onsdag 23 mars 2011

Here we go again...

Ja, nu har jag inte skrivit på ett tag och då misstänker ni säkert rätt - jag mår kass igen! Sedan i fredags har jag i stort sett bara legat. Har alla de numera bekannta biverkningarna, orkar inte ens räkna upp dem. Illamåendet har varit värst, har även kräkts en del. Det gör att jag inte fått i mig någonting, vilket i sin tur gör att magen spårar ut - iiiiiigen. På toppen av cytostatika biverkningarna har jag en rejäl förkylning med megahosta. Ibland känns det som att jag ska hosta itu ärret på magen, blir alldeles öm där efter alla hostningar. Jag tycker dock att jag mår lite bättre idag och kan i alla fall sitta upp, så jag hoppas att det vänder nu.
Igår tog jag prover akut för att se om jag har en infektion. Det hade jag inte och mina vita blodkroppar låg också bra. Alltid något.... Säkerligen bara ett virus jag har alltså. Tilläggas bör väl att jag är värre en en kille när det gäller feber. 37,6 och jag yrar...nästan. Nu har jag haft 38,5 och det är riktigt högt för mig. Konstigt nog känner jag febern tydligast genom att jag har en sådan enorm frossa, hackar tänderna så det ekar innan jag får ner febern med panodil.

Jag ska prata med onkologen i slutet av veckan för att diskutera dosen på måndag/tisdag. Just nu känns det tufft att öka ytterligare....

Nu är det så nära - på tisdag om 4 veckor får jag sista sprutan - ändå känns det just nu såå tungt. Jag vill verkligen inte mer - jag vill bygga upp mig nu - inte köra ner mig mer. Men såklart vill jag inte ta några risker, jag måste bara stå ut. Tror det är extra tufft eftersom jag faktiskt mådde riktigt bra för bara en vecka sedan och hade börjat tänka på jobb, träning, hitta på saker..... och nu ligger jag här igen!

På fredag åker hela min fina familj till vårt paradis i Härjedalen, Tännäs. Det känns såklart inte kul att stanna hemma men jag skulle aldrig palla att följa med som det är nu. Det gör mig såååå glad att barnen får åka skidor ändå, trots läget. Det skulle göra mig olycklig om de inte åkte. Mina svärföräldrar följer med så Calle har god stöttning. Dessutom är där ju typ 15 personer till med så allt kommer att gå lysande. Min pappa stannar hemma med mig, han kommer att bo här så jag inte är ensam. Det blir nog skype från backen så jag får se killarna åka. I år är det spännande om Vilmer kommer att våga åka liften själv och lära sig svänga lite. Det är en sådan glädje att se ens barn lika förtjusta i skidåkning och vintersemester som jag (och Calle med för den delen) alltid har varit. Att sedan se dem susa ner i samma backe som jag åkt sedan jag var 10, tillsammans med barnen till de vännerna jag åkte med då, är helt fantastikt tycker jag. Det är charmen med andelstugor....samma vecka varje år! Att rekommendera!!

Imorgon ska jag på akupunktur igen - hoppas han kan hjälpa mig lite med illamåendet. Konstigt man vänjer sig verkligen aaaaldrig vid att må illa. Jag avskyr det djupt!

Hej Hej, jag lovar att skriva oftare framöver....

9 kommentarer:

  1. Kära Marie! Kan bara beundras över din förmåga att se alla positiva saker runt omkring dig trots att du har en sådan jobbig tid. Tänker som vanligt på dig och din familj dagligen. Kramar till dig o familjen från Lotten

    SvaraRadera
  2. Att ma illa ar att sta vid gransen till sin kroppsliga ork, inte sant?. Konstigt hur illamaende kan tomma kroppen pa all energi. Du har allas forstaelse!
    Dina sjalsliga krafter ar enorma, storre an vad jag trodde en manniska kunde prestera. Och sa denna spjuver, denna spillevink, som tittar fram mellan attackerna. Stora varma kramar fran Kairo!

    SvaraRadera
  3. Att må illa och kräkas är superjobbigt och det går inte att vänja sig! Men snart slipper du det! Vi hejjar på dig från andra sidan gatan och hoppas få se dig sitta i solstolen och njuta av våren. Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  4. Bästa Marie! Du orkar, även om det är för jä-a tungt nu, så nära "målet". En proffsig projektledare blir, som du vet, otålig när det närmar sig "DP8", men ger ju aldrig upp! Som du så klokt reflekterar - du har fått en liten försmak hur bra du kommer att må när behandlingen är så småningom är över - vilket gör det jobbigare att härda ut. Jag tänker på dig ofta, minst varje gång jag passerar din porträttbild på D5 - du sitter fast förankrad! Kram från hela mitt hjärta!

    SvaraRadera
  5. Stackare! Men håll i - det går vägen och de 4 veckorna försvinner sakta med säkert och sen får du börja bygga upp! Så underbart det låter med skidsemester varje år och samma vecka och med samma vänner som när du var liten! Jag önskar vi hade gjort så. Jag har ännu inte fått iväg familjen pga J:s ben efter mc-olyckan. Men nu hoppas jag på nästa år, då är Rasmus 7 och Melker 3,5....Nästa år åker säkert du också skidor - kanske mer än en gång!

    SvaraRadera
  6. Hej Kära Marie! Hade hoppats att Du skulle slippa illamåendet, men misstänkte att Du inte mådde så bra när det dröjde med nytt inlägg. Men även om tiden går långsamt när man är mitt i det så har det ju ändå gott tre veckor till sen de var sju veckor kvar. Oj vad det lät krånglig. Men Du borde ju sluppit förkylningen med hosta, Det är jobbigt.
    Men Du och Bosse får ha det så bra det går under veckan när de övriga är på skidsemester. Med Bosse går veckan säkert fort och man har ju inte tråkigt när han är närvarande, han är duktig på att fixa och greja så Du blir säkert väl omhändertagen, Ha det så bra och kram från Fullerstaborna. Laila.

    SvaraRadera
  7. STOR VARM KRAM från WienerL8
    Lika glad som att höra verkiga (gamla låter såååå fel (40-åringen talking) lika ledsen blir jag när jag ser att du har det tufft. Hoppas jag snart får vara masser mera GLAD.
    Fabian hittade sin första mask igår - vilken lycka.
    Max och Filip hade följt med sin farfar o klippt får i går o kom hem m masser av ull som katterna lekte m på köksgolvet - härligt det med (ullen bor numera utomhus). Snart kommer fåret Shaun...
    Kram igen

    SvaraRadera
  8. Hej, Marie!

    Vi lovar att hjälpa till att ta hand om alla dina killar i backen i år. Ett och annat bus ska vi nog hitta på. Det känns tråkigt att det kommer att fattas en "Skåning" i Tännäs i år. Vi får ta igen det genom åka extra fort i backen 2012.
    Hoppas att du snart mår bättre.

    Kramar från Åsa, Tommy, Ida och Adam

    SvaraRadera
  9. Fortsätt kämpa på Marie du är så nära slutet. Håll ut!!
    kramar från Jaane

    SvaraRadera