måndag 29 augusti 2011

Ett år sedan

Idag är det ett år sedan jag bestämde mig för att gå ner på vårdcentralen innan jag åkte in till jobb. Jag skulle ta mina ämnesomsättnings prover som jag tar med jämna mellanrum. Jag mådde inte bra. Jag var glad och hade haft en mysig helg med familje kräftskiva och vi hade handlat en ny stor TV så det var idel glada miner hemma. Men jag kunde ju inte äta riktigt och det började påverka min ork rejält. Just denna morgon kände jag mig svag och låg. Förvisso måndag morgon men det var inte det som var anledningen. När jag ändå var på vårdcentralen skulle jag ligga på om att få svaret på gastroskopin jag hade gjort 1,5 vecka tidigare. Jag blev ju såklart riktigt orolig när läkaren som utförde gastroskopin i Eslöv sa att hon aldrig hade sett en så pass ung människa med så mycket magkatarr. Efter det kände jag mer efter hur dåligt jag faktiskt mådde. Drog ner på aktiviteter och tillät mig att må dåligt. Jag trodde ändå inte att det var något allvarligt. Läkaren hade sagt att jag säkert kommer att få utredas för glutenintolerans så det var det jag trodde det var.

Efter provtagningen gick jag till luckan och sa att jag ville veta mina provsvar och undrade om de var klara. Efter att en syster pratat med min husläkare kom hon och sa att läkaren ville prata med mig. Vad bra tänkte jag att hon tar sig tid nu när jag ändå är här. Lite oro började jag väl känna men det viftade jag snabbt bort. När jag sedan hör längre bort i korridoren hur min läkare ber en syster säga till nästa patient på tur att det kommer att ta lite tid för "jag behöver prata med Marie" kändes det som att jag hellre ville springa hem än gå in i det där rummet. Hon kallar in mig, hälsar på mig som vanligt och säger ganska direkt att "Ja, du Marie - du har ju varit med om en del denna sommaren." hon syftade på att jag ju mått sämre och sämre och varit hos hennes kollega och sedan gjort gastoundersökningen. Jag sa inte så mycket utan satt som i vänteläge på det oundvikliga.... Hon drar inte ut på det. "Vi har fått svaren och du har elakartade cellförändringar i magsäcken och måste operera bort hela eller delar av magsäcken". Det var första gången jag på allvar upplevde hur nära skiljelinjen mellan förnuft och vansinne är. Det handlar inte längre om tankar eller struktur. Det är kroppen som reagerar. Varje nervtråd i hela kroppen knyter sig och det känns genast som att en elefant sitter på bröstet. Det blir svårt att andas och än mindre att prata. Någonstans sitter ändå en liten Marie som berättar för kroppen att inte falla ihop. Ställ frågor, andas, ring Calle, andas, res dig upp, andas, inte bryta ihop.... Inte nu. Sen kan du bryta ihop. Läkaren är väldigt gullig och förklarar om och om igen vad som kommer att hända nu, att jag inte får gå hem ensam. Jag ringer Calle och stönar fram att han måste komma till vårdcentralen. Han är på Råå och är hos mig på 5 minuter. Under tiden tas fler prover, jag berättar för systern vi känner lite. Jag får ett rum där de kan förklara för Calle. Jag får inte ur mig något. Kan inte prata, kan inte tänka. Måste bara andas. Det blir så tydligt att kroppen prioriterar. Vad är viktigast? Andas. Andas.

Vi går ut till bilen och kör hem. Jag skickar iväg ett sms till min chef. Nu i efterhand undrar jag hur jag hade sinnesnärvaro alls. Vi lägger oss i sängen och gråter hysteriskt. Allt bara forsar ut mig. Det får inte vara sant, kan helt omöjligt vara sant. Jag är ju ingen som får cancer, många andra men inte jag!! Fast så långt som till cancer kan jag inte tänka då. Flera veckor framöver är "elakartade cellförändringar" det enda jag kan ta in. De kommande timmarna är konstiga. Jag är livrädd men kan bara tänka på hur jag ska kunna berätta för min mamma. Alla i min familj kommer såklart tycka det är jobbigt men mamma.....hur ska hon klara det.

