fredag 21 januari 2011

Inget konstigt "bara" strålskador

Gastroskopin idag gick över förväntan. Jag fick lugnande och somnade bort i ett töcken medan min kirurg körde ner slangen i halsen. Man klöks ju hela tiden, det är inte alls trevligt, men det tog bara 3 minuter denna gången så det var OK trots allt. Efteråt försökte jag fånga upp allt han sa i min dimma - tur pappa var med så att han kunde lyssna mer "nyktert". Det är väldigt irriterad och sårigt i min hals och vidare en bit ner. Det är strålskador, inget annat. Sömmen från operationen såg fin ut sa han......det är ju han själv som snittat så man märker att han är nöjd. Det är bara att hålla ut, äta det som funkar och vara försiktig med sådant som gör ont. Jag har också fått en gegga som jag ska dricka 4 gånger per dag som ska lägga sig som en skyddande hinna i halsen och skydda så att jag kan äta.

Idag har jag testat att äta lite och det går bra att få ner men det kommer ut lika fort och jag har rikgtigt ont i tarmarna så det blir att vara försiktig ett tag till . Min farbror Roland kom förbi med två bakelser från Lasse rökare. Jag åt en liten bit av en ljuvlig laxbakelse med rom på. Det smakade såååå bra, ljuvligt att för första gången på 5 veckor kunna njuta av något ätbart. Illamåendet är helt klart bättre men fortfarande ganska dåligt på nätterna, tror att det är droppet som gör det. Jag kräks lite fortfarande men "bara" ett par gånger per dag så det är OK. Små, små steg som ändå får mig att tro att det går åt rätt håll. Om bara den lata tarmen kan vakna.....

En annan sak jag måste berätta - nu har vi beställt resa. Vi åker tillsmmans med Mamma, Pappa, syster Helene m familj i maj till Dubrovnik. Har hyrt ett hus med pool och vi kommer att hyra bilar för att utforska dubrovnik-kusten. Det ska bli ljuuuuuvligt!!

Onsdagen den 2 feb ska jag träffa onkologen för att få reda på forsatt cytostatika behandling, så jag har 1,5 vecka på mig att återhämta mig och komma igång att äta.

Nu ska jag bära upp droppställningen på ovanvåningen och mysa med mina chips-ätande och te-drickande killar!!

Ha en mysig helg på er kära vänner!!

16 kommentarer:

  1. Åh vad bra! Så positiv du låter och det gör mig så glad! Resan är ju verkligen ngt att se fram emot - så underbart att få åka alla och njuta tillsammans. Har hört att där är oerhört fint!! Ha fortsatt bra fredgasmys med killarna. Kram Katarina Ek

    SvaraRadera
  2. Ljuset är på väg tillbaka, sakta men säkert - precis som utomhus! Vad underbart härligt att höra era resplaner!! Kram!

    SvaraRadera
  3. Finns inget bättre än fredagsmys med familjen!
    Har träffat alla dina killar idag, inklusive farbror,
    Trevligt!
    Kanon att ni beställt resa, det är alltid ljuvligt att ha att ha en resa att längta efter och planera för.
    Kram Annie

    SvaraRadera
  4. Goaste finaste Marie,

    HURRAAAAA!! Äntligen!!!!
    Så underbart att du nu när det vänder har fått en mysig resa att se fram emot :-))))
    Jag är sååååå glad för din skull!
    Mys nu på hela helgen med alla killarna.

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Såå underbart Marie <3 finns inga ord för hur glad jag e för er... Resa att se framemot, positiva besked.. <3 ha en underbar helg o krama dina enormt Goa killar <3 lyckokramar Annika A

    SvaraRadera
  6. Nu lämnas allt det tunga bakom och ljuset återvänder.Våren kommer också och bidrar till att allt känns lättare. Visst fixar du detta !!!!!
    Resa bokad - härligt!

    Många kramar
    anja

    SvaraRadera
  7. Känns konstigt att kunna säga att man BARA kräker ett par gånger per dag. Är ofattbart hur mycket du har orkat med det här senaste halvåret. Både kroppsligt och orosmässigt. Skönt att du upplever det som om du får lite andrum nu så att du kan bli piggare igen. Vi tänker på dig superofta och det som hänt dig har verkligen fått oss att se livet som en stor gåva.
    Ser fram emot att få se dig snart och också att få bjuda över er på lite grillat när vårens första värme kommer.
    Stora stora kramar och hoppas ni får en skön helg!!!!

