söndag 18 september 2011

Mitt Tännäs!!

Vi är i mitt älskade Tännäs!! Här har jag varit minst en gång om året sedan jag fyllde 10. Oftast på vintern men även på sommaren och hösten. Sommaren orkar jag inte med längre, alldeles fööör många mygg. Hösten är ljuvlig. Här är så stilla. Man vet inte vad tystnad egentligen är förrän man suttit på en sluttning en höst i fjällen. Luften är hög och färgerna slåss om att ta ledningen i de böljande vidderna. Just nu leder fortfarande grönt men gult knaprar in, blad efter blad ger upp det gröna. Rött ligger fortfarande sist men de träd som blivit röda är desto mer brinnande.

Idag har vi gått upp för skidbacken där vi susar ner om vintrarna. Vi grillade korv uppe vid Onkel Zebs stuga. Den heter inte så längre men för oss som åkte där som barn kommer den alltid att heta onkel zebs!! Vi plockade lite lingon, det finns inte så mycket här i år men efter några timmar hade vi ändå skrapat ihop sisådär 5 liter. Mumma vad gott det ska bli med rårörda lingon på stekt sill och potatismos!!!! Lille vilmer gick hela vägen upp på berget pch ner igen. Inte dåligt för en 4-åring!! Sedan har vi "must" som vilmer kallar det när vi myser! Livet, när det är som bäst - och inte en tanke på cancer. Livet äger!!!


Vilmer i backen, onkel zebs stuga syns i bakgrunden.


Utanför vår stuga i stugbyn Fjällbyn i Tännäs.

 

2 kommentarer:

  1. Låter underbart! Här är det just nu kallt och regnigt. De sista björnbären väntar på att bli plockade. Får se om eftermiddagen blir torrare.Ha det så fortsatt bra. Kram till er alla fyra i Tännäs. Laila.

    SvaraRadera
  2. Hej Marie.
    Om du visste hur glad jag blir över att få se dessa fina bilder på Vilmer i "vårt" härliga Tännäs.
    Jag är med er alla fyra i tankarna denna veckan.
    Hoppas på god fiskelycka och att det fina vädret
    fortsätter.
    Hej svejs och kramar till er alla. Gerd.

    SvaraRadera