måndag 17 januari 2011

Permis

Nu är jag hemma i alla fall. Det känns ljuvligt men jag känner att jag absolut har långt kvar tillbaka än så länge. Min mage är helt upp och ner så det blir heta linjen med min dietist imorgon. Jag har ont i strupe och tarmar och har ännu svårare att få ner dryck. Idag har jag fått lov att äta mos och soppa men det har gått sådär.....
Nu blev jag sådär gnällig igen.....men konstigt nog känner jag mig lite rädd och orolig av att vara hemma. Efter 3 veckor har jag blivit lite hospitaliserad. Alla har koll på när mediciner ska tas, hur jag ska göra för att få igång magen och ger en ständigt tips och råd för att må bättre. Men, men det handlar om att få lata tarmar att börja jobba igen. Själv är jag inte sugen på att få mat genom slangen i magen, kommer ihåg hur dålig jag var sist......förvisso andra förutsättningar men ändå. Nej, jag tror att det ska vara klassisk lågsam anpassning som man gör efter en maginfluensa. Har ni tips så tar jag tacksamt emot dem!!!

Framförallt ska det bli såååå skönt att sova i egen säng. Calle fyller år imorgon men Arvid vill själva dra upp sina bröder och förbereda födelsedagsbrickan och paketen till Pappa. Mysigt! Stora killen!!

Hej Hej
Marie

18 kommentarer:

  1. Hej Marie. Avslagen cola är en klassiker när vi e magsjuka o ska få i oss lite vätska... Sen blåbärssoppa.... Skönt o va hemma? Njut i stora lass gumman..Skynda långsamt.... Ska hälsa från Sara "Ewald". Va där ute o hälsade på i lördags. Hon ska ju ha om ett par veckor.. Fast varit inlagd massa gånger, ev är de bebben som sparkat hål på lungan o sånt... Usch.. Men jag skulle hälsa iaf... Kramar i massor till dej Marie...

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem Marie! <3 du e super WOMEN... Du får oss alla att gråta av både glädje o sorg...din ork att dela med dig av allt elände och om det kan vara till någon tröst så är det ren lycka när man kommer in o ser att du skrivit något nytt, när du inte gjort det på länge så e vi måånga som tänker ännu mer på dig! Jag vet rädslan av att komma hem o klara sig själv, hoppas att du kan njuta ändå... Tänk du e hemma med din Goa familj o Calle kan nog inte få en bättre present!!! Massor av krya på dej kramar till dej Marie o massa grattiskramar till Calle, du e en fantastisk man & pappa!

    SvaraRadera
  3. Så glad jag blev när jag såg dig på väg hem! Vågade inte stanna och prata för de krafter du har måste du ha till din fina familj! I min familj är det skorpor och nyponsoppa som gäller vid magsjuka. Njut nu riktigt av din permis och stort grattis till Calle imorgon. Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  4. Dottern Ebbas tips på att få slut på kräkande, som funkade enligt henne i fredags, kanske du skulle prova. Hon fick lite Ahlgrens bilar efter mycket tjatande och de stannade ju faktist nere så då sa hon "Godiset var så klibbigt att det klistrade fast i magen". Du kan ju tro att hon lär fråga efter godis nästa gång det är dags för kräksjuka här hemma, och massor av nyponsoppa och mormors saft, "bara för att det är så gott" ;o)
    Skönt att du har fått komma hem igen.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  5. Kära Marie! Självklart att Du känner Dig lite orolig av att vara hemma. På sjukhuset behöver man ju inte tänka själv. Och tre veckor är lång tid. Men Du tar snart tillbaka ditt eget jag och då är det härligt att vara hemma. Och ha det nu så fint ni kan på Calles födelsedag och låt killarna ta över. De är ju så duktiga och växer säkert massor och kreativa är de ju alla tre. Förstår inte vem de har ärvt det av. (ha ha ha) Kram till Er alla fem från oss i Huddinge. Laila.

    SvaraRadera
  6. Kramar, kramar , kramar.....och åter tusen kramar från Madeleine, Henrik och fem till.

    SvaraRadera
  7. Nej Marie du gnaller inte, bara delar med dig av krassa fakta. Och dom vill vi ha!
    Har du provat lattkokta morotter o roda linser, mixade i lite joghurt o pyttelite smor?
    Stor grattiskram till Calle, varldens mest fantastiska make, pappa och min brorson. Som gava pa din dag far du en bamsesack med styrka, ork och annu mera mod. Du ar bara sa bra! Men dela med dig till framfor allt Arvid...!

    SvaraRadera
  8. Alltid gott o se att du har skrivit nått nytt.
    Tror alla här som följer dig gillar det bäst!
    Ursäkta Calle du skriver fint, men....
    Classe

    SvaraRadera
  9. Önskar er en mysig dag tillsammans, härligt att ni är hemma alla på Calles födelsedag! Grattiskram till honom och kramar till er alla.

    Hoppas vi ses snart!