Redan i detta inferno började positiva tankar och kampvilja att komma fram. Det är illa detta, men det kan faktiskt vara så att man hittat monstret i tid. Måste gripa minsta halmstrå till hopp, måste tro, måste andas. Andas.

På något vis tog dagen slut och jag somnade på golvet hos mina 4 killar med hjälp av en sömntablett.

Ett år sedan och om någon erbjudit mig halva kungariket och en proffskarriär i Barcelona om jag bara går igenom den dagen igen hade jag sagt "tack men NEJ tack!!! ".

Jag sitter här i solen i Italien med fina syrran och världens bästa mamma.

Helt klart muckade cellerna med fel person och jag råder dem att inte försöka igen!



Denna födelsedag firar jag inte! 

11 kommentarer:

  1. Så skönt att läsa att du mår bättre igen och laddar batterierna i Italien innan det är dags att börja jobba igen.

    Stora kramar Jaane

    SvaraRadera
  2. Du skriver för bra!
    Nu va det ett tag sen man satt med tårar rinnande,
    men nu va det dax igen.
    Ha det i Bella Italia

    C

    SvaraRadera
  3. MARIE....., hör du mig..så långt borta men ändå här intill mig just nu.
    DU är helt otrolig!!! Fattar inte hur du kan
    skriva som du gör. Helt klart är du en riktig
    NATURBEGÅVNING.
    Mina tårar rinner.., men nu är det ju glädjetårar.
    Kramar till dig Marie och krama Helene och din
    mamma oxå från mig. Relaxa vidare och sen är ni
    så välkomna hem igen.
    Gerd

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen helt fantastisk Marie!! Vet att jag sagt det förut men du kan verkligen uttrycka dig och beröra - tjo!! Stor kram från Malin Mechler

    SvaraRadera
  5. Sitter på jobb och försöker hindra tårarna... Skönt att ett år gått sedan dess!
    Många kramar och hoppas att du haft det skönt i Italien :-)
    Kusin Maria

    SvaraRadera
  6. Fy bubblan MArie, vilken tjej du e... Stark o envis vet jag att du alltid varit iaf på fotbollsplanen och de visar sej att man kommer JÄKLIGT långt med o ha en stark vilja o ett jäklar anamma... Sitter o biter ihopa nu :`( Men jag e sååååååå glad för dej o de dina... Njut o ha de så j-vla gött ! Kramar Jacqueline

    SvaraRadera
  7. Ja, kära Marie! Vad skall man säga? Det är inte lite Du gått igenom. Man blir ödmjuk inför det liv man har. Jag försöker att ta vara på varje stund. För man vet ju inte vad livet har i beredskap och det är förstås tur.
    Har inte varit inne på ett par dagar men som jag förstått så börjar Du jobba i dag. Lycka till och Stora kramar till er ! "gammel kusinen" Laila.

    SvaraRadera
  8. Du vann. Nej, ni vann! Familjen Jonsson, prickarna far du satta dit sjalv, och Ljungberg kammade hem segern. Storslam! Vi andra ar fulla av beundran och later oss villigt inspireras. Livet ar stort.
    Kramar fran gasthett Kairo!

    SvaraRadera
  9. Oj, vad gripande att läsa... och vad du är värd avkopplande dagar i Italien. Kram från Carin B

    SvaraRadera
  10. Jösses Amalia vad bra och gripande du skriver. Det knyter sig i magen och tårarna rullar....men i nästa sekund finns bara glädje. Du klarade det! Starka, starka Marie! Kramar från Cecilia L m fam

    SvaraRadera
  11. Marie du STORA lilla du!! Som du kan beskriva; sorg, förtvivlan, hopp, glädje - alla känslor du och din familj gått igenom det här året. Såååå underbart det var att se dig på jobbet och krama dig! Hoppas du lyckades med utmaningen att hitta inloggningen! Du är en STOR förebild för mig, Marie Jönsson!! KRAM! Och du kan TRO att cellerna fattat att de gav sig på fel person och kommer inte att våga sticka upp igen!!!

    SvaraRadera