torsdag 17 februari 2011

Om att vara stark....

Alla tycker att jag är så stark, att jag kämpar och är modig. Jag har verkligen inte tyckt det. Innan i livet har jag varit stark....har jag tyckt...kört på i 100 knyck. Hjälpt till överallt, ställt upp, orkat, vågat, tagit ut mig. Varit sååååå duktig. Hållt rent och snyggt, bakat bröd, varit ansvarig för diverse saker - både privat och på jobb, tränat, slitit, fixat och....ja, jag tycker att jag varit rätt stark. Jag har inte gnällt över minsta lilla, sett livet från den ljusa sidan och alltid alltid varit glad och kompis med alla.

Sedan fick jag beskedet - CANCER. Jag lade mig ner på rygg och visade strupen direkt. Inte så att jag ger upp för sjukdomen och inte vill leva mer, nej snarare en kaputilation för min egen litenhet, för livet. Jag har inte försökt att vara stark, må bättre än jag mår, göra fler saker än jag orkar eller låtsas som att allt är som vanligt. Jag har lyssnat på min kropp, varit precis så dålig som jag känt mig, tagit en sekund i taget, en tanke i taget och en tår i taget. Jag kan känna mig ledsen för att jag inser att jag kommer aldrig mera bli samma bekymmerslösa person igen, men samtidigt nyfiken på att lära känna den nya Marie. Marie som ska lära sig leva mellan röntgenbesked, Marie som inte vet om jag blir 60, 50 eller ens 43 år gammal (vilket inte ni vet heller egentligen, eller hur), Marie som nu upplever dofter, smaker, känslor på ett mycket intensivare plan, ser djupare in i människors ögon och som haaaaatar energislöseri och ytlighet!

Vad vill jag säga....eller är det bara ytterligare en djupdykning i mitt grubblande ;-) Jag vill bara säga att jag fått en annan bild av hur man kan attackera saker, att vara stark och modig är inte alltid att vara "stereotypen-stark", utan man kan vara stark genom att bara följa med. Acceptera! Just som jag funderade på detta fick jag ett fint brev från en bekant till mina föräldrar. Tack Marianne! Hon skickade även med en dikt som jag gillar mycket - vassegoda!

Att vara STARK
Att vara stark, är inte att aldrig falla, 
att alltid veta, att alltid kunna. 
Att vara stark, är inte att alltid orka skratta, 
att hoppa högst, eller att vilja mest. 
Att vara stark, är inte att lyfta tyngst
att komma längst, eller att alltid lyckas. 

Att vara stark är, att se livet som det är, 
att acceptera dess kraft, och ta del av den. 
Att falla till botten, slå sig hårt, 
och alltid komma igen. 
Att vara stark är, att våga hoppas
när ens tro är som svagast. 
Att vara stark är, att se ett ljus i mörkret, 
och att alltid kämpa för att nå dit.


Stark eller inte. Idag mår jag riktigt bra. Har lämnat Vilmer på dagis för första gången på 2 månader, röjt hela övervåningen och ätit lite i alla fall!! Var och fick akupunktur igår och tror att det har hjälpt mig. Ska nog försöka trappa ner på kortisonet ytterligare, så att jag får vara "ren" ett tag innan det är dags igen. 

Dessutom har en väldigt klok man tittat mig djupt i ögonen och sagt att han känner på sig att det här kommer att gå bra! Jag litar på honom och jag litar på att min kropp kan klara detta....även om det kommer att ta tid!

Storkramen från mig!!

14 kommentarer:

  1. MEGAJÄTTEBAMSE KRAMAR TILL DEJ MARIE !!!!!!!/JACQUELINE

    SvaraRadera
  2. Vännen - jo det är nog så jag har sett dig från första stund - i lägenheten i Wien - påkallat uppmärksamheten för storstädningen (typ dagligen då vi var fem på liten yta), men även den lilla Mari m hemlängtan. Ska rota fram "min" dikt som jag tror hängde på kylskåpsdörren "äta mer glass och mindre bruna böner..."
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Det va kloka fina ord Marie. Jag är säker på att du kommer gå ur allt det här jobbiga, ännu starkare än du va innan ; ) Du är fantastisk!
    Storkramen Lisette & Co

    SvaraRadera
  4. Så många kloka ord. Tack för att du delar med dig av dem.
    Dikten är fantastiskt och väldigt tänkvärd!
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Fantastiska du. Dina ord är vackra, insiktsfulla och skapar enorma känslor. Tack för att du delar med dig och att du är du. Många varma bamsekramar till dig.
    /AnnA

    SvaraRadera
  6. Att vara stark är att kunna vara svag...Du är stark, Marie! Kramar Erika

    SvaraRadera
  7. OK, du kanske inte är pippi-långstrumpstark, men dikten satte ju huvudet på spiken på vilket sätt du är stark Marie. Och generös är du som delar med dig så välformulerat och gripande så att vi som inte tvingats vara starka "på riktigt" förstår att det vi håller på med är ganska oväsentligt egentligen...Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Attans va bra du är på att skriva - vilket språk, vilka formuleringar och så mycket klokhet det bor i din lilla kropp! Du är min vardagshjälte! Det om något är väl att vara stark - att orka dela med sig och kunna påverka andra mitt i det du går igenom. Stor kram från Malin Mechler

    SvaraRadera
  9. Tänker mycket på Dig Marie och vill krama om Dig. Har inte mycket till ord. Kram.Laila.

    SvaraRadera
  10. Vet du? Du har alldeles rätt ingen av oss vet om vi lever till 50,60 eller ens 43. Så din "olycka" tror jag har fått många av oss att inse att livet kan faktiskt ta slut här och nu (inte för att det kommer att göra det för dig!!! Eller nå'n annan jag känner heller för den delen...) och att vad vi presterar eller samlar på oss i saker är inte det som räknas utan allt det andra "ovesäntliga" som faktiskt sker här och nu. En kram, ett litet leende, smaken av ett fantastiskt rödvin och ett barns varma hand på sin kind. Det är det som vi ska samla på, Livet. Jag vill iallafall inte sitt i min gamla gungstol när jag är 90 och fundera på vart livet tog vägen när man rusade fram i 180.
    TACK för att du delar med dig och får oss att uppskatta livet vi har, här och nu!!!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Goa Marie!
    Tack för ännu en väckarklocka som påminner oss alla hur ovisst livet kan vara. Lev i nuet och sluta stressa känns som en signum framöver.
    Även om jag inte är lika klok som mannen du pratar om, är vi också övertygande om att detta kommer att gå bra Marie.
    Ha en fantastisk helg och hälsa pågarna från oss. Stora kramar till från Fam Åsberg

    SvaraRadera
  12. Marie! Vilken inre resa du gör samtidigt som du kämpar med de elaka cellerna. Det är verkligen starkt att orka. Acceptans är min ledstjärna som jag försöker följa men det är inte alltid så lätt. Läser just nu böcker om acceptans som handlar om just det du skrivit men dina ord är mycket lättare att ta till sig. Du har verkligen ordets gåva och en enorm insikt hur det är att vara människa. Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  13. Jag är så glad, jag är så glad att höra styrka och glädje i din röst. Bamsevårsolkram till dig från oss :-)

    SvaraRadera
  14. Precis som dikten säger ser jag både dig och Calle för i detta är ni två även om du tar den stora fysiska bördan. Båda är ni starka på olika vis. Jag tro också som den där mannen - du fixar detta/ni fixar detta.
    Kram

    SvaraRadera