2012 kl. 10:16

    Vill bara att ni ska veta att vi tänker på er. /Karin, Anders, Colin & Elton

    SvaraRadera
  3. All styrka till dig Calle!!

    Du fick det bästa av Marie-3 underbara barn. Och tillsammans med dem kommer du att känna att Marie är närvarande.

    Lev livet fullt ut <3

    SvaraRadera
  4. Du är fantastisk Kalle så fint du skriver.
    Kramar till dig och dina fina killar.
    Karin.o

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att du valde att publicera...
    Du gör helt rätt i att minnas henne som hon var innan sjukdomen. Själv är mina minnen av Marie från när vi var yngre...ganska länge sedan om man tänker efter faktiskt;-)
    Jag minns speciellt ett tillfällen när jag var hemma hos Helene, vi gick i samma klass. Marie hade nyss hade köpt Bruce Springsteens LP-skiva "Born in the USA" (ja, du fattar själv att det var hundra år sedan) Hon skulle försöka övertyga oss om att den var SKITBRA...jag tyckte inte det egentligen, men låtsades hålla med och till slut gillade jag faktiskt den...man vänjer ju sig;-)
    Trots att vi inte hade någon kontakt i "vuxen" ålder, så fick jag alltid en kram när vi "stötte på varandra". Det tycker jag speglar Maries personlighet på ett bra sätt:-)
    Jag hoppas att ni kan hitta tillbaka till livet och leva det precis så som Marie hade önskat att ni skulle leva det. Hennes myntade uttryck "Fånga stunderna, maxa inte" kommer jag och många andra bära med oss. TACK för det Marie!
    Tina Sjöberg (f.d Bengtsson)

    SvaraRadera
  6. Calle,
    tack för att du orkar skriva och dela med dig av alla känslor. Det finns inte ord för hur orättvist det är att Marie inte fick uppleva ett långt, lyckligt och härligt liv tillsammans med sina älskade killar. Som förälder är det den största rädslan av alla att inte få uppleva ett långt liv tillsammans med sina barn, att kanske någon gång vara tvungen att ofrivilligt släppa dom ifrån sig. Jag blir så rörd när jag läser din beskrivning av hur lugnt Marie hanterade det med era killar......hon var så stark! Jag tänker så på er nu och jag är glad att barnen har dig, Calle, som också visat en enorm styrka, vilja och gett Marie så mycket kärlek genom denna svåra tid. Marie kan känna sig så trygg i att barnen får en fantastisk uppväxt med din stora värme, kärlek och styrka runt omkring sig. Jag hoppas så att hon sitter i en alldeles härligt ljusblå och solig himmel och kan följa er alla fri från alla smärtor hon burit. All värme och kärlek till hela fina familjen <3
    Ulrika, Patrik, Alva och Eric

    SvaraRadera
  7. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, hittar inte riktigt orden. Men både du o Marie har skrivit så fantastiskt fina saker så mina ord o tankar kan inte jämföras.. Vill tacka så hjärtligt för att du Calle och Bosse,Lena o Helene släppte in oss o lät oss dela er sorg. Obegripligt att pigga, glada o energiska lilla "jönsson" inte längre finns bland oss. Styrkekramar till dej o dina pojkar,svärmor/far, svägerska....Jacqueline

    SvaraRadera
  8. Varma kramar och tankar till er alla från en läsare av Lille Maries blogg/ Jeanette

    SvaraRadera
  9. Fina Calle.... Tack för att du orkade ta emot oss alla i kyrkan! Du är så otroligt stark, du också, liksom din fru var. Tack även till Bosse, Lena och Helen för att ni orkade!
    Önskar er en varm och skön sommar. Var rädda om varandra!

    Bamsekramar till er alla
    Lisa J

    SvaraRadera
  10. Jag kramar om min man och mina två pojkar, hårt, hårt och njuter av att jag har förmånen att få finnas där för dem samtidigt som jag rasar över hur orättvist livet är!

