lördag 26 februari 2011

Röntgen, födelsedagskalas och melodifestival.

Igår gjordes det CT på buk och lungor. Med kontrastvätska - både som jag får dricka och som sprutas in i hög hastighet i mitt blod. Jag börjas bli rätt van - räknade snabbt och jag tror att jag röntgats 11 gånger de senaste 6 månader. Det kan ju inte var helt nyttigt, men det har varit nödvändigt. Känner själv att jag börjar bli lite "sjukvårsnörd". Roar mig med att jämföra olika rutiner mellan Lund och Helsingborg. De har olika mängd kontrast som ska drickas, i Lund får man kissa precis innan - det får man inte i Helsingborg. I Lund vill de att man ska dricka ännu mer kontrast. Minns en röntgen i Lund, nu i Januari, när jag mådde som allra sämst - jag klarade inte få i mig en tesked vatten utan att kräka. De ville att jag skulle dricka 1,5 liter kontrast - yeah right! Vi provade med sond. Då petar de ner en lång slang genom näsan som de sedan kan spruta ned kontrasten i. När sköterskan försökte få ner slangen kände jag helt plötsligt hur den kom ut i svalget - det var för trångt i min hals så den vände och kom upp igen. Otrevligt minst sagt!! Det blev ingen röntgen den dagen. Dagen efter ville jag ändå prova att dricka och på något konstigt sätt gick det bra, det är väl jävlar-anamma-Marie som trots sjukdom finns där någonstans. Men jag ska här och nu bikta mig för er...... jag fuskade.... hällde ut "något" glas för att de skulle vara nöjda. De är så nitiska i Lund så de hade aldrig godkänt att jag hade kontrast kvar. Jag är övertygad om att det inte krävs lika mycket kontrast om man inte har magsäck - då rinner ju allt bara vidare ner i systemet. Jaja, de fick bra bilder den gången i alla fall.

Igår gick det bättre - jag drack och drack - och fuskade inte - de var nöjda trots att jag hade ganska mycket kontrast kvar. Dock gjorde det riktigt ont denna gången när de sprutade in kontrast i blodet. Mina kärl är ju tunna redan innan och är nu sköra efter cytostatikan. Jag var säker på att kärlet sprack men det klarade sig tack och lov. När jag låg där på britsen tänkte jag "Såååååå skönt att det inte är strålning i alla fall" Sedan såg jag röntgenbilder framför mig - mina rena, fina lungor - utan några konstigheter alls. Magen alldeles precis som det ska se ut - ja, förutom att magsäck saknas alltså.....Ni får gärna hjälpa mig att visualisera dessa friska bilder.

Efter så många "foto-sessioner" kan jag väl nästan kalla mig fotomodell...... ;-)

Calle, Vilmer och Arvid har varit på mini-semester i Stockholm och hälsat på Calles bror Petter med familj. Malte har varit hemma och gått på Rockskola på Mega. En natt bodde Malte hos farmor och farfar så jag var heeelt ensam hemma. Konstig känsla. Skönt men det räcker med en natt.... Vilmer var alltså inte hemma på sin födelsedag, vilket jag tyckte var modigt av mig att tillåta ;-). Han firades ordentligt i Stockholm och vi sjöng för honom på SKYPE sedan ska vi ha kalas för honom imorgon. Vi kör enkelt - korv och bröd - grillning utomhus sedan tårta och kaffe inne. Ska bli mysigt!

Igår var jag, min kära syster, Arvid, Malte och kusin Sigge nere i Malmö och såg Melodifestival genrepet. Det gick verkligen riktigt riktigt bra. Jag mådde bra hela kvällen, och njöööööt i fulla drag av att allt var nästan normalt. Jag satt och log för mig själv och kände in i hela kroppen hur det känns att må bra, att tänka på annat än sjukdom, skratta, digga till musiken och ha sina goa killar bredvid sig - förvisso ivrigt ätande på godis men ändå.... Melodifestivalen då - jo det var riktigt bra - speciellt eftersom The Ark var mellanakts-band. Sedan gillade jag Melody Club-låten och var mäkta imponerad av Lasse Stefanz-sångarens röst - den fyllde verkligen Malmö Arena....även om jag inte gillade låten. Gissar att Linda Bengtzing också går vidare - hade en typisk Bengtzing-låt som säkert kommer att sätta sig på hjärnan - varken man vill det eller ej.

