lördag 3 december 2011

Dåliga dagar och goda stunder

Jaha, en vecka har gått och man kan väl kort säga att när jag mått dåligt har jag inte orkat skriva och när jag mår bra är jag så lycklig för det så jag har inte tid att skriva. Då använder tiden istället tiden till att bara vara med barnen eller bara göra vanliga vardagliga saker som för mig är lyx.

Jag och läkarna hade hoppats att jag med all illamående medicinering skulle må bättre än jag gjort men vi lär oss tillsammans och kan justera till nästa omgång.

Jag hade en riktigt bra lördag då jag t.o.m. var ute och handlade lite och var hos syrran i flera timmar. Sedan adventsfixades det och grejades. Jättemysigt men det har sitt pris så vid 6-tiden på kvällen rasade jag. Jaja, det var det väl värt. Fick lite promenad och utevistelse även söndag men sedan blev jag riktigt dålig och måndag fm när min läkare var här kunde jag knappt prata. Var nästan inte närvarande och orkade knappt hålla ögonen öppna.  Det var då andra dagen utan kortison och jag hade förväntat mig att må sämre men detta var lite vääääl. Med "min läkare" menar jag honom jag har genom ASIH (Akut Sjukvård i Hemmet). Jag har jättemycket förtroende för honom och det är förstås lyx att kunna ha denna hjälp. Han ville absolut att jag ska sättas in på kortison igen för att jag ska inte må så dåligt. Dessutom kräktes jag ju hela tiden så någon mat är inte att tala om. I alla fall så vill jag att han stämmer av med min onkolog först så det gjorde han och nu är jag PÅ kortison igen.

Men det var ju egentligen inte det jag skulle berätta.... När jag sedan fortsatte hela måndagen i halvkoma och knappt orkade ta mig till toa kändes det som att nu är det något fel. Inte tänkte jag längre än näsan....fast att Calle går på antibiotika och 2 av barnen har fått vara hemma från skolan med feber och hosta. När systrarna kom på kvällen sa de - "har inte du feber?". Du ser ju alldeles febrig ut. Feber? Kan man bli sjuk också när man har cancer och mår skit av cytostatika?? Såklart - 38,6 tror jag jag hade - vilket på min skala kan översättas med typ 42,9 eller nåt. Efter samtal med jourläkaren bestämde de snabbt att jag måste få antibiotika intravenöst direkt och så fick jag även febernedsättande i blodet. Efter 30 min kunde jag i alla fall hålla huvudet uppe. Dumma, dumma mig, kände jag då. Snacka om tunnelseende.

Det som sedan gör mig typ livrädd är att det blodprovet de tog kvällen efter visade en sänka på nästan 500. Jag har aldrig hört en sådan hög sänka tror jag. Antagligen hade jag lunginflammation eller något annat i luftrören som ställde till det. Mina vita blodkroppar var sänkta men inte alarmerande låga. Som ni kanske kommer ihåg är det de vita blodkropparna som bla visar hur infektionskänslig jag är och de värdena som inte får vara för låga för att jag ska få min behandling och det är de som alltid påvekas/sänks av just cytostatikan. Skönt att de inte var låga i alla fall!! Nu senare i veckan har sänkan sänkts bra och jag kan ta antibiotikan själv och behöver inte få den intravenöst längre.

Resten av veckan har varit mycket sovande och jag har varit kraftlös. Jag får dåligt samvete av att jag inte orkar vara uppe med barnen och att jag inte kommer ut och kan börja bygga upp mig. Nu är det så här - jag har varit sjuk, har behövt vara sängliggande och vila. Nu ska jag ta ett steg i taget - sitta uppe lite mer och kanske ta en liten promenad per dag och ja, skynda långsamt så att jag kan få min kompis cytostatikan på tisdag. Den ska in i kroppen och jaga de onda, tillsammans med min arme av friska celler!!! Så måste jag tänka....

Rent mentalt då - hur jag har det mitt i all kaos? Det är ju såklart hur komplicerat som helst. Jag tror att jag håller på att skapa mig ett förhållningssätt till situationen som känns bra för mig och oss. Det som känns så himla bra är att jag har en stor tillit till plattformen jag står på, dvs mig själv och vad jag vill. Jag är inte rädd eller så för att skriva om hur jag mår men det kommer att komma när jag behöver det, när jag behöver skriva av mig, var så säkra ;-).

Rent allmänt har jag nog blivit lite folkskygg igen: Klart det är jobbigt att träffa alla som bara vill mig väl men som blir ledsna eller som inte själv vet vad ni/de ska säga. Så vi kan väl komma överens om att kramen räcker långt.....om ni inte är sjuka såklart, då kan ni behålla kramen ;-)..... Jag är väldigt mycket Marie fortfarande, fast löjligt klen och går lite dåligt men det ska jag rätta till. Bara jag kan må lite bättre så ska jag synas ute i verkligheten igen ;-).

Kommer inte ihåg om jag skrivit det redan men just nu läser jag och lyssnar på en man som är kirurg i grunden men sedan har börjat tänka på kraften vi alla har i oss att hjälpa till i läkandet, fokusera på livet snarare än sjukdomen...ja och mycket mer, så:
Dagens tips: Bernie S Siegel.
Boken jag läser heter "Love, Medicine and Miracles" och är mycket berättelsen om honom och hans väg till det han nu sysslar med nu. Han påpekar hur dumt det är att ge människor tid, överlevnadsprocent osv.
Sedan har jag en ljudbok som heter "How to become an exeptional patient" och är såklart på samma tema men ännu mer om att man ska försöka ifrågasätta, förstå, känna efter, komma med egna förslag och så vidare i sin kontakt med läkare och vården. Lättare sagt än gjort såklart men han många tänkvärda poänger.
Jag försöker ju också meditera och han har några bra meditationsprogram jag också lyssnar på.  Jag gillar honom!

God natt alla ni fina därute. Är det något jag lärt mig är att det finns stort hopp om mänskligheten!!! Det finns så otroligt mycket kärlek, omtanke, vilja att hjälpa och goda handlingar som bara öses över oss. Det är verkligen helt otroligt!

//marie

31 kommentarer:

  1. Hej Marie! Så skönt att få lite info igen! ASIH är fantastiska och så skönt för Dig att slippa åka till sjukhuset varje gång det är något som behöver rättas till.
    Här kommer en stor KRAM genom datorn. Garanterat smittfri. Kära hälsningar till Er alla.Laila

    SvaraRadera
  2. Du är den starkaste personen jag känner och jag är sååå imponerad av dig! Du läser böcker som inspirerar dig medan jag läser din blogg. Du ger mig perspektiv på tillvaron - vad som är viktigt i livet.
    Jag skickar en stor syber-KRAM och hoppas att du snart är på benen igen och mår som en pärla i guld!
    Kram Lotta F

    SvaraRadera
  3. Hej Marie,
    Här kommer en hälsning från din nyfunna vän:)
    Kände på mig att du hade orkat skriva på bloggen, och det gör mig så glad! även om jag hade önskat att du hade mått bättre i veckan.
    Du ser inte alls klen ut, dina ögon lyser av styrka (det säger Ingmar också hela tiden, hon har vilja hon marie..:))
    Ha nu en skön och lugn helg med familjen, stora kramar Marie i Viken

    SvaraRadera
  4. Här kommer kramen från oss ; )
    / Lisette

    SvaraRadera
  5. Oj! Vilken lättnad att höra av dig. Tänker så mycket på dig och undrar hur mycket en människa ska behöva gå igenom. Så orättvis att vissa ska drabbas så hårt. Skickar styrkekramar tlll dig....

    SvaraRadera
  6. Hej Marie!
    Styrkekramar till dig och familjen
    från dina gamla grannar Carina, Håkan och Isac

    SvaraRadera
  7. Skickar massor av kramar till dig Marie<3
    /Ingela Tezel

    SvaraRadera
  8. Goaste, finaste Marie
    Jag önskar av hela mitt hjärta att du snart är på benen igen. Jag håller tummarna att din inre styrka verkligen kan påverka allt i en jätte positiv riktning! Du och alla dina fina killar är så värda det! Styrka, kramar och kärlek till dig och de dina från mig och familjen :-)))
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  9. Allra goaste Maria, ha inte för ett ögonblick dåligt samvete för att doktorn kommer hem till dig. När jag var barn på 40- och 50-talet kom alltid "vår" doktor hem och gav oss sprutor etc. Något annat var otänkbart. Inte drog man iväg med sjuka barn till en mottagning och smittade ner alla andra. Sverige har tyvärr blivit fattigare.