    Marie - en tuff tjej full av energi, vilja, effektivitet, stor kärlek till familjen och alltid ett peppande ord och en stor kram på vägen. Att få lära känna Marie och att få jobba tillsammans med henne har lärt mig mycket. Var man bör ha sina prioriteringar i livet, hur man möter sina medmänniskor och hur mycket någon som hon påverkar sin omgivning. Kommer aldrig glömma henne!

    Ord kan inte beskriva vad ni går igenom men jag blir glad när du skriver att ni ska leva fullt ut, det är just det jag önskar Maries familj - att du, Kalle tillsammans med barnen ska få många lyckliga dagar fyllda av kärlek och glädje!

    Tack för fina ord och att du orkade - Du gjorde skillnad för Marie.

    Kramar Malin M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Calle, du är fantastisk jag har följt Marie på hennes blogg och varit med Er alla hela vägen. Jag är säker på att Marie sitter i himlen och kollar ner på sina underbara pågar och sin underbare man som orkar vidare med mamma och fru närvarande från ovan. Många kramar till Er

      Radera
  11. Tack Calle för dina ord o tack för din stryka i kyrkan ihop med Heléne Lena o Bosse . Det blev en minnesvärd dag! Ta nu hand om dig själv och dina barn! Kramar till er alla. Mats Lisbeth Marcus o Mattias.

    SvaraRadera
  12. Jag har vetat vem Marie är tack vare att hon spelat fotboll men aldrig känt henne. Men detta har verkligen satt spår i ens hjärta ändå! Blev helt tårögd av meningen av vad er mellankille gjort... Man har verkligen börjat uppskatta saker och ting på ett annat sätt. Önskar dig och barnen all styrka i världen även om jag inte känner er:)

    SvaraRadera
  13. Underbara ord till din underbara kvinna... önskar dig och barnen all styrka att orka vidare, livet tar så ofta outgrundliga vägar...

    Tack för det fina avskedet för Marie i kyrkan, det var vackert. Kram Marielle

    SvaraRadera
  14. Calle,
    Tack för din styrka att du orkar skriva här och dela dina känslor med så många andra.
    Tack även för en fantastisk minnesstund i kyrkan. Det kändes väldigt fint att få dela den stunden med er.
    Jag är övertygad om att Marie för alltid kommer att följa er från ovan....
    Många varma styrkekramar Jenny & Nicke

    SvaraRadera
  15. Kramar från Maria

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra ord som du beskriver en fantastisk livspartner med. Marie finns med er hela tiden, var uppmärksam på de små sakerna. Fånga och omfamna livet och lev det fullt ut, tillsammans är ni starka. Lille Marie var en envis och en tjej med stor kämpar glöd. Hon hade även ett stödjande ord över trots att hon själv kämpade så hårt. Jag sänder all styrka till dig, barnen och Bosse,Lena och Helen....Maxa inte mer utan lev livet i lugn och ro !

    SvaraRadera
  17. Maries så kloka ord "fånga stunderna - maxa inte" kommer att finnas kvar hos så många som kommer göra sitt bästa att leva upp till hennes motto.
    All styrka till Maries nära och kära. Kram Jaane

    SvaraRadera
  18. Har fortsatt gå in och titta här, nästan maniskt...vet inte riktigt varför, men kanske var det Calles ord som man väntade på. Det känns så grymt att du är borta Marie, så fel...och jag kan inte släppa tänkarna på dig idag. Tack Calle för dina fina ord. Önskar dig ett långt och lyckligt liv tillsammans med era härliga pojkar.
    Du fattas, Marie.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  19. Tack Calle att du orkade dela dessa ord med oss. Fantastiska ord du beskriver Marie med. Det värme långt in i hjärtat att du skriver att ni kommer leva livet fullt ut, njuta av stunderna och inte maxa. Lovar att göra detsamma och minnas Marie med all den glädje och styrka hon spred. Ta hand om dig och era fina pojkar. KRAM Mia-Maria

    SvaraRadera
  20. Fina ord. Kärlek från Göteborg. Kram!

