måndag 31 januari 2011

Inget kortison = mår dåligt iiiiigen

Då har jag slutat med kortisonet. Och effekten lät inte vänta på sig.... mår jätteilla och är trött hela tiden. Igår var första dagen utan kortison och det känns som att jag sovit sedan dess. Illamåendet gör dessutom att jag inte vill röra på mig när jag vilar för då känns det som allt ska komma upp igen. Slipper dock kräkningar än så länge. På onsdag är det 4 veckor sedan sista strålningen och tydligen kan biverkningar hålla på så länge som 6 veckor efter, vilket säkerligen i mitt fall innebär 8 veckor. PUH! Det är ju illamåendet som är värst nu, halsen är bättre rent sår-mässigt men jag känner att det är trångt i strupe/tarm så jag får inte i mig mer än ett litet litet kex sedan är det stopp.  Tycker att tarmarna har vaknat någorlunda.....konstigt nog eftersom det enda de får just nu är salta kex med brie, godis, popcorn med extra salt samt saft. Härlig diet, eller hur. Har absolut ingen hunger eller matlust och det är tråkigt.

Barnen har vant sig vid mig liggande i sängen, de kommer in då och då - ger mig en kram och frågar hur jag mår. Vilmer envisas med att kalla mig MARIE....med ett klingande skåne-R i mitten. Han säger även CALLE så det är väl bara en fix idé. Ofta hör jag "Nu ska jag gå och sela med MARIE...." Så kommer han in, klappar mig på kinden, lägger sin kind till och säger "Jag tycker du är så go MARIE". Det kan få det mest illamående att må bättre, eller hur. Han fyller 4 år nu i februari och är i en härligt utmanande ålder. Calle säger att han blivit lugnare sedan jag kom hem från sjukhuset. man vet ju inte vad som rör sig i huvudet på en så liten kille i dessa konstiga situationer. Vi har ju väldigt mycket hjälp av syskon och våra föräldrar just nu så de saknar absolut inte uppmärksamhet och roliga händelser. Nej, just nu känner jag mig inte orolig för våra killar. De lär och utvecklas med detta också. Bara vi får ett slut på eländet snart.....

Jag hade min bästa dag på länge i lördags - jag såg, doftade, upplevde allt på ett annat sätt. Kunde för långa stunder tänka på annat än hur dåligt jag mådde. Det var sååå härligt, jag var ute och gick och kände själv att jag kunde le för första gången på länge. Hoppas jag får fler sådana dagar.....snart!!!!

Tack fina Eva-Lotta, Zacke och Pim för brev och present. Ni e ju för goa!!!! Vi kommer jättegärna till midsommar om jag mår som jag ska. Det ska bli jättehärligt!

Tack också Lilja-families för det fina halsbandet. Jo, "Cancer sucks" - det är helt klart!!

Tack Lotta, Johanna, Pelle, Jessica för uuuuunderbara blommor. Tulpaner gör mig lycklig!!

Jag är lyckligt lottad med så många gamla och nya fina vänner, er omtänksamhet och tankar får mig ofta att gråta glädjetårar. Men sedan är jag ju också världens "gråtigaste"....... Jag vill skicka stooooora kramar till er alla!!

Tjing!!!

10 kommentarer:

  1. Blir alltid lika glad när du har skrivit något!!
    Gillar dieten, kan du sälja den till nån veckotidning? En strålande ide:)
    C

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att du mår sämre igen men de bra dagarna kommer! Tage hade oxå en period för ett år sedan när han bara sa Johanna och Henrik. Gick över men kommer tillbaka ibland. Tycker det är lite gulligt även om jag föredrar mamma och pappa. Skicka gärna in Vilmer en dag då kan han och Tage busa ihop. Stora varma kramar från Johanna 125

    SvaraRadera
  3. Skickar en stor värmande kram tillbaka!! Önskar dig fler dagar som i lördags - de där små energihålen som du är SÅ värd och troligtvis väl behöver. Malin Mechler

    SvaraRadera
  4. Vet inte riktigt vad jag skall skriva som kommer Dig att le. Du har ju världens gulligaste leende så träna på det. Låter kämpigt men Du får ju i alla fall ner någonting. Har Du försökt med sådana där små salmiak? De är jättegoda och tar inte så stor plats. Vet att Du säkert har fått det när Du var liten eftersom Din mamma gillar det jättemycket. Kram från Laila.

    SvaraRadera
  5. Sänder dig Marie och din familj supermånga och varma kramar från familjen Dahlman! Gör ett inlägg här då och då men vill att du ska veta att vi läser din blogg ofta, men tänker desto mer på dig och din familj. Kan bara säga att du är en riktig KÄMPE Marie....
    Tack för att vi får följa din blogg där du delar med dig av din vardag, det är så starkt gjort!!!
    Må bara så väl du kan nu, och ta väl hand om dig!
    Bamsekramar
    Fam Dahlman

    SvaraRadera
  6. jag som trodde jag var världens gråtigaste...... kram till dig/Helen Å

    SvaraRadera
  7. Hej Marie!
    Påskmiddag hägrar som jag lovade på telefon i söndags.
    Himmalavade sillar, Jansson, lax you name it
    i make for you my friend
    Stora kramar från oss alla till dig
    Hälsar Fam Åsberg

    SvaraRadera
  8. Hej Marie!

    Du får tänka på hur du kände dig i lördags och ha det som målbild när illamåendet sätter in. Snart måste det svänga och med Vilmers "peptalk" kommer det gå ännu fortare:-)

    Kramar från Fam Moreau

    SvaraRadera
  9. Hej Marie,

    Skönt att det finns några dagar som är bättre. Då kommer det snart fler.
    Kramar
    Anja

    SvaraRadera
  10. Tack o lov uppkopplad, Mubarak brot internet, kastade mig over din blogg... oh Marie, sta ut, det kommer bra dagar snart!
    Senast jag spydde tankte jag pa dig, vad var min tillfalliga magsjuka mot vad du gar igenom! Du lar oss mycket ... sen ska vi alla vara friska hur lange som helst.
    Nar Matte slutade kalla mig mamma gav jag honom 10 kr for att fa hora ordet igen!
    Massor med kramar fran Kairo!

    SvaraRadera