onsdag 9 mars 2011

Finfina röntgenbilder!! Yeeeeeees!

Så har jag då varit och träffat en av mina onkologläkare idag och fått röntgenresultatt från CT förra fredag (mag/tarm och lungor). Det såg fint ut, dvs inga metastaser eller som jag brukar säga - "elakheter". Man såg att jag hade en infektion på ena lungan och det stämmer - jag var ganska kraftigt förkyld och hostig när jag röntgades. Värdena var också OK - förutom blodvärdet som är nere på 92 men det är inte så konstigt under behandlingen. Det togs även ett sk tumör-markör-värde som jag inte visste fanns för just ventrikelcancer. Det ligger lågt men det har tydligen legat lågt hela tiden, även när jag hade en tumör i magen, så det kan man inte lita helt på.

Jag har varit ganska nervös de senaste dagarna, har försökt att inte tänka på det men såklart finns det där hela tiden. När jag väl fick beskedet kändes det liksom "PUH" och "det visste jag ju" samtidigt. Det är så jag känner det hela tiden - är säker på att det ska gå bra, tror på att jag ska bli frisk men samtidigt kommer tankarna "men tänk om......". Det är nog bara att vänja sig....
Efter sjukhusbesöket var jag helt slut - antagligen av att anspänningen släppte.

Vi pratade även om fortsatt behandling. Nästa cykel, cykel 7 ska jag få 80% igen men denna gången beräknad på rätt vikt. Förra dosen har baserats på en gammal lååååg vikt - 44 kg och nu väger jag 48 så det blir ökad dos ändå. Om det går bra så ökar vi ytterligare nästa cykel.

Denna omgång har jag mått riktigt bra så länge jag har gått på kortison, dvs hela första veckan. Jag har nästan inte mått illa alls och har varit riktigt pigg. Idag och igår har jag varit utan kortison och då kommer illamåendet och tröttheten direkt. Men jag är envis - vill vara utan kortison i några dagar så att binjurarna får jobba lite innan det är dags igen.  Jag har gått längre och raskare promenader, cyklat en sväng orkat fixa lite här hemma och orkat mig ut bland folk en hel del. Härligt!

På måndag och tisdag är det dags igen. Sedan är det bara 3 omgångar kvar!!

Jag ska nu också testa att bara få dropp varannan natt för att se om jag får någon aptit. Jag tänkte vänta till nästa vecka då jag är "hög" på kortison och får lite automatisk hjälp med aptiten. Målet är givetvis att slippa dropp så fort som möjligt, men absolut till 19/5 då vi åker till Kroatien. Tills dess vill jag också vara av med slangen i magen så nu ska vi boka en tid med min kirurg då vi även ska diskutera ev. ballongvidgning eftersom jag har svårt att få ner mer än några teskedar i taget. Som avslutning på behandlingen ska jag göra en special-röntgen, den hette PET-någonting. Ska lära mig mer om vad det innebär och sedan berättar jag för er. Sedan blir det kontroller med jämna mellanrum i många år framöver....

Idag är jag lycklig - älskar livet mer än någonsin! Här ska inte försummas en sekund!!
Ciao!

31 kommentarer:

  1. Hej Marie,
    Man blev så glad av att läsa din rubrik, så resten av ditt inlägg lästes med ett stort smile. Jätteroligt att bilderna såg bra ut och att du snart, snart kan få ett normalt liv igen.
    Som så många andra har sagt blir man väldigt inspirerad av ditt kämpande och jag njuter mer av livet nu och har lagt små trivila saker bakom mig som inte känns det minsta viktiga längre.
    Ha det så bra och lycka till med din forsatta behandling.
    Nu går vi mot ljusare tider!!
    Kramar Christina & Anders Ransed

    SvaraRadera
  2. Kerstin i Kairo10 mars 2011 kl. 06:41

    Maste torka tararna ... vilken glad morgon vi alla fick! 48 kg Maria gar inte av for hackor, du vinner!

    SvaraRadera
  3. Härligt!!! Det går framåt och ditt hårda jobb ger resultat, det är vår i luften, ljusare dagar och livet finns här runt omkring oss! Njut av dina framgångar! Karin

    SvaraRadera
  4. fina du, vad skönt att det går på rätt håll! Tack för att du delar med dig, kämpa på.
    stor kram från Helen Å

    SvaraRadera
  5. Så fantastiskt Marie! Helt underbara nyheter, så glad jag blir och vad ska då inte du vara!? Nu håller vi tummarna för att det går bra under våren så du får en skön semester i Kroatien. Vi var i Dubrovnik för snart två år sedan och det är verkligen en jättemysig stad så det kommer att bli toppen.
    Många kramar Kristina Hedberg Adamson

    SvaraRadera
  6. Yeeiiiiiii, så skönt, har inte sett nåt nytt på några dagar o började bli lite spänd på vad som komma skall,men den som väntar på nåt gott..........! Fy bubblan va skönt Marie...Sköt om dej o de dina.. MÅnga bamsekramar Jacqueline

    SvaraRadera
  7. ÅHHHHHHHHHHHH vad skönt att "ses" igen. Har tittat en ggn i timmen för att få svar. Nu kan jag börja jobba:)
    Sitter hemma idag i snöigt Görslöv. Alla är på dagis/skola o det är så där underligt tyst. Imorgon fyller jag 40, vilket min omgivning ser som en jättegrej, medans jag tar det med ro. Traditionellt semmelkalas på lördag, för det ville Filip ha...
    STOR SNÖBLÖTIG KRAM

    SvaraRadera
  8. Hej Marie! Så härligt med en riktigt glad Marie. Det låter jättehärligt och Du är ju tuff som tänker på dina binjurar att de skall få ha det bra i stället för att Du skall ha det bra. Tuffa takter och jättekloka. Dagarna går ju fort även om de är längre. Så snart är det maj och dåså..........skall Ni ha det härligt. Kram från Laila.

