fredag 16 december 2011

Om att släppa kontrollen

Nu får jag äntligen cytostatika omg. 2 in i blodet. Det blev 4 veckor mellan denna gången på grund av mina infektioner som inte ville ge med sig!! Det känns ju läskigt tycker jag men såklart jag håller med läkarna om att det vore värre att sänka mig genom att ge mig behandling trots att jag inte är helt frisk. Då tillgodogör sig ju ändå inte kroppen cyton fullt ut.

Just nu mår jag rätt bra, får ju ganska mycket kortison och illamående preparat i samband med cyton så jag känner mig både relativt pigg och har en del hunger. Tyvärr har ju tarmarna dragit ihop sig eftersom jag ätit så lite men det är bara att börja om igen - äta ofta och lite. Just äta är såå viktigt för mig nu. Jag måste ha näring så att jag får lite kraft, orkar vara uppe lite mer och framförallt kan få tillbaka lite muskler. Just nu är jag svag så det är em fara för mig själv. Har trillat här hemma några gånger just för att benen inte bär mig ordentligt. Och det är jäv...gt irriterande. Jag som är van vid att vara i någorlunda god form. Kortisonet är bra till mycket men den värsta biverkningen är just att jag blir så svag.

Jag har kommit in i en dum negativ spiral där jag tror jag ska förutspå hur jag ska må nästa vecka, dag eller timme. Har jättesvårt att bara må just nu! Vet ju att det varken är samma cytostatika som förra gången eller samma läge. KontrollMarie har givetvis börjat titta på em plan hur jag ska gör istället..... ;-) ..... Tills jag nu kom på att göra något läskigt - försöka släppa kontrollen istället. Jag ska givetvis fortsätta vara noga med vad jag stoppar i mig och maximera näringen i det lilla jag äter. Speciellt vitt socker ska jag unvika! Annars måste jag sluta vara sååå hård mot mig skälv så jag får i mig mer och mer mat.... Så jag kan röra mig mer.... Så jag orkar vara uppe mer.... Eller nåt....

Sedan är det en tuff behandling och jag måste få vara trött, ha helkassa dagar och ibland kommer jag inte att få i mig någonting alls att äta...

Jaja, på det stora hela tuffar livet på - vi pussas och kramas som aldrig förr, försöker anpassa oss till vår verklighet och skrattar, gråter och bråkas... Precis som vanligt!!

Jag är extremt asocial, har liksom inte plats eller ork att träffa andra, så ledsen om jag inte alltid svarar på sms, fb-kommentarer o dyl. Jag läser allt och blir varm om hjärtat av all omtanke!!

Kram på er!

10 kommentarer:

  1. <3 Tänker på dig ständigt. Och är så glad att du orkar skriva i din fina blogg. Stora julkramen till dig och din familj.Ska träffa Johan och Helene på Söndag i Ödåkra hemma hos Torbjörn..lite julklapps byte:)) Ta väl hand om dig ;)) kram Anna m familj

    SvaraRadera
  2. STOR VARM & HJÄRTLIG KRAM TILL DIG MARIE! Tänker på dig och din familj väldigt mycket. / Anna Torbjörn

    SvaraRadera
  3. Kram på er hela familjen. Klart att ni ska fokusera på varandra! Vi andra väntar så gärna på att se er igen. Vi väntar ju nämligen på något gott! Det är som om orden inte räcket till men du vet vad jag menar när jag säger att vi känner med er ända från tårna. Kramar och kärlek till er från Lotta och Martin

    SvaraRadera
  4. Vi tänker väldigt mycket på er och skickar härmed en jättestor och varm julkram till er alla. Hoppas att ni får en mysig jul tillsammans!/Wahrenberg

    SvaraRadera
  5. Kära Marie!
    All kraft till dig och din fina familj. Styrka kommer innifrån, från kärlePken och från våra underbara barn! Du är stark, kanske inte något som du känner dig just nu men, tro mig det är du! Kämpa, kämpa och ta tillvara på stunder som är ljusare än andra. Tänker på dig ofta, och hoppas att du snart får kvitto på behandlingen. Varmaste kramarna, Lillemor m familj <3

    SvaraRadera
  6. Hej
    Kul att se dig pigg på Maxi härom dagen! Blir alltid lika glad att se dig på benen.

    Här kommer stora julkramen:-).
    Anja

    SvaraRadera
  7. Hej Marie!
    Förstår att det är tungt nu, har längtat efter att höra från dig. Lycka till med omgång 2! Stor kram från Malin P

    SvaraRadera
  8. Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du inte vill/orkar/känner för at vara social. Tror att alla liksom jag är glad för verje liten mening du skriver här så vi har möjlighet att följa dig. Var så egoistisk du bara kan och tänk bara på dig och de dina. Massor av kramar till dig och dina grabbar. :)- Mia Maria

    SvaraRadera
  9. Hej Marie,
    Här kommer en varm jul hälsning ifrån Trosa.
    Jag vet vad det innebär för dig och din familj och det är lätt att säga: håll huvudet högt !!!!

    Men med din vilja så fixar du även detta.

    Tänk på NIKE logan : JUST DO IT !
    Man får ej glömma bort ordens betydelse.

    Hör gärna av dig om du vill/orka.

    Hälsningar Magnus med familj.

    SvaraRadera
  10. Kramar från Madeleine och Henrik

    SvaraRadera