torsdag 14 oktober 2010

Världens minsta blåsa....tror jag!

Har idag varit i Lund, otroligt vilket stort sjukhus det är. Det känndes rätt bra, och konstigt, att se ganska många unga människor som uppenbarligen är under cancerbehandling - på något vis känner jag mig mindre ensam.

Jag var inte på onkologen idag utan på Klinisk fysiologi för att testa mina njurar. De sa att det är en enkel undersökning utan några obehag alls. Nej, att bli stucken i armen är inget obehag eller att dricka massa vatten på kort tid....eller att få radioaktivt ämne insprutat i hög fart i armen och ligga stilla i 10 minuter är också enkelt.....MEN när de sedan sprutar in vätskedrivande medel och jag ska ligga ytterligare 10 minuter blir det tufft för tjejen med en av världens minsta blåsor. Efter 1 minut tänkte jag ge upp och springa ut på toaletten. På något vis lyckades jag få sekunderna att gå men jag lät dem med allvar i rösten veta att nu är det kris  och då var det 3 minuter kvar!!! De verkade förstå allvaret och förberedde allt - tog ut nålen under tiden och en sköterska sprang ut och "pangsade" toaletten. Han ryckte upp mig ur britsen så fort tiden var ute och jag sa med allvarlig och hög röst till de stackarna som stod i vägen "DET ÄR BRÅTTOM!!". Det är verkligen likadant varje gång jag ska röntgas och dricka eller få vätska injicerat. Är förvisso en bagatell i sammanhanget.....men ett i-lands problem för mig ;-)

Fick inget svar idag men mina njurar arbetar uppenbarligen snabbt!!

Jag har fått förhandsinfo om att jag kommer att få en "kombo-behandling" vilket betyder cellgift, strålning och cellgift. De kommer att stråla de punkter där cellerna vanligtvis tar sig vidare ut i övriga organ. Jag vet inget om hur länge och ofta jag ska få behandling men jag ska upp till onkologen på onsdag nästa vecka då jag säkerligen får reda på allt. Jag vet bara att de ska operera in en port under huden där de kan spruta in cellgiften så att de slipper sticka mig hela tiden.

Börjar fokusera på detta nästa steg nu - ser inte fram emot det men vill samtidigt komma igång. Ska igenom skiten!!! Tänker mycket på det fokus jag hade inför operationen - hur stark och målmedveten jag kände mig.

Något kul måste jag ju också berätta - idag har jag gått den första promenaden i lite snabbare tempo - i 30 minuter. Avslutade med lite tåhävningar och några gummibandsövningar för lår, armar och axlar. Väldigt lätt träning men jag känner redan lite träningsvärk. Härligt!!

Ciao och tack!!

13 kommentarer:

  1. Marie..., lilla goá tjejen.
    Tänkt på dig hela långa dagen..., varit med dig sen tidigt i morse och nu är det nästan natt. Tankar tröttar..., men förstår att du Marie måste vara ännu tröttare.
    Strongt kämpat med all provtagning.
    Lunds sjukhus är Megastort.., jag vet!
    Känslan när man är tillbaks hemma är enorm.
    Kramar till dig Marie och dina pågar.
    Go´natt och jag tror nog att du kommer att sova jättegott. Gerd

    SvaraRadera
  2. Då tränar du mer och hårdare än vad jag gör Marie!
    Då är jag ju ändå typ frisk och har inte fyllt 40.. Så du gör ett super jobb!
    Kör på ;-))
    Kram Jimmie

    SvaraRadera
  3. Hej Marie!
    Sitter på jobb och blir så glad när jag läser de sista raderna, skrattar för mig själv, du är fantastisk med din träning, tänk om jag haft lite lite av det...
    Kram Kram vi hörs igen Ninna

    SvaraRadera
  4. Heja Heja Heja, det kanske slutar med megavadmuskler :-) Det måste vara en underbar känsla för dig att kunna gå mer än bara en liten stund utan att bli alltför trött. Tusen kramar på Dig

    SvaraRadera
  5. Camilla Wilensjö15 oktober 2010 kl. 11:04

    Duktiga, duktiga Marie! Hejarop ifrån Utögatan :-) Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Härligt att höra att du känner dig piggare. Njut av helgen och att kunna vara ute i det fina vädret, det ger lite extra energi. Kram på er hela familjen. Lotten

    SvaraRadera
  7. Nu har helsingborgaren Larsson förlängt! Jag tror han tittar på möjligheterna att flytta hit :)Skönt att du känner att du vill komma igång med behandlingen och få det överstökat. Stora kramar från oss i LA. dvs Ågårdhs

    SvaraRadera
  8. Goaste Marie,
    Du är verkligen helt otroligt duktig - jag är så imponderad av din styrka och inställning! Jag håller alla tummar som finns att det går bra för dig :-)

    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  9. En liten hälsning från mig - tänker på dig i tid och otid och skickar, som vanligt, all styrka och energi jag bara någonsin kan. KRAMAR, Erika

    SvaraRadera
  10. Marie,
    Du är otrolig!
    Tänker på Dig och familjen hela tiden.
    Roligt att läsa om Din träning.
    Fortsätt njut av helgens fina väder.
    Många, många kramar till Dig, Calle och pågarna.
    Wendel

    SvaraRadera
  11. Underbara du!!Så fantastiskt du skriver! O vilken kämpaglöd o livsgnista!
    Du borde sitta på alla reklampelare o tv-kanaler!!! Tänk så många friska människor som bara gnäller o tycker synd om sig. Dom behöver en dos MARIE!!! Tänker ofta på dig o familjen!!! Massor av krya på dig kramar!! Chatarina Johansson

    SvaraRadera
  12. Marie, du är fantastisk! sist vi sågs så var du en av tre galningar ut i störtloppet i Tännäs, jag ser fram mot nästa år och våra härliga dagar tillsammans. kramar från Lotta, Christer Fanny och Fia och alla hundarna.

    SvaraRadera
  13. Jag längtar efter störtlopp!! Säkert dumt men Gud vad skönt att ta risker man faktiskt kan välja själv!! Tur att du aldrig nämde att jag bara kom tvåa....vilket jag fortfarande drömmer mardrömmar om!!! Kram

    SvaraRadera