    / Andreas

    SvaraRadera
  21. Varma styrkekramar.All lycka till dig och era pojkar. . Tack Calle för din värme och det du skrivit väldigt fint, jag tänker på Er
    Ta hand om Er susanne P..

    SvaraRadera
  22. Jag umgick ej med marie, men jag vet vem hon var från Norrehedskolan. Har följt hennes djupt rörda blogg. Och jag är säker på att hon sitter däruppe och följer med Er alla. Än en gång. Styrka och kärlek

    Susanne P...

    SvaraRadera
  23. Idag blev jag alldeles varm i hjärtat när jag träffade på er mellangrabb som följt med sin kusin på beach handbollen. Han lekte och busade med en sån härlig värme och med en glimt i ögat som jag så väl känner igen från hans mor. Kändes skönt att se att livet går vidare trots allt.

    SvaraRadera
  24. Tack Calle för att du delar med dig. Dels av dina ord, men också att du gav alla en chans att ta farväl vid begravningen. Det kändes så rätt att göra det tillsammans med Amelie och andra fotbollsvänner, det var ju så jag kände Marie. Första gången jag träffade Marie var på ett soligt Rydebäcks IP och hon gav mig den finaste komplimang jag någonsin fått som fotbollspelare. Jag har alltid fått en varm känsla i kroppen när jag träffat henne och dig, tyckte det var tråkigt när hon slutade i Råå och vi dessutom blev tränare för olika lag i Fortuna. Jag hoppas att jag kommer att träffa dig och killarna i sommar, ni är fortfarande ett starkt lag glöm inte det! Ta hand om dig, varma kramar Karolina

    SvaraRadera
  25. Livet är orättvist, jag förstår inte varför vissa saker händer...Tänker på er alla! Kram Susan Melker

    SvaraRadera
  26. vad ska jag säga..
    finns inga ord!
    Tänker på er och finns vad det än skulle vara.
    kramar jeanette

    SvaraRadera
  27. Även jag har fortsatt kolla på Maries blogg och antagligen väntat på dina avskedsord, Calle. De berör mig oerhört mycket och jag sitter här på jobbet och lipar. Det är så fel, fel, fel att din älskade hustru och dina barns älskade mamma inte finns längre. Outhärdligt! Så ska livet inte vara! Men vilken underbar kärleksförklaring hon får av dig och jag vet att hon hann att få höra den flera gånger om. Ni fanns där för henne in i det sista. Och nu är ni tillsammans i tankarna och känslorna. Kärleken är störst av allt.

    Kramar till dig och dina pojkar / Birgitta

    SvaraRadera
  28. Fina Calle!
    Styrka till dig och dina pojkar.

    Kram från Helen Å

    SvaraRadera
  29. "Vårens första dag" kommer för alltid bli en låt att minnas och glädjas åt och att gråta till. Tack Marie för att delade med dig av dina tankar. Jag bär med mig dom och vårdar din klokhet ömt.

    Calle, ta hand om dig och pojkarna och försök njut av sommaren!
    Marie är så med...

    Kram Lotta på "Myran"

    SvaraRadera
  30. Har som många andra varit här inne för att läsa, känna o minnas..

    Calle, du ( liksom Marie) berör med ditt sätt att skriva. Att genom att läsa,nästan kunna känna den kärlek o trygghet som du o Marie hade för varandra, är en stark känsla.
    Tack för att du orkar tänka på alla andra genom att lägga ut ditt inlägg.
    Du gör helt rätt i att leva livet, försök att njuta av sommaren tillsammans med dina killar. Tror att Marie hade velat det.
    Vill passa på att skicka en hälsning till Helen, Bosse o Lena oxå, tänker på er.
    Sköt om er!
    Kram Ia

    SvaraRadera
  31. All kärlek till er Kramar från Lisette Tomas Moa å Linus <3

    SvaraRadera
  32. tänker på er allihopa ofta!
    kramar Lotta,Christer,Fanny Fia!

