onsdag 2 februari 2011

Binjuresvikt

Har idag varit och träffat en av mina onkologläkare. Det var en av dem jag gillar allra mest så det var bra. Vi resonerade runt start på cytostatikan och båda tyckte väl att det inte är läge riktigt än. När jag berättade hur jag mår nu och att jag efter kirurgens råd trappat ned och slutat med kortisonet trodde hon att nedtrappningen gått lite väl fort. När man gått på kortison en längre tid har binjurarna blivit trötta och slutar att jobba, de känner ju att det redan finns kortison i kroppen så att det inte behövs produceras mer. Slutar man för abrupt med kortisonet hinner inte binjurarna med och man kan må ganska dåligt, som jag gjort. Hon vill att jag tar en låg dos kortison och hon misstänker att jag kommer att få göra det under hela min behandling. Så det är bara att vänja sig vid detta runda fejs ;-). Andra biverkningar är ju att jag är så svag i benen och armarna, och det är tydligen bara att träna, träna, träna. Det försvinner inte av sig själv för att man slutar med kortison. När det gäller cytostatika dosen så är hon helt enig med mig att det inte går att sätta in 100% direkt, det skulle slå undan benen på mig totalt. Hon ska diskutera med sina läkarkollegor men säger att hon tror någonstans 70-80% borde vara rimligt. Sedan sa hon att det finns studier som visar att ju mer påverkad man blir av behandlingen ju mer verksam/effektiv är den. Jippie - då lär iiiiinga ellaka celler överlevt denna pärsen, med tanke på hur jag mått/mår.

Även mina levervärde är nedsatta, vilket är sviter från strålningen, så det gör också att hon vill vänta med behandling. Värdena har blivit lite bättre men har en bit kvar. Det är levern som bryter ner giftet så det är viktigt att den är på topp.

Då blir det alltså cytostatika på tors/fre nästa vecka, om jag mår bättre....och det får vi verkligen hoppas. Går då allt som det ska kommer jag att få cytostatika v 6, 8, 10, 12, 14 & 16. Då har jag ganska exakt en månad på mig att återhämta mig för att må bra när vi åker till Kroatien. DET SKA GÅ!!! Inga dumheter med inläggningar på sjukhus nu!!!! Nu ska projektledaren i mig fram och denna deadline ska hållas!!! Guuuud vad jag längtar till April. Skulle vilja lägga mig som törnrosa och sova tills dess medan de ger mig giftet.....sedan väcker fina Calle mig med en puss ;-). Dream on...

Under denna tiden händer dock en del saker som jag vill vara med på: Arvid fyller 10 år den 15/2, Vilmer fyller 4 år den 22/2 och sedan har vi ju en skidresa..... Vår årliga vinterresa till vår stuga i Tännäs v 13. Jag inser ju att oddsen för att jag ska kunna åka är väldigt små men jag vill så gärna att barnen ska åka. Mina svärföräldrar ska följa med med men Calle är skeptisk till att lämna mig hemma. Härom kvällen var också Arvid jätteledsen för att han inte vill att jag ska vara själv hemma. Fast jag tror att när de väl åker och kompisen/nästkusinen Filip också är där så blir det jätteroligt för honom. Vi får se.....

Man kan ju hoppas hoppas hoppas att jag kommer att må drägligt under denna behandling, tycker faktiskt att jag är värd det!!!

Hej Hej!!!

20 kommentarer:

  1. Du har mött din överman i klenhet! Fick akutoperera ett navelbråck igår och fick morfin på uppvaket. Det visade sig dock att jag inte tål morfin, fick klåda och svullna prickiga ögonlock. Lite kortison löste eländet. Så du är inte klenast på gatan längre om det kan vara till ngn tröst. Denna lilla operation tog knäcken på mig så jag förstår att din kropp är i uselt skick efter allt den varit igenom. Men din kropp har tur som ägs av en så stark och positiv kvinna! Många kramar Johanna 125

    SvaraRadera
  2. Du är helt klart värd det OCH 1000 ggr mer Marie.... U GO GIRL !!! FORZA MARIE / Jacqueline

    SvaraRadera
  3. Slås av hur kompetent läkarkåren kring dig verkar vara, och att varje krona vi alla lämnar/lämnat till insamlingar inom c-forskningen är sååå värdefull!!

    Ett tips från en projektledare till en annan :) kommer här i form av en metod att formulera mål; målet man sätter ska vara Specifikt, Mätbart, Attraktivt, Realistiskt och Tidssatt - d v s SMART ;) Kram!!

    SvaraRadera
  4. Hej Marie! Härligt att läsa att du har en sådan kraft i allt det tråkiga. Har läst alla dina inlägg här ikväll,vilken resa du är ute på! Skönt att du har kommit hem, så att du kan samla mer kraft hos dina nära och kära. Din son Vilmer är ju för go. Tänker på dig/er.
    Hälsningar Jenny på Humlan (fd myran)

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna tusen gånger!!!!!!!!!!!!
    Kommer så väl ihåg för tio år sedan när Du och stora delar av familjen var här. Du hade en så rund och god mage som rörde på sig hit och dit ungefär som en våg. Och tänk att det var Arvid som nu är en stor och klok kille. Kram till er alla fem.Laila.

