måndag 11 oktober 2010

Att flytta gränser

En helg full av gränsförflyttande har passerat. I fredags var jag och hälsade på på jobb. Inte ett dugg läskigt men jag blev rätt trött. I Lördags var vi ute och gick i det numera avskogade området vid havet i Ålabodarna. Där är en höjd som är ganska brant dit alla killarna klättrade. Jag blev trött och fick ont i såret bara av att tänka på att gå uppför men då kommer givetvis min envishet fram . Jag letade upp snällaste stället och började klättra - några vilopauser senare stod jag stolt på toppen tillsammans med övriga familjen. Ljuvlig känsla! Sedan tog vi en lugn promenad ner och åt en välbehövlig fika vid havet!

Igår, söndag var vi och hälsade på goda vännerna Åsbergs. Efter bara 20 minuter kände jag att det var dags att vila.....förlåt för att jag är en rätt tråkig gäst...och tusen tack för alla godsaker och presenter. Ni äger.....som Arvid hade sagt ;-) 

Sedan var det då dags för överraskningsutflykten som Calle hade pratat om.... Vi åkte till Råå Hamn där våra vänner Anders, Ulrika och Albin stog och väntade på oss i sin jättestora motorbåt, ja för mig som bara är van vid små båtar, är den jäääättestor. Häftig känsla att glida högt över vattnet på ett stilla öresund. Vi var på Ven på nolltid. Efter fika i Norreborg tog vi oss till kyrkbacken för grillning. Jättemysigt! Tusen tack!!

Alla dessa steg är viktiga för mig att ta - våga göra annat än mysa omkring i huset och närma mig ett vanligt liv tillsammans med familj och vänner!!

Idag ringde de från klinisk fysiologi i Lund, jag ska dit på torsdag för att testa min njurkapacitet inför kommande behandling. Hon sa "du ska strålas va?" Njaaaeee, det vet jag inte än... "Okej, sa hon..." Jag har hela tiden varit inställd på cellgifter bara - kan inte förstå vad de ska stråla när det inte finns några synliga tumörer som måltavla. Jag har sökt lite idag och tydligen är det inte helt ovanligt att de gör båda och. Ja, ja - jag har sagt det förut - "Gör vad ni vill - bara cellerna fetdör".

Ett annat gott tecken är att projektledaren i mig tydligen vaknat. Jag vill göra något själv för att bli frisk. Har hittat info om vad som kan lindra symptom vid cellgiftsbehandling, börjat titta på alternativ behandling för att få hjälp att hitta banlansen i mitt ombyggda "innandöme". Aptiten är det lite sådär med och jag letar efter olika tips och tricks för att få i mig vad jag ska.

Jag har nu även berättat för barnen, i små portioner, att det var cancer som fanns i min magsäck och att jag kommer att behöva fler behandlingar för att den inte ska växa vidare i mig. De reagerar väldigt olika och jag känner att vi behöver prata lite mer innan deras egna frågor kommer naturligt. Den ene fick mig i alla fall att lova att absolut inte visa mig utan hår på skolgården....hihi...Jo, det kan jag lova....

Kram på er alla!

15 kommentarer:

  1. Hej Marie!!!
    Vi tyckte det var jättekul att ha er med igår på utflykt på Ven. Kul att se barnen leka och fånga krabbor. Det får vi göra om . Många kramar Ulrika och Anders

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra ifån dig - vilken fantastisk helg du ändå haft! Kram från Erika

    SvaraRadera
  3. Hej kämpartjejen..., ja de´e´du de´!

    Så roligt att höra ifrån dig igen.
    Ville krama dig igår när jag cykla förbi..., ja inte bara dig utan Calle o pågarna oxå, men jag kommer tillbaka en annan dag när ni e´hemma.