    SvaraRadera
  33. Tack Calle för att du publicerade!
    Marie kommer aldrig att bli bortglömd. Mer levnadsglad och enkel person har jag inte träffat.
    Era grabbar kommer att få en trygg uppväxt med dig vid rodret, därom råder inga tvivel.
    Lev varje dag, det är vi många som lärt oss.

    Vi finns alltid kravlöst för dig och grabbarna - kramar Anja, Jonas, Sanna o Sofia

    SvaraRadera
  34. Så fint skrivet Calle.
    Har följt Maries blogg länge och tycker att hon har skrivit helt fantastiskt här om eran kamp.
    Jag har läst jag har gråtit jag har skrattat i denna blogg. Men du ska veta att det inte går en dag utan att jag tänker på Marie och hennes kamp mot den dumma cansern.
    Nu har hon inte ont längre och det ger mig tröst.
    Hon sa ett par ord till mig som sitter i mitt minne som tröst.
    Jag har levt ett underbart liv och jag ångrar ingen ting och jag vill inte ha något ogjort.
    Blev så glad igår när jag såg dig och fick tummen.
    Du är en klok stark man Calle och jag vet att du fixar detta. Jag kommer alltid att minnas Marie som en otroligt klok kämpe.
    Kramar till dig och grabbarna.

    SvaraRadera
  35. Jag finner inga ord för det enorma jag känner för er.... massor av kärlek, styrka och ett stort stort liv av många små fina stunder önskar jag er
    /Pernilla

    SvaraRadera
  36. Calle!
    Fina ord till en älskad livskamrat och mamma. Jag hoppas du, Arvid, Malte och Vilmer har haft en skön vecka tillsammans på Menorca och att ni får en fortsatt bra sommar här hemma! Var rädda om varandra. Tänker på er./ Karin

    SvaraRadera
  37. Finns inget som är fint med att en ung god människa måste lämna i förtid. Min sambos kusin fick också lämna man och barn i dagarna i cancer...alltför många! Såg Maries annons i hd och såg att ni lyssnar på Lalehs musik och ikväll i Allsång på Skansen tänkte jag på er!

    SvaraRadera
  38. Till Calle, Arvid, Malte och Vilmer.
    Jag har läst Maries blogg, som du berättade om, efter jag kom hem från Menorca. Vilken fantastisk fru och mamma hon var. Jag har gråtit och skrattat. Jag o min familj hade lyckan att träffa er på Menorca och vi säger att det var den finaste familj som vi träffat på. Att ni kommer att leva livet fullt ut, även om er älskade Marie fattas er, är jag säker på. Än en gång, TACK för härliga dagar på Menorca och jag önskar er en skön sommar.
    Kram från Ingrid från Orust

    SvaraRadera
  39. Så fina ord Calle!
    Vi har tänkt på er så mycket och det är så sorligt att Marie inte fick
    den chans som hon hade förtjänat med tanke på så mycket hon fick kämpa.
    All styrka och kramar till dig och dina grabbar / Familjen Englund

    SvaraRadera
  40. Calle, jag fick denna länk av min syssling, Joanna Thede. Det låter som att vi haft liknande öden. Vill du dela något av det du går igenom med en som också är lämnad med tre barn efter år av sjukdomskamp så får du gärna skriva till mig. Joanna har min adress.

    Anna Karin

    SvaraRadera
  41. Jag kan inte sluta tänka på Er allesamman. Det är så sorgligt och hemskt, men många fina minnen får man leva med. Jag har själv mist min sambo i cancer det tar tid och låt allt ha sin gång..
    Styrkekramar till Er alla


    Susanne P

    SvaraRadera
  42. Vilken kamp. Min dotter Charlotte gick före i en annan kamp.www.charlottetjejen.blogg.se. Kram från en mamma.

    SvaraRadera