    SvaraRadera
  8. Så gott och läsa om dig Marie #9. Nu ska jag på ledarfest på Råå ip, vi blir 60 pers typ. Det blir nog inte samma tryck som herr o dam festerna från förr(du är ju inte där). Ta hand om er o ge Calle en puss från mig i försenad fölsepresent

    SvaraRadera
  9. Kära Marie!
    Förmodligen för att jag bott utomlands så många år och nu bara har väldigt sporadisk kontakt med de "gamla" vännerna så har jag inte veta om din situation förrän idag då en vän berättade. Jag har sträckläst din underbara blogg nu ikväll och är överväldigad av det starka, ärliga, nakna, känslosamma och otroligt gripande sätt du/ni skriver om din och din familjs speciella fas i livet. Jag önskar dig all kraft och styrka Marie att orka fortsätta att TRO och tänka positivt.
    Jättekram Marielle (Andersson Gueye)

    SvaraRadera
  10. Hej Marie det är den andra Marie!
    Har precis suttit och sträckläst din underbara blogg och furundrats över hur stark du är genom denna helvetiska resa du gör. Visste genom Anna här i Ödåkra att du hamnat i en mardröm. Vår familj gjorde denna avskyvärda resa då Andreas drabbades. Våra döttrar var då 2 resp 4 år och resan slutade lyckligt. Bara kämpa på och ta vara på dig. Det går att klå den.
    Kram/Marie

    SvaraRadera
  11. Åh, vad härligt att höra att ni har en resa att se fram emot. Det området är jag också väldigt nyfiken på! Ser ut att va' så vackert! Kramar från Carin

    SvaraRadera
  12. Marie,
    Jag tänker på Dig och dina killar hela tiden och följer vad Du skriver samt vad alla skriver i Din blogg.
    Det är några dagar sedan jag var inne på Din blogg och därför blev jag riktigt glad att läsa om framstegen och om semesternresan i maj till Dubrovnik, något att verkligen se fram emot.
    Vi går mot ljusare tider och Du gör framsteg, det kan inte bli bättre.
    Fortsätt att kämpa på, var positiv och se fram emot semesterresan.
    Många, många kramar till Dig och Dina killar!
    Wendel

    SvaraRadera
  13. Hej Marie!
    Av en slump hittade Micke din blogg via någon han känner på FB. Jag har i eftermiddag läst genom allt du skrivit från första dagen, och jag läser med glädje och sorg. Sorg för att du har varit tvungen att gå genom så många fruktansvärt jobbiga händelser, och glädje för att du lyckas hitta saker i din vardag som gör att du finner styrka att kämpa vidare. Skrattar också för mig själv när jag läser om hur du ringer till jultomten och undrar hur många gånger jag själv gjorde det under december månad. Jag har vetat att du varit sjuk men inte vetat hur jag skulle tackla det, då vi inte känner varandra så väl. Jag träffar Calle ofta på dagis och nu när jag läst bloggen, vet jag att det är ok att fråga hur läget är. Vi har fått uppdatering via familjen Torres om läget hos er. Jag är så glad att läsa att det går framåt för dig och att ni har en underbar resa att se fram emot. Kramar till dig & hela familjen! Hälsningar Nelly & Micke, Stella & Theo

    SvaraRadera
  14. Kära Kära Marie
    Jag skickar så mycket styrka och glädje jag bara kan genom en blogg,, Du är stark och du har de finaste man kan ha tre underbara sönder och en stöttande man. Tänker på dig så ofta och önskar du vore nära så jag kunde krama om dig. Fortsätt kämpa och snart är denna mörka tid ett minne blott så pigga och spudlande glada Marie är tillbaka. Stor Kram till dig från Malin Torres

    SvaraRadera
  15. Kära Marie, har läst din blogg genom Britt-Inger, vi har träffats på många av hennes pågars födelsedagar. Tårar rinner och samtidigt ler man, vilken kämpe du är! Kram till dig och hela din familj Lena

    SvaraRadera
  16. Det går inte en dag utan att jag är inne och läser hur allt går för dig och din familj.

    Kan inte göra mer för dig än att finnas och skänka mina innersta tankar och värme till dig och givetvis din underbara familj.

    Jag blir lika rörd som jag skrattar ibland när jag läser om dig men herregud Marie, du är så fantastisk att jag tror du inte förstår det själv!!!
    En dag kommer du nog undra, -hur kunde jag vara så ssjjuukkkt stark! Om det är någon som fixar detta så är det du! Alla dom där onda gubbarna i din kropp har du själv dödat många av din kraft att bli frisk!! För så som du är förblir man en vinnare....

    många kramar till dig Marie, och calle, en stor eloge för ditt fantastiska "du"! Du är hhheeelllt fantastisk i denna svåra tid!!!!!!
    Hoppas ni vet om att era barn är som dom är eftersom deras föräldrar själva är av bästa orginal!!!

    // jeanette

    SvaraRadera