tisdag 8 februari 2011

Värdena bra och jag är redo

Ja, då är jag redo. Redo för att låta dem spruta in gift i mitt blod som ska förstöra en mängd celler i min kropp. Ögonen blir torra, munnen alldeles skrovlig, ont i magen och blodnäsa. Jag vet att jag kommer att må dåligt och få svårt att äta över huvud taget men nu gäller det att bita ihop. Kan man springa 21 km totalt otränad med en cancertumör i magen SKA man kunna bita ihop och bara.....må dåligt......men göra det bästa av situationen.

Mina värden är bra nu, bara kalciumet som är på väg ner. Det förklaras av att jag äter kortison och eventuellt kommer jag att få äta kalcium tabletter. Jag kommer att vara väldigt infektionskänslig så nu gäller det att vara försiktig. Jag vill bli klar med detta eländet så snart det bara går. På fredag har jag fått hälften av alla cytostatika omgångar, dvs 5 stycken. Då återstår 5 omgångar. Jag har inte tid med några konstigheter, jag ska återhämta mig från April till Maj så att jag kan njuta av semesterresan i Kroatien i slutet av maj!!!!

Jag mår bättre nu än vad jag gjort sedan oktober men kan fortfarande inte äta så mycket. Har en del träning kvar också..... men det är detaljer.

Nu kommer också de sista testarna till hår att ryka. Det är mycket jobbigare än jag trodde. Jag ser verkligen inte ut som jag brukar längre. Tärd, svullen av kortison, blek och....inget hår. Peruken ser bra ut men jag känner mig så fånig i den, så det blir oftast mössa. Kan berätta att man mår inte bättre av spegelbilden man möter. Vet att det är tillfälligt. Håret växer ut igen och så fort jag får lite sol i fejset känns det bättre men det blir så kopplat till sjukdom detta. Jag känner mig sjuk när jag ser mig i spegeln och jag märker att jag blir lite folkskygg, något jag aldrig trodde skulle drabba mig....;-), Det känns lite bättre när jag målar mig men eftersom både ögonbryn och ögonfransar också trillar är det inte så lätt. Fast det ska bli skönt att slippa tvätta håret.... Calle tycker det är dags att raka av det sista håret men jag känner att jag vill vänta. Får tänka på det tjocka svallande håret jag kommer att begåvas med när det växer ut!!! I wish...

På torsdag och fredag kl 11 är det alltså dags. Släng en extra tanke på mig då!

Kram

22 kommentarer:

  1. Vi tänker på dig så det knakar!
    Du är såå stark och har helt rätt inställning! Snart är du igenom eländet och kommer att gå och svänga med ditt långa hår!! (har du nånsin haft långt hår?):-)
    Många styrkekramar inför behandlingarna!

    KRAM KRAM KRAM

    SvaraRadera
  2. Tänker på dig idag, imorgon, på torsdag, fredag o alla andra dagar och skickar massor av styrka. Låt familjen ta hand om dig ordentligt fram till det är dags. Kram Mia-Maria

    SvaraRadera
  3. Hallå Marie! Jag tycker det låter bra att raka av sig håret. Du har ju så vacker form på ditt huvud. Det är ju inte så ovanligt att man ser även kvinnor med av-rakat hår. Fast kanske det blir lite kallt om huvudet nu när det stormar så. Och tänk på att det är Du där inne i dig även om Du just nu inte känner igen Dig utanpå.Har du provat att äta Salmiak? Låter jättebra att du mår så pass bra. Synd att Du skall behöva må dåligt igen, men det kanske är bättre denna gång. Vi hoppas på det och tänker jättemycket på Dig och de Dina, speciellt på torsdag och fredag. Stor kram från oss. Laila.

    SvaraRadera
  4. I tio ar fick jag varje manad en bamsedos gammaglobulin for att starka ett knackt immunforsvar. Kolla med din doktor om det ar en lamplig behandling for dig.
    Du ar alltid vacker, Marie! Med eller utan har, med eller utan kaninkinder. I maj kommer du att lysa som solen sjalv. Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Marie! Allt kommer att gå kanoners för dej!! Ibland tänker jag ,f-n va skönt om man kunde raka av allt hår... "svullnaden" har jag ju redan,haha! Men man e för feg, tänk om.........Men de e ju en vanesak tror jag.. men du e ju alltid Marie så de kan ju kvitta hur du ser ut, eller hur?? Håller alla tummar o tår från min familj till dej på torsdag o fredag o resten av denna process. Många soliga kramar ( jo solen skiner faktiskt just nu...) Jacqueline

    SvaraRadera
  6. Tänker på dej ständigt Marie men ska skicka extra mycket styrketankar torsdag och fredag..Skit i speglarna, du är fin i alla fall!
    Kramen

    SvaraRadera
  7. Tänker på dig ofta Marie och allt elände du tvingas gå igenom. Du är verkligen en stark person. Du får stå ut ett tag till så kommer det att bli bättre lovar dig. Längtar till maj för din skull. Gött att ha något att se fram emot :) Håller med Annika, skit i speglarna. Ska tänka på dig extra mycket torsdag och fredag <3 Många styrkekramar till dig Marie och till alla dina underbara pågar. Kämpa på ;)
    Ingela (Cajsas mamma)