Nu har jag bara idag och imorgon kvar att andas - sedan är det dags för "gift" på måndag och tisdag igen. Jag tänker positivt - då har jag fått 6 omgångar - endast 4 kvar. Yeah!! Jag vet ännu inte vilken dos jag kommer att få - det bestäms på måndag morgon. Jag tänker att det nog är bra att öka lite från de 60% jag fick sist, men inte för mycket. Det viktigaste måste ju fortfarande vara att jag kan få dessa återstående 5 omgångar utan strul. Så jag tror på kanske 70% - max.

Nu ska jag hitta recept på någon god tårta som herr Vilmer önskar.

Kram till er alla!!

11 kommentarer:

  1. La Familia Åsberg26 februari 2011 kl. 14:16

    Hej Goa Marie!
    Så himla gött att höra att du mår bra, tänkte på dig när jag kollade derbyt i går.
    Simon Olsson straff var världsklass. Alltid lika gött att slå Möffarna. Det har lovats bra väder till ert kalas i morgon. Vad gott det lät med himma grillade korvar. Hälsa alla från oss
    Många kramar La Familia Åsberg

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra att det känns så pass bra nu! Jag har följt din blogg hela tiden och jag tänker ofta på er nu när jag är föräldraledig med min lilla Otto. Jag beundrar dig, du är så himla stark! Du påminner mig ofta om att uppskatta och leva i nuet och du påminner mig om många andra små, men ack så viktiga saker, som är så lätt att ta för givet.
    Nu tror jag att våren är här, jag såg några blommor sticka upp i rabatten! Hoppas att ni får en härlig dag med korvgrillning och god tårta!

    SvaraRadera
  3. Hej Marie, hamnade på din blogg av en slump, visste inte vem det var som skrev, men sen förstod jag att det var du. Vill bara säga att jag tycker det är så härligt att du är så stark och positiv, det kommer gå bra! Tänker på dig ofta och tycker det är skönt att läsa att du känner dig så pigg nu. Kram från Josefin (konsult på IKEA)

    SvaraRadera
  4. Hej Marie,
    Vad kul det var att träffa dig igår! Kram kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Härligt att du känner dig bättre och att du har kunnat hitta på roliga saker med din familj. Vi tänker på dig och de dina varje dag. Kramar till er och hoppas att ni får en underbar dag med kalas imorgon. Kramar Lotten

    SvaraRadera
  6. Hej Marie! Njut av helgen och förhoppningsvis så kanske Du inte behöver må så dåligt denna gång. Kan det inte vara olika?
    Hoppas Ni har lite bättre väder än vad vi har för korvgrillningens skull. Vi har fortfarande säkert 25 cm snö runt huset och visserligen var det 3gr varmt i dag men blåste förfärligt. Så kul att få vara med på genrepet. Hur hade Ni fått biljetter till det? Stor kram till Er alla och vi håller tummarna igen på måndag. Laila.

    SvaraRadera
  7. Vackra fotomodell! Gissa om jag har visualiserat din insida och den var lika stilig och valmaende som ditt yttre. Tack an en gang for den enorma kunskap du sprider om din behandling! Vet du om bloggen blir last av sjukhuspersonal? Har du berattat om den? Orkar du kolla min FB och njuta av alla granna blommor har i Kairo? Jag skickar dig en famn full och manga kramar!

    SvaraRadera
  8. Det värmer verkligen att du känner dig bättre. Vi håller tummarna att de sista 5 inte blir så jävliga. Stora kramen och gratta Wilmer från Alma Gustav med föräldrar

    SvaraRadera
  9. Hej "jävlar-anamma-Marie"! Det värmer verkligen att höra att du fick en härlig tur till Malmö och uppleva genrepet på Melodifestivalen - men inte ens din därvaro lyckades ju med konststycket att trolla fram bra bidrag ;). Jag är ju en schlagerlover som i år inte riktigt älskar bidragen...Tänker på dig inför i morgon och skickar massor med styrkekramar och tankar!

    SvaraRadera
  10. Hej,
    Kul att se dig så pigg idag. Du kommer att fixa den höga dosen ska du se. Massor av kramar!

    SvaraRadera
  11. Hej Marie,

    Så HÄRLIGT att läsa om dina nyvunna krafter. Du kommer fixa behandlingen galant, jävlar anamma är bättre än alla mediciner i världen:-)
    Varma tankar och kramar till dig och de dina från familjen Moreau

    SvaraRadera