söndag 9 oktober 2011

Värsta röntgen hittills!

Ja, då var det gjort i alla fall. Jag överlevde, om än precis, tjocktarmsröntgen. Hade läst på en del innan och det verkade som det flesta tyckte det var klart otrevligt så jag var beredd på smärta. Jag tror inte det är så farligt om man har tarmar som mår bra. Det gör inte mina. Det är jag absolut helt säker på nu. Tyvärr.

Själva förnedringen av röntgen kan jag ta, har slutat att bry mig om sånt, men ojojoj vad ont det gjorde. För att de ska få fina bilder måste tjocktarmen fyllas med luft och sedan ska man ligga magen och då tas några bilder. "Andas in....håll andan.....och andas ut". Med stor möda lyckades jag sedan vända mig till ryggen, kontrastvätska i blodet - "Andas in....håll andan.....och andas ut". Jag tror det tog ca 15 min men redan efter 30 sekunder var jag säker på att jag skulle svimma. Det är möjligt att jag är gnällig men det där var verkligen inget jag vill göra igen. Så fort de var klara försvann smärtan - helt. Samma som på skopiundersökningen - samma som det är hela tiden. Jag har fruktansvärt ont när det gör ont, sedan är det helt borta igen. Brukar kunna ha lite gissningar om vad det skulle kunna vara men detta är konstigt. Såklart börjar jag bli mer och mer orolig för att det ska vara extremt snabbväxande elaka tumörer. Men de kan väl ändå inte växa så fort att de inte syntes alls i slutet av Augusti och jag började ha ont i mitten av September???

På tisdag får jag svaret.

Nu har jag ökat på smärtstillande dosen lite grand eftersom jag tycker det gör mer och mer ont. Det är så ljuvligt härligt när jag får glida in i dimman ett tag och slippa ha ont. Mår illa av tabetterna och vill såklart helst inte ta dem, men nu är det tvunget.

Nu till något roligt. Idag har jag, Calle, Världens bästa syrra och hennes Johan varit i Malmö och sett Robert Gustavssons 25-års jubileum. Krogshow på Amiralen. Det var riktigt roligt och såå gött att få skratta sig till magont för en gångs skull. Väl hemma har vi myst med goa barnen och sett Åsa-Nisse. En kanondag helt enkelt. Så som livet ska vara! Åh, vad jag önskar ett slut på detta nu så att vi kan koncentrera oss på att leva.

Dessutom renoverar vi vårt badrum.....och jag jobbar....och vi har mycket kul på gång framöver i höst. Seså - ge dig iväg elaka smärta! Schassssss!

Marie

8 kommentarer:

  1. Oj,oj Det lät inte roligt men tur att de kan ta sådana röntgen. Hoppas att det "bara" är lite tarmvred eller något sådant. Man tycker ju att de skulle kunna bedöva eller söva Dig vid en sådan undersökning.Men de har säkert försökt och insett att man måste medverka själv. Men fy vad jag känner med Dig.
    Låter bättre att få skratta sig till magont än något annat. Låter jätteroligt med hela dagen. så jag säger också Schassssss! Kram från Laila.

    SvaraRadera
  2. Hoppas snart du mår bättre Marie. Tänker på dig. Kramar från Jaane

    SvaraRadera
  3. hoppas verkligen smärtan ger med sig!

    SvaraRadera
  4. Håller alla tummar att det inte är tumörer. Kram

    SvaraRadera
  5. Håller alla tummar i världen för att det är ett lättfixat elände som ställer till det i dina tarmar! Vilket helvete du går igenom med dessa smärtsamma undersökningar! Gnällig är du INTE! Bra att du orkar vara med o hitta på roliga aktiviteter med dina nära o kära. Robert Gustavsson är ju underbar! Hoppas du får sova gott o att det väntar det bästa besked på tisdag. Kramar Chatarina

    SvaraRadera
  6. Hoppas hoppas hoppas att allt ont försvinner ögonblickligen!!!
    Kram Jenny Rafstedt

    SvaraRadera
  7. Hoppas du slipper ha ont så ofta, håller alla tummar o tår jag kan o skickar världens största kram o massa positiv energi

    SvaraRadera
  8. håller tummarna allt vad jag kan och tänker på Dig och hela familjen. Kram från Laila.

    SvaraRadera