    Ann, Moa, Lina (och Pontus från alperna)

    SvaraRadera
  10. Hej Marie,
    Här kommer ett litet tips som jag hoppas kan hjälpa dig. När Adams mage ballade ur efter en maghistoria för några år edan, blev vi tipsade om Actimel. En liten ”hutt” på morgonen och sedan på kvällen. Max en ½ liten flaska på en dag till att börja med och sedan upp på en hel. Gott och läskande.
    Väntar med spänning på rapport angående morgonens stora händelse. Ett Superman Grattis till Calle! Varje gång jag haft Arvid med i bilen, pratar han spontant om dig Marie och det som händer runt er familj. Han är så omtänksam och engagerad. – ja en riktigt stor kille.
    När jag läser ditt inlägg idag ”…känner jag mig lite rädd och orolig av att vara hemma” – känns det igen från första dagen hemma med första bebisen. Men det gick ju faktiskt ganska bra trots allt! Du ska se du kommer snabbt få koll på läget igen.
    Kram från Susanne & Co.

    SvaraRadera
  11. Hej Marie! Härligt att du är hemma! Här kör vi (faktisikt just i detta nu) mest avslagen coca cola och hallonkräm. Mamma berättade att när de varit extremt magsjuka i Turkiet levde de på öl några dagar...svag men med mkt näring?!?! Vet inte om det är så lämpligt för dig dock ens med lättöl ;)
    Förstår att du saknar tryggheten på sjukhuset till viss del. Men så underbart att få vara hemma på Calles födelsedag! Och vilka fina stora pojkar som vill ordna och fixa med allt. Det gör så ont att läsa om hur du försvagats, men din kämparanda gör en övertygad om at du komme rfixa detta och såsmåningm så stark på andra sidan. Då får du komma och göra frontvecka med mig på Malmö-varuhuset! :) STOR KRAM Katarina Ek

    SvaraRadera
  12. Härligt å höra att ni alla är samlade i morgon! Mysigt! Max har flunsan här hemma...Dom tittade kostigt på mig på Hemköp i dag. 2 cola och ett rör resorb, trodde nog att jag hade festat järnet:)Får se om det hjälper...annars är ju fisk mjukt och fint för magen.
    Stor kram!!!
    Jenny Rafstedt

    SvaraRadera
  13. Härligt med någon dags permis! Njut av den och hoppas att Calle får en fin födelsedag!
    Ahlgrens bilar tycker jag verkar vara ett bra och roligt tips mot magen... :) det ska iaf jag testa om jag blir dålig, annars är ju blåbärssoppa och avslagen cola det som brukar funka tillsammans med några små kex eller ett knäckebröd!
    Ha de så gott du/ni kan, kramar till er alla/Anette

    SvaraRadera
  14. Vad härligt att höra att du fått komma hem ett tag! Min mamma brukade ge oss något hon kallade "risavkok" när vi var små (och magsjuka). Hon kokade lite ris i mycket vatten och silade sedan bort riset. Ja... ingen gourmetmåltid precis =), men kanske något magen klarar! Många kramar från Carin

    SvaraRadera
  15. Varmt välkommen hem Marie. Härligt! Tänk att få vara hemma imorgon och fira din otroliga gubbe.
    Vad helst du kan fresta dina kräsna tarmar med funkar säkert i små små portioner.
    Gratta Calle från oss också. Njut av dagen hela familjen. Kramar i massor!!!!

    SvaraRadera
  16. Vad skönt att höra att du är hemma Marie! Stort grattis till Calle imorgon! Kram på dig!

    SvaraRadera
  17. Hej Marie! Jag känner igen känslan av osäkerhet när man kommer hem efter att ha varit under sköterskors och läkares omsorg och kontroll. Värst är oftast nätterna, då tycker jag det hjälper att ligga upp-pallad med massa kuddar, gärna ngn svag lampa tänd och ha tidningar bredvid som man kan ögna i när man behöver veta att livet är precis som vanligt. Efter ett tag kommer tryggheten och man kan återgå till vanliga sov-rutiner. Äta när man mår illa eller när tarmarna är lata är trickigt och man får vara hur kräsen som helst. Ät/drick glass, ost, choklad, provivashot, gott te, smörgåsrån med smör - vad som helst som är lättsmält och som kan locka. Mitt trick för att få igång tarmarna är att vandra som en osalig ande i huset eller i sjukhuskorridorer, får för mig att tarmarna kommer igång när resten av kroppen måste jobba. Detta har jag tröttat ut mången natt-personal med. Och så är man ju så snygg i sin natt-skjorta! Kram kram kram från Karin

    SvaraRadera
  18. Hej Marie,

    Klart det tar tid att komma tillbaka. Du är helt fantastisk som har kommit så här långt. Det är det där tålamodet som man inte har så mycket av. :) Att du känner rädsla är helt förståligt. Underbart att du har en så fantastisk familj o vänner som stöttar till 200%. Tänker på dig, er.

    Kram Mia Maria

    SvaraRadera