    SvaraRadera
  8. Vi tänker alltid på dig och familjen men skall tänka extra mycket imorgon och på fredag.
    Kramar Lotten

    SvaraRadera
  9. Du är fortfarande lika vacker marie med eller utan hår, och som du vet det växer det ju ut igen och säker till det där lååånga härligt tjoooocka lockiga underbara håret du alltid drömt om..
    men det viktigaste är ändå vad som finns på insidan och det kan inget ont vad du gått igenom ändra på!!!!
    hoppas du känner mina tankar till dig alltid

    Du är bäst.
    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
  10. Goaste finaste Marie,
    Stora energi- och styrkekramar inför torsdag och fredag! Det kommer att gå bra :-)
    Och Marie, det är den inre skönheten som räknas - alltid!!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  11. Ska tänka extra på dig så det knakar! Att du bryr dig så om hår och hur du ser ut är för mig sunt, att du är en sån som bara inte ger dig! Attans vilken hjälte du är i mina ögon Marie. Du fixar detta sista också. Och tänk som du kommer njuta av denna sommaren som aldrig förr - om det så regnar i 10 veckor i streck. Tänk så långt du kommit igenom redan. Jag säger bara WOW till dig, din Calle och dina fina pojkar. kram KIEK

    SvaraRadera
  12. Marie,
    när jag träffade dig så lade jag inte märke till att du saknade ögonbryn etc. Däremot så lade jag märke till din blick. Och den var allt annat än sjuk. Det är det jag tror på.... det finns inget ont kvar i dig! Nu ska du "bara få det sista gjort". Cancer sucks!
    Kram Jenny L

    SvaraRadera
  13. Hej Marie!
    Vad du kämpar på! Det är mycket du får gå igenom, svårt att förstå för en annan. Längta till våren och din semester, tänk på allt som väntar...tiden går fort. Sköt nu om dig och må så bäst du kan!
    kram
    Lotta på Myran

    SvaraRadera
  14. Hej Marie! Tänker på dig och hoppas att det har gått bra idag och att du inte mår alltför dåligt.
    Kram Kristina Hedberg Adamson

    SvaraRadera
  15. Tänk på Elias ord, cool frissa.
    Som vanligt en bunke cyberkramar.

    SvaraRadera
  16. Hej !!
    Goaste Marie !! Vi har dig alltid med i våra tankar.Idag och i morgon tänker vi exta mycket på dig. Det kommer att gå fint. Med all din kärlek,styrka och envishet kommer du att vinna över cancer skiten!! Du är ju jätte långt kommen. Snart befinner du dig i Kroatien tillsammans med din underbara familj med en drink i handen och chokladbrun kulör på huden.

    Glöm aldrig att kärleken är den mäktigaste kraften på jorden (Nelson Rockefeller 1908-1979)
    We love you a lot !!!
    Kram Kram Åsberg`s

    SvaraRadera
  17. Så har det börjat igen... Bit ihop och fokusera på att det snart är över så du kan starta om på riktigt. Då j*lar! Kämpa på Marie och se till att få många kärlekskramar :)
    Styrkekram från Malin P

    SvaraRadera
  18. Hej Marie!!!

    Du finns i mina tankar varje dag. Jag skänker en lite extra tanke till dig och dina nära och kära nu idag och imorgon. Du kommer att fixa det här. Du har redan varit med om så mycket som har stärkt dig. Du är en riktigt fighter i mina ögon det har du alltid varit. Har följt hela din blogg och tårarna har ofta runnit ner för mina kinder när jag har läst var du har gått och går igenom. Men också till skratt. Tänker på dig och din familj. Många kramar från Marie "Jeppe".

    SvaraRadera
  19. Vi tänker på dig varje dag Marie! Hade önskat att du bara kunnat knäppa med fingrarna och låta det bli maj. Då sitter du i solen, håret svajandes från axlarna. Många styrkekramar! Camilla o resten av Wilensjöarna

    SvaraRadera
  20. Hej Marie

    Du är en verklig fighter Marie, så det här fixar du. Hade själv en 12 timmars magsjuka med -3 kg på vågen som resultat. Men oj, oj, oj vad det var synd om mig. Jag är en riktig super-klenis jämfört med dig. Nu är du ju halvvägs - är det inte då man brukar känna av mjölksyran i löpningen (säger jag som inte sprungit 1 km sedan högstadiet eller nåt).
    Bamsekramar
    /Pernilla P

    SvaraRadera
  21. Bara att stå ut, vilket du är bra på. Stora kramar till dig och familjen.

    SvaraRadera
  22. Du driver ut det som skadat din kropp. Folket pa Tahrirtorget drev bort det som skadat landets kropp. Jag tankte pa dig nar jag sag de frivilliga lakarna pa torget. De vill bota land och folk. Kroppen soker sin naturliga friska form.
    Varm och solig kram fran Kairo.

    SvaraRadera