    SvaraRadera
  6. Sakta sakta en dag i taget... å plötsligt ska du se att lille Marie är frisk som en nötkärna : )) Nu går vi mot ljusare tider och det kan bara bli bättre!
    Vi åker till Tännäs nu på lördag, vi skickar ner lite Tännäs-luft så du kan sniffa lite ;D
    Vi har även bokat in vecka 13, förstår att det känns svårt att inte kunna åka i år : ( Och vilken klok Arvid du har <3
    Nästa år är du garanterat med i Tännäs och det ser vi fram emot mer än nånsin : )) Krama dina fina killar från oss!
    KRAAAM från Lisette Tomas Moa och Linus.

    SvaraRadera
  7. Du är bara sååå grym. Låter som om du mitt i detta känslorus har fått en nytändning. Kanon med dina mål och delmål! Tiden kommer bara flyga iväg när du tänker så positivt och framåt.
    Jag avrådde Adam att ta med mig till sin öde ö efter ”skeppsbrottet” (läxan till torsdag). Jag är ju paniskt rädd för kryp, är frusen av mig och har krasslig rygg mm. Jag tyckte det vore bättre att ta med ett fiskenät i stället. Kom inte på fråga. Jag förstår den goe Arvid :-). Kram, kram, kram från
    Susanne & co.

    SvaraRadera
  8. Hej Marie

    Vill bara skicka stora kramar via cyberspace. Hang in there! Det blir snart bättre, det är du sååå värd. Det är så skönt att kunna följa dig via din blogg och höra ifrån dig då och då.
    Kramar i massor.
    /Pernilla P

    SvaraRadera
  9. Hej Marie,
    Du är så positiv i ditt skrivande så det är svårt att i en kommentar försöka peppa med
    än mer positiva ord. Så jag säger bara. Kämpa på det går ju nu mot ljusare tider.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Men inte ar du ensam hemma vecka 13? 100% saker pa att massor med vanner star i ko for att hand om dig. Skickar varmt solsken fran oroligt Kairo!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Goaste finaste Marie,

    Du är full av kämparglöd, alltid! Jag är så imponerad av dig och hur du hanterar allt som händer i ditt liv!!!
    Klart att projekledaren finns där och är redo att rycka ut och styra upp saker och ting men tänk på att inte köra för hårt....
    Du har ju världens goaste man och barn - förstår att det betyder mycket att ha alla omkring dig - vad jag önskar att din kommande behandling går fort så att du kan komma iväg till Kroatien och får mysa ordentligt med alla i din närhet och få distans till allt som du gått/går igenom.
    Tänker på dig/er hela tiden.

    Kramis Ulrika

    SvaraRadera
  12. Jag längtar också till april, för din skull, och för att då är förhoppningsvis våren här med mycket ljus och lite värme! Tills dess, fortsätt kämpa som du alltid gör och ta tillvara på dina bra stunder med din fina familj.
    Kramar

    SvaraRadera
  13. Kämpa på Marie!!

    SvaraRadera
  14. Härlig kämparglöd Marie! Skönt att det finns ett slut på eländet. Väl igenom får du dricka champagne, för nu är du nog inte supersugen kan jag tro/Kram från Ågårdhs

    SvaraRadera
  15. Hej Marie, hoppas att du har haft en bra helg! Vill bara säga att vi tänker på dig/Er och att vi hoppas att du känner dig lite starkare & bättre. Nu kommer snart våren och då blir allt lite lättare och vi får mera energi. Kämpa på! Många styrkekramar till hela familjen / fam Torbjörn

    SvaraRadera
  16. Säger det igen - du är helt fantastisk Marie! Jag hoppas innerligt att du får bli bättre NU!! Nu är det färdigbråkat med dig! Många kramar från Wilensjö x 5

    SvaraRadera
  17. Hej på dig!

    Du är helt fantastisk. Jag tänker på dig min vän. Kämpa på nu det blir bara bättre det har jag bestämt. Många kramar från Kina
    Carmen

    SvaraRadera
  18. Bamsekramar till världens starkaste tjej!
    Diana, Olof, Aron & Amanda

    SvaraRadera
  19. Hallå du! Verkar som om "vinnarskallen" kryper fram igen. Klart du fixar att vara med på grabbarnas födelsedagar. Små delmål så kommer Kroatien som den stora belöningen längre fram.
    Chokladen jag lovade kommer. Funkar även i små tuggor och ger maaaaaasssssor av energi.
    Kramar

    SvaraRadera
  20. Dream baby dream.
    http://www.youtube.com/watch?v=zQMs2LyjKJQ&feature=related

    SvaraRadera