    Det är helt otroligt vad du hunnit med under helgen. Strongt kämpat!!
    Själv blev jag trött av att ta en cykeltur på 2 tim. Men vilket väder, helt underbart så det gäller att passa på.
    Massor av kramar till dig och dina pågar o glöm inte att slå en pling..., när du behöver lite hjälp!
    Go´natt tjejen o jag hoppas du får sova gott inatt. Gerd

    SvaraRadera
  4. Att läsa din blogg är något av dagens höjdpunkt. Får perspektiv på mitt eget liv...typ vad ska jag äta idag för att INTE gå upp i vikt. Orkar jag släpa trädgårdsavfall till komposten...under tiden bestiger du berg och tar dig över vida hav till främmande öar. Du är toppen, Marie!

    SvaraRadera
  5. Camilla Wilensjö12 oktober 2010 kl. 13:38

    Hej Marie,

    Vad härligt med en fantastiskt innehållsrik helg ute i det fina vädret! Precis sånt som får en att må bra, och det låter som om du har fått en massa energi :-). Kul! Ha nu en bra vecka och jag ser fram emot att läsa bloggen snart igen. Du är ju grym på att blogga :-)

    Kram
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Säger bara: MARIE,DU ÄR JU BARA HELT UNDERBAR!
    Kram Annika Z.

    SvaraRadera
  7. Hej Marie

    Synd att jag missade dig på jobbet. Vi ses nästa gång du kommer förbi. Vill själv lägga ner projektledar-genen för tillfället (problem i badrumsrenovering) men det verkar som du har fått upp din energi och fart igen med allt som ni gjorde i helgen. Heja, heja...Glöm inte bort att skämma bort dig själv också.
    Kramar Pernilla P

    SvaraRadera
  8. Hejsan fina Lille Marie,

    har läst din blogg nu och tårarna trillar ner för kinderna. Har tänkt mycket på dig och din familj. Det är fint att se att du har sådan styrka och energi och massor av humor, du är verkligen fantastisk! Vill ge dig en stor KRAM.
    kramkram Lottapotta Svedeborn

    SvaraRadera
  9. Hej Marie,

    Låter som om ni haft en helt underbar helg hela familjen. Och vilket fantastiskt väder! Hoppas du fått massor av ny energi. Du är verkligen duktig på att skriva, kanske ska bli bloggare på heltid?

    KRAM
    Annie

    SvaraRadera
  10. Hej!
    En bamsecyperkram till dig så här mitt i jobbet mitt i det fina vädret, ingen speciell anledning faktiskt :-)

    SvaraRadera
  11. Marie det glädjer oss så att läsa om att du har haft en sådan fantastisk helg. Hahahah kan se det framför mig när du står och filosoferar över vilken väg du ska ta för att nå toppen, o sedan ger dig i väg mot målet. Du e fantastisk! Kramar från Bettan o Mats.

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig helg du verkar ha haft! Supermysigt! och bra kämpat!!! Det var så kul att oväntat se dig på jobbet! Som vanligt sprider du positiv energi omkring dig.Många stora kramar från Sara

    SvaraRadera
  13. Hej lilla du.

    Hahaha, det är så underbart med barn - hur basic dom tänker. Fint av dig att lova att inte dyka upp utan hår! :-)
    Låter som att "den gamla Marie" är på god väg igen - din helg har varit betydligt mer aktiv än min.... Som jag sa - du är en inspirationskälla utan dess like!! Kram till er alla./ Lisa J

    SvaraRadera
  14. När jag blev gravid vid 43 bad mig 13-årig son att inte visa mig på föräldramöten med stor mage. Men det gjorde jag och jag var ingen ovanlig syn och sonen vande sig. Säkert kommer dina grabbar göra detsamma om du en dag lite tufft skulle stå där utan hår.

    SvaraRadera
  15. Johan Otto Kronberg14 oktober 2010 kl. 21:14

    Vad är det för fel på folk utan hår? Jag o calle är ju fina fast vi inte har hår!!!
    Kämpa på Marie Jönsson #9 de e du jävligt bra på.
    Hälsa familjen o sköt om er.

    SvaraRadera