tisdag 4 januari 2011

Maskinen pratar...

Under natten fortsätter intaget av smärtstillande i samma takt som under dagen. Hon ulkar och kräks under 15 minuter och vacklar upp på toaletten stödd av den 4-hjuliga stången med dropp-påsarna. Blodtrycket är irriterande lågt trots extra dropp och det snurrar i huvudet på henne.
Efter mycket velande har hon nu accepterat det faktum att morfin är oundvikligt om man vill ha effektiv smärtlindring. Med tidigare erfarenheter från morfinrus vet Marie om biverkningarna.
Hon berättar om att droppmaskinen talar till henne. Den säger bla. "smakar gott" och man vet inte om man drömmer eller är vaken. Jag kan trots allt inte sluta imponeras över hur Marie lyckas hålla ordning på när det är dags för medicinerna och alla dess namn trots att hon är helt utmattad. 
Hennes CRP (snabbsänka) är ganska högt och ligger på kring 90. En frisk människa ligger på under 10 och har du över 300 brukar det handla om blodförgiftning och dödliga infektioner i kroppen. 

Marie kommer vara inlagd under hela strålperioden och det är ett par veckor till. Att sköta mitt arbete funkar inte nu, men jag har fantastiska uppdragsgivare som alla visar stor förståelse och omtanke. 

Barnen älskar vara tillsammans med Maries systers familj och våra föräldrar. Där gör man roliga saker, stämningen är positiv och det är full fart och lek med kusinerna. Pojkarna var också utackorderade under några dagar hos Maries kusin Håkan med familj. Vi har de senaste 4-5 åren rest tillsammans på semestrar både vinter och sommar och känner varandra väldigt väl. Vi firade även nyår ihop och hade trots Maries frånvaro en kväll med mycket musik, skratt och god mat :-) 
Men när vi kommer hem är det trots allt tomt och Marie är saknad där hemma. När trycket blir för stort i bröstet skriker vi tillsammans i sängen på kvällarna innan vi ska sova och det brukar lätta trycket och är ganska kul också :-)

Läkaren gjorde precis sin rond hos Marie och dom har bra koll på henne. Sjuksystrarna tycker Marie är tapper och trots situationen klämmer hon fram ett och annat leende och tillåter sig skämta lite.
Maries mamma ringde också nyss och berättade att alla pojkarna har åkt hem till olika kompisar för att leka idag. 
Jag måste få passa på att tacka er alla för att ni ställer upp och hjälper min familj. Vi har det så bra i Rydebäck och jag uppskattar ert mod att aktivt stötta och följa upp vår situation. Jag uppskattar att ni vågar komma fram och prata och fråga mig om läget och att ni ringer och ber om att få hjälpa till på olika sätt. 

Tack !

/Calle

12 kommentarer:

  1. Vi tänker mycket på dig och din familj och tycker du tacklar utmaningarna på ett fantastiskt vis.

    God fortsättning önskar
    Håkan, Emma, Kajsa och Fredrik

    SvaraRadera
  2. Hej Calle o Marie ni är fantastiska kämpa på. Calle vi känner inte varandra såväl mest genom våra bowlingträffar men är det ngt jag kan göra tveka inte att höra av dig. MVH Mats ( Willy's son.) 0737 425934

    SvaraRadera
  3. Åhh, vad det gör ont i hjärtat när man läser om er... Fy vad orättvist livet kan vara. Önskar att resten av behandlingen går bättre och att ni snart får vara tillsammans hemma i Rydebäck igen, hela familjen.
    Tänker på er och skickar all styrka och värme som jag bara kan här igenom cybervärlden.

    SvaraRadera
  4. Hej lilla Marie och Kalle!
    Det verkar som du är inne i en väldigt tuff period nu Marie,men kämpa på som du brukar så ska du se att det finns en morgondag när du mår så mycket bättre.Tack Kalle för att du orkar skