onsdag 18 maj 2011

Goda besked!!!

Jodå.... Så bra det nu kan vara. Man ser inga metastaser, skuggan på lungan har minskat och är säkert en rest från min lunginflammation. Levervärdena är fortfarande lite dåliga men har ändå blivit bättre sedan sist. Han vill dock inte riktigt än skriva över mig till kirurgen. Provtagningar när jag kommer hem sedan ytterligare en PET-Scanning i augusti. Han påpekade att såklart inte faran är över och det förstår jag ju men jag måste få vara glad och andas ut nu i alla fall. Han sa att det bästa jag kan göra är att börja motionera - inte bara promenader utan utmana pulsen och kroppen. Härligt - som jag har längtat!!!!

Men det har varit ett hemskt dygn. Huvudet sa att allt är bra men kroppen reagerade annorlunda. Svårt att andas och hjärtklappningar. Verkligen inget jag önskar någon.... När jag kom in i rummet frågade läkaren ( som för övrigt var en helt ny onkolog som jag aldrig träffat förr... men han var bra) hur jag mådde. Egentligen bra svarade jag men just nu mår jag inte bra, detta är hemskt. "Jasså, men jag har inga dåliga besked att ge dig....!! Då ska jag berätta om röntgen direkt så du kan slappna av." Trodde jag skulle trilla ihop av lättnad... Han berättade sedan att de (röntgenläkarna) hade skrivit att det finns "aktivitet" runt operationsärret på tarmen men att det är normalt. Aktivitet menades tydligen att det radioaktiva ämnet hade fastnat där. Inget som oroade honom alls. Jag fick ta lite nya prover sedan drog min sköterska ut min Picc- line. Tack för lång och trogen tjänst men nu var det verkligen tid för oss att gå skilda vägar......

Här en bild på min trotjänare innan han drogs ut! Sedan i november har jag haft den där på högerarmen.      

Helst hade jag ju klart velat ha beskedet "nu är du helt frisk och kommer aldrig mer att få cancer".... Men det är ju såklart inte realistiskt! Alla ska vi en gång dö... Men jag är inte redo på länge än. Mitt i allt känner jag att det är mina undebara barn som har vunnit högsta vinsten - en sommar utan en sjuk mamma!

Tack alla som stöttar!! Stoooora kramar till er, det hjälper mig jättemycket att veta att ni finns där!!

Marie
Återkommer såklart....

37 kommentarer:

  1. Gött o höra.
    Classe

    SvaraRadera
  2. Så härligt Marie!! Oh, vad glad jag blir.
    Stora bamsekramar / Anna

    SvaraRadera
  3. Kristina Hedberg Adamson18 maj 2011 kl. 15:43

    Så underbart skönt! Förstår att det måste ha varit hemskt att vänta på besked. Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Puh, kalasskönt att höra, Marie! Det gör mig riktigt glad.
    Superkram Sofie

    SvaraRadera
  5. Underbart besked, ha nu en underbar semester!!!Kramar Lotten m familj.

    SvaraRadera
  6. Gud va skönt!! Vågade knappt läsa idag. Ha en riktigt go semester!! NJUUUT! Kram Lotta (hoppas Calle gillade din nya frisyr?!)

    SvaraRadera
  7. UNDERBAAAARRRRRRTTTTTTTTTTT
    Kram Simon med Fisherna

    SvaraRadera
  8. Vad kul att läsa!! Grattis, passar väl i detta läget? :-)
    Hoppas ni får en riktigt underbar semester.
    Kram Jaane

    SvaraRadera
  9. Vad säger man????? GRATTIS!!!! Vilken lättnad du och din familj måste känna! Önskar er en riktigt härlig och fin semester, vem kan förtjäna det mer än ni?
    Men du,,,, sluta nu inte att skriva här!!!!! =)
    Man har ju liksom nästan blivit beroende av dina inlägg!!!!

    SvaraRadera
  10. Skönt besked! Ha nu en riktigt underbart välunnad resa. Hälsa alla som ska med. Kram

    SvaraRadera
  11. Familjen Åsberg18 maj 2011 kl. 21:11

    Gott Mos Marie!
    Så sanslöst skönt besked detta måste vara för er allihopa. Ha en superresa samt ät lite grillad fisk för oss med.
    Hälsa resten av Kroatien gänget
    Stora kramar från Fam Åsberg

    SvaraRadera
  12. Underbart!
    Vilket härligt besked inför semestern! Nu kan ni njuta i fulla drag av sköna dagar och varandra.
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Underbara nyheter Marie!! Ha en riktigt skön semester!! Kram Jenny Rafstedt

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt skönt att höra! Ha nu en riktigt härlig semester. Det är ni mer än väl värda!
    Kramar från familjen Moreau

    SvaraRadera
  15. Underbart Marie! Jag har lämnat onkologen i Lund och då känns det bra att du också har gjort det, även om du egentligen stack redan i januari. Hur skulle jag känna igen dig utan din piccline?? :)
    Allt gott till dig och din fina familj!
    kram/syrra i Lund

    SvaraRadera
  16. Tjobadoobadooooo!!!! Ni är så värda detta glädjebesked hela familjen. Jag får tårar i ögonen av lycka!

    SvaraRadera
  17. Hej kära "lille Marie"! Så härligt att läsa! Man börjar gråta av lättnad och lycka för Er skull. Naturligtvis vet man inte vad framtiden har i beredskap men det vet ju ingen! Du har ju visat att Du kan leva i Nuet så fortsätt med det. Vi önskar Er en riktigt härlig semester. Det är Ni värda mer än någon annan tycker vi i Fullersta. Kram från Laila.

    SvaraRadera
  18. Säger bara; Tjooohoo och bamsekram till er alla

    SvaraRadera
  19. Även om vi inte känner varandra (bara genom Gerd) har jag följt din blogg och tackar för allt du/ni berört hos mig och fått mig att tänka ödmjukt inför. Härligt med dina positiva besked igår! "Älska livet"

    SvaraRadera
  20. Vad skönt att höra Marie :):).. Ha nu en underbar semester med familjen och bara njut.Det är ni värda. Kramar från Marie "Jeppe"

    SvaraRadera
  21. Härligt för er, ha nu en underbart skön sommar.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  22. Såå skönt att läsa Marie! Kram Marielle

    SvaraRadera
  23. Lyckotårar rinner. Tack för din blogg, den har varit oumbärlig. Och lärt mig mycket om tålamod och kämparglöd.Du är enastående, Marie.
    Njut av havsbad, god mat och härligt sällskap! Massor med grattiskramar på födelsedagen!

    SvaraRadera
  24. Åh vad underbart!!!Fina fina Marie, vilken lycka vi glädjs alla med er,, stor kram på er alla. Njut nu på semestern,, fam Torres

    SvaraRadera
  25. Vilken lycka! Äntligen får ni njuta o må gott! Kroatien är en fin plats att hämta nya krafter i.
    Många kramar från Chatarina!

    SvaraRadera
  26. Härligt att höra Marie!
    Ni är verkligen värda allt postivit nu så som du/ni har kämpat!
    Ha de bäst! Och njut av semestern och sommaren
    Massor av kramar från familjen Englund

    SvaraRadera
  27. Grattis grattis Marie och hoppas att din födelsedag blir Kanoooon. Som vanligt är det nu "mitt i natten"..., men det spelar väl ingen roll?
    Festa nu loss och partaja rejält hela högen..., för idag är det Din Dag Marie.
    Massor av kramar till er alla från Gerd.

    SvaraRadera
  28. Stort och hjärtligt GRATTIS Marie på din födelsedag! Hoppas du får en fin, solig, härlig dag med mycket uppvaktning. Varma kramar/ fam Torbjörn

    SvaraRadera
  29. Härligt att höra!! STORT GRATTIS på födelsedagen!! Kramar Åsa

    SvaraRadera
  30. Saknade dig på GBG varvet idag, men träna nu ordentligt så springer vi nästa år! Doktorns order :o)
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  31. Fantastikt härliga nyheter Marie!!! Njut nu allt vad du kan med goa familjen i Kroatien! Många kramar Fam Wahrenberg

    SvaraRadera
  32. Hej Marie

    Härliga nyheter och även grattis på födelsedagen (lite i efterskott)! Njut av Kroatien. Hoppas du har ork att ta en afterwork någon kväll när ni är tillbaka så jag får avundas din solbränna. Njut av sol & värme, busande badande barn, god mat & mysigt sällskap.
    Kram /Pernilla P

    SvaraRadera
  33. Åh, så roligt att läsa. Nu kan du njuta riktigt av Kroatien... härligt! Stor kram /Carin

    SvaraRadera
  34. Så sköööönt Marie! Njut nu av semestern och av alla dina killar! Stor kram! Camilla

    SvaraRadera
  35. av hela mitt hjärta, såååå underbart.
    Du är en kämpe utan dess like..

    jeanette

    SvaraRadera
  36. Så härligt att höra... Önskar dig och hela familjen en riktigt härlig semester.
    Stor kram Jenny med familj

    SvaraRadera
  37. ÅÅÅHhhhhh nu är jag lycklig, men inte hälften av vad du och dina närmast är. Så skönt! Nu trillar det glädjetårar . Stora bamsekramar!!!

    SvaraRadera