    SvaraRadera
  10. Hej
    Läser ofta och förvånas över din styrka. Malte har jag ju förmånen att träffa i skolan ibland. Här är en till som är stark. I alla fall utåt. Kramar till er alla men störst till dig. Helt bacillfri :-)))

    SvaraRadera
  11. Tack Marie för att du skriver till oss allihopa! Krya på dig <3

    SvaraRadera
  12. Hej Marie!

    Tänker jättemycket på dig!
    Här kommer en bamsekram från mig.

    SvaraRadera
  13. Här kommer KRAMAR via cyberspace - bacillfria! ;)) <3 /Erika

    SvaraRadera
  14. Tänker på dig Marie! KRAMAR

    SvaraRadera
  15. Styrkekramar till dig och din kära familj!
    Jessica (Julius mamma)

    SvaraRadera
  16. Kramar från andra sidan gatan till hela familjen! Och tack för kramen genom fönstret, den värmde.

    SvaraRadera
  17. Tänker på er/dig mycket!!
    Stor kram!!

    Kajsa

    SvaraRadera
  18. Vi tänker jättemycket på dig Marie!!!
    Kramar från Rafstedts

    SvaraRadera
  19. Kram från Ungers i 136:an också.. o massor av styrka till hela familj. Vi är med er...

    SvaraRadera
  20. Världens största fång av styrkekramar och massor av värme kommer här!! Tänker på dig! Familjen Wilensjö

    SvaraRadera
  21. Goa Marie
    Värme kramar Mildéns

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Har träffat din trevlige äkta man på jobbet idag. Alla är så nöjda med att han lyckas få oss att se så mycket bättre ut på bild än vad vi gör i verkligheten ...;-)
    Tack för att du orkar dela med dig om hur du mår via bloggen, du är fantastisk på att skriva.
    Kramar från familjen Moreau

    SvaraRadera
  23. Tänker mycket på dig Marie! Den varmaste kramen till dig och dina finingar!!
    fam. Torbjörn

    SvaraRadera
  24. Fina Marie och Calle, kan bara säga att vi tänker så ofta på er. Kram Lotten & Joe

    SvaraRadera
  25. marie marie, vet inte vad ja ska skriva mer än du var som en dröm på ditt bröllop. så vacker och så vackra ni va!!!
    mina tankar är hos dig ofta och ja skickar energier till dig. kämpa på.

    krmara från mig..
    jeanette

    SvaraRadera
  26. Tänker och tänker på dig, Marie!!

    SvaraRadera
  27. Tänker på dig, ofta, ofta.. Sänder många styrke kramar till dig!!
    //Ia

    SvaraRadera
  28. Kära Marie,
    Jag känner inte dig men vill skicka en varm, energifylld kämpakram!!
    Vad fint du skriver, jag följer dig och hoppas på en snar bättring.//Maria Forssell (fd Blixt)

    SvaraRadera
  29. Hej Marie,
    Jag har suttit och läst din blogg ikväll. Så imponerad jag blir. Vilken livsglädje och vilken inre styrka du har. Jag hoppas verkligen att jag får se dig på jobbet snart. Här får du en hel famn med styrkekramar.
    /Anneli Magnusson

    SvaraRadera
  30. Hej Marie!! Är bara så otroligt imponerad över din kraft!!! Såg bilderna från ert bröllop ochkände verkligen igen glada goa Marie! Hoppas du kommer ihåg när vi hängde på Råå Camping o kolla snygga killar och jag jagade Kim för honom var jag dödskär i!! :) Var inte redan då Jessica tillsammans med Micke!!? E så glad att jag har hittat din blogg o lan läsa om din fight... Å ska jag vara riktigt ärlig så är jag ganska övertygad om att är det någon som klarar en sådan här tuff match så är det du!! Och detta är ju verkligen baserat på lille Marie från Råå Vallar, kjollen på Råå O Råå Ip!!( där jsg för övrigt tränade max 10 ggr eftersom jag sen fick en boll i ryggen, tappade andan o där tog fotbollskarriären slut!!! Kommer på lite efterhand som jag läser din blogg!! Måste bara säga stooor kram o skriv om du orkar något fu kommer på!! Massor med styrka okärlek!! Kram Erika fd Rydholm

    SvaraRadera