tisdag 3 maj 2011

Dags igen...

Ja, då ligger jag här igen i min säng. Illamående, trött, och allmänt svag. Visste väl att risken var stor att jag skulle må dåligt denna gången men hoppades så att slippa. Ja, ja - med tanke på vad jag redan gått igenom står jag ut - det bör ta några dagar, kanske en vecka innan det vänder och jag mår bättre igen. Trodde att mitt blodvärde var på väg ner men så var inte fallet så då slipper jag få blod i alla fall.

Jag har i alla fall pallat mig upp, tagit en dusch och varit på gastroskopi undersökning på sjukhuset. Lika otrevligt som alltid men med lite lugnande och bedövning gick jag in i dimman och klökte mig igenom undersökningen. Allt såg bra ut tyckte läkaren, är inte alls trång någonstans i halsen/tarmen som jag trodde. Jag ska ha tålamod, äta ofta och lite så ska det bli bättre med ätandet med tiden. Okej! Låg kvar och vilade i en halvtimme innan pappa forslade hem mig igen.

Imorgon ska jag göra ny resa till Helsingborgs Lasarett (undrar för vilken i ordningen de senaste 7 månaderna..). Då blir det mitt livs första mammografi. Obehagligt och gör ont säger många men jag tror att mina preferensramar kanske är lite annorlunda än de flestas för tillfället... det ska nog gå bra!

Jag hör och läser dagligen om personer som har haft eller har cancer på olika ställen i kroppen. Tycker det är lite väl mycket elände nu. Som tur är tycker jag att det är många bra historier där man klarar av sjukdomen. Inte alltid, men allra oftast, när sjukdomen spridit sig väldigt mycket har man gått och mått dåligt väldigt länge utan att uppsöka läkare. Så snälla alla - ta alltid kroppens signaler på allvar!! Mår ni det minsta dåligt under längre tid eller har andra symptom - gå till doktorn. Om det krävs - gå till en annan doktor...ända tills man utreder ordentligt! Var rädda om er!!!

Jag vet absolut inte hur min resa kommer att sluta, är väldigt ödmjuk inför fakta och är evigt tacksam för att allt trots allt gått så bra hittills.....och då menar jag inte hur jag mått utan att man faktiskt ännu aldrig hittat något cancerogent i min kropp efter operationen. Jag är beredd att be till vilken gud som helst att det ska förbli så.....om inte annat så för mina barns skull. Jag vill att de ska ha sin mamma kvar länge till!

Nu blev jag djup, antagligen för att röntgen och besked närmar sig...

Cyberkramar

15 kommentarer:

  1. Här kommer en hälsning fr huvudstaden. Lycka till med allt och hälsa hela din fina familj med föräldrar å syster. Fortsätt kämpa vi hoppas att eländet snart är slut så ni kan ägna er åt roligare saker som livet bjuder på. Massor av cyberkramar : ) Lisette Tomas Moa Linus

    SvaraRadera
  2. Hej söta Marie! Håller tummarna så dom domnar...för att du ska få de bästa svar som finns!! Sen är det din tur att vara världens lyckligaste! Vilken fin uppmaning att stå på sig när man känner att något är fel i kroppen. Läkare är väl nonchalanta ibland...o vi är ju iallafall..delvis proffs på våra egna kroppar. Du är ju även proffs på illamående...Snart kan du njuta av allt o SMÅÄTA hela tiden! Kroatien längtar efter dig! Ha det BÄST! Kramar Chatarina

    SvaraRadera
  3. Hej Marie tråkigt att du mår illa igen. vi håller också tummarna för dig. När allt detta är över har du förmodligen läst in större delen av läkarlinjen. Vi ska snart sjösätta då får vi ta en tur till Ven o umgås tror att vädret påverkar vårt humör allt blir så mycket lättare när solen skiner och värmen stiger till 20 grader. .familjen Ohlsson. Fiffi skickar en extrahälsning
    Ps Ha en skön semester i Kroatien ds

    SvaraRadera
  4. Hej Hjärtat !!!! Vill bara ge dig en gosekram.KRAAAAAAM Annika Z

    SvaraRadera
  5. Kristina Hedberg Adamson4 maj 2011 kl. 14:06

    Hej Marie, jag vill också passa på att skicka en kram till dig. Tänker på dig mycket och håller tummarna för dig. Träffade Bosse igår här i Stockholm (tack för hälsningen), vilket lustigt sammanträffande det är! Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Hej Marie, jag ska hålla alla tummar och tår att du kommer få det bästa beskedet någonsin. Med tanke på vad du har varit igenom så förtjänar dina pojkar att "dras" med dig läääänge till.
    Kram Jaane

    SvaraRadera
  7. Hofvendahlskan4 maj 2011 kl. 15:58

    Idag har vi fått lyssna på mental träning här på jobbet och då tänkte jag på dig och hur dina mentala bilder, när det varit som tyngst, måste haft en stor påverkan på hela ditt sjukdomsförlopp. Tron och viljan kan försätta berg, allt som oftast, så fortsätt bara med det så kommer du för all framtid vara den supermorsa du är tills du blir superfarmor som jagar barnbarn på fotbollsplanen :o)
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  8. Hej du,
    Dina barn ska helt klart ha sin morsa med ett bra tag till. Du fixar detta! Håller tummarna för att illamåendet går över snabbt så du hinner få lite krafter i kroppen till resan. Ha så mysigt :-)

    kramar

    SvaraRadera
  9. Alla upplever smärta och obehag på olika sätt, men för egen del tyckte jag INTE att mammografi gjorde ont - eller ens var obehagligt. Du kommer att glida igen undersökningen som det ofrivilliga proffs på undersökningar du blivit, och beskedet kommer att vara "allt ser fint ut". Du är en kämpe, Marie - och hur du lyckas trösta och peppa oss "här ute" enbart med dina ord via cyber, det är fantastiskt. Längtar efter att ses, hoppas vi kan ta det efter er resa! Kram!

    SvaraRadera
  10. Hoppas att mammografin gick bra! Du har så mycket kämparglöd i dig så de elaka cellerna har inte haft en chans. Äter du varmrökt lax? Kan komma in med en bit till dig om du vill. Kram Johanna

    SvaraRadera
  11. Hej Goa Marie!
    Sista upploppet kvar snart i mål, jag kan se dig och Calle om 25 år i badrockar på väg ner till bryggan i Råå en sommarmorgon, med barnbarnen i släptåg efter.
    Hoppas att gårdagens mammografi gick väl!
    Stora kramar till dig vännen hälsar
    Familjen Åsberg

    SvaraRadera
  12. Hej fina du!
    Blev lite "tjock i halsen" av dina rader idag....men varför skulle jag inte va tjock där oxå. ;-)
    Du, det där med att fotografera två avsvimmade spättor är ytterst kort smärta - har gjort mitt. Och det slog mig hur glad jag var för mina spättor, måste göra tusan så ont att ha två uppnosiga, fasta bröst. Visste väl att längden och formen skulle komma till nytta!! =)

    Håller "röntgen-tummarna"!!!

    Kram
    Lisa j

    SvaraRadera
  13. Goaste, finaste Marie,

    Nu närmar sig din underbara resa till Kroatien! Jag önskar dig av hela mitt hjärta en helt fantastisk resa med mycket avkoppling från allt det "jobbiga" här hemma. Du är värd en toppenresa med dina nära och kära och få chansen att koppla av och försöka återhämta dig så gott det går. Skickar en stor bamsekram till dig och hela familjen. Kändes gott att få krama om dig när vi träffades häromveckan..... Kraaaam
    från hela familjen Vedholm

    SvaraRadera
  14. Lille Marie, kram på dig. Här uppe är ditt gamla Söder nu på väg ut i full blom och lyser ikapp med dig. Nu när du har en Ajfåån så kanske du kan ta emot lite sköna bilder på era gamla hoods:)

    Kramar

    Christian

    SvaraRadera
  15. Hej kompis! Trist att du mår skit, men som du skriver så är du nära mål nu. Dryga 20 i Kroatien och där kan du softa och dricka longdrink (kanske inte vad du är sugen på just nu) i en solstol. kanske ska jag va med mot Råå på lördag. Kommer du oh kollar :)
    Stor kram

    SvaraRadera