    SvaraRadera
  9. Sååå underbart att höra Marie :) Tänk så nära mål du är nu.. Heja heja <3 kramis Annika

    SvaraRadera
  10. Guuud vad härligt! Även om du utstrålar sånt hopp och fokus på framtiden, som i sig ger toppenförutsättningar för att bli helt frisk, så är ju lite goa "hardcore facts" som bevisar att det ska bli så inte att förakta. Jag är så glad för er! Häng i för slutspurten, du får vila i Kroatien.

    Kram Anna B

    SvaraRadera
  11. Yippeee!
    Sååå härligt att höra Marie!
    Underbart att du är så positiv, det vinner man mycket på.
    Maj närmar sig med stormsteg och det blir super att åka till mysiga Kroatien!

    KRAMAR Annie

    SvaraRadera
  12. Vad uuuunderbart att höra Marie!!!!! :) - blev så glad att stora glädjetårar rullade ner för kinden där.. kan bara tänka mig vilken lättnadskänsla det var för dig och hur orolig du måste ha varit. Njut nu av glädjerus och livet!
    Stor kram //Matilda L

    SvaraRadera
  13. Vilka fantastiska besked du har fått! Förstår att du är sprudlande lycklig! Elakheterna måste verkligen ha fattat att de gett sig på helt fel människa! Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  14. Skönt att läsa Marie. Fortsätt kämpa på så du och din familj får er välförtjänta semester.
    Många kramar Jaane

    SvaraRadera
  15. Anna Holgersson10 mars 2011 kl. 20:30

    Hej Marie, Vilka underbara nyheter. PET-undersökning har Gustav gjort och det är nåt radioaktivt de sprutar in...
    Jag är så glad för din skull och jag hoppas att det fortsätter på rätt håll.

    Kram

    Anna Holgersson

    SvaraRadera
  16. Så underbart, fantastikt att höra Marie. Bara njut njut njut nu av de kommande dagarn fram till nästa behandling och känn långsamt krafterna komma tillbaka Skynda dock långsamt, du har ju hela livet på dig. :) Kram till dig o alla dina fina pojkar.-- Mia-Maria

    SvaraRadera
  17. "Sedan blir det kontroller med jämna mellanrum i många år framöver....". Ja, tänk för att det blir det!!!!!!!! Jag säger som mössen i Askungen; "Öhh, öhh, öhh - ha den äran"!! Kram och hurra och tjoho och...kram igen! /Erika

    SvaraRadera
  18. Gött!!! Du lyckas alltid beröra mig på något sätt och den här gången var det glädjetårar. Underbart härligt att läsa om dessa nyheter! Stor kram!! Malin Mechler

    SvaraRadera
  19. WIIIIHAAAAAA! Död åt dom små elaka djävlarna! =) Du, jag har inte glömt vad jag skrev i början av den här resan - jag SKA stå vid mållinjen när du springer Göteborgsvarvet!

    Kram
    Lisa J

    SvaraRadera
  20. Åh vad bubbligt glad man blir!

    SvaraRadera
  21. YES!!! Skönt att höra...
    Ha nu en go helg! Kram från Stoltz

    SvaraRadera
  22. Yippeee! Härligt med goda nyheter!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  23. Det blir smoothies och melodifestivalen hör jag ;-)

    SvaraRadera
  24. Marie, du är och förblir en vinnare!
    Du är bäst, bäst, bäst..

    jeanette

    SvaraRadera
  25. Klart det går bra hela vägen :-))))). Jag blir så glad att jag måste gå och hämta hushållsrullen. Mycket papper går det åt. Glädjetårar är härliga.
    Massor av kramar till hela familjen. Fira!

    SvaraRadera
  26. Oh så härligt Marie!!! Jag träffade Kalle idag och han berättade den härliga nyheten och efter det så har jag känt mig så glad och tänkt en massa på dig. Nu närmar sig Kroatien med stormsteg!! Há en riktigt härlig helg och ta hand om varandra. Många kramar / Anna

    SvaraRadera
  27. Don Tomaso Di Leva12 mars 2011 kl. 16:43

    Gött mos Marie!
    Efter vårt telefonsamtal i går blir man bara så glad. När man ringer hör man massa el-gitarrer i bakgrunden, en glad Marie svarar på Calles mobil. Det är precis som vanligt med andra ord.
    Jag kommer förbi imorgon söndag med lita Tiramisu till er, kanske vågen stannar på 50 pannor jämt till nästa veckoslut.
    Stora gigant kramar till er alla från
    La Familia Åsberg

    SvaraRadera
  28. Sååå kul att höra!!! Snart är det över, även om du måste på kontroller en massa år framöver, men du tänk på att dessa massa år är ju alldeles fantastiska :o) Om jag överlever årets GBG-varv så kanske jag gör dig sällskap på ditt nästa :o)
    //Kajsa

    SvaraRadera
  29. Skönt besked och snart är du igenom :)

    SvaraRadera
  30. Åh, vad vi blir glada av att läsa detta!

    Hälsningar fam Nelly & Micke

    SvaraRadera
  31. Så fantastiskt att höra:))
    Vi alla gläds något oerhört med dig och din familj!
    Heja dig Marie!!!!!!!!!!

    Många kramar
    Fam Dahlman

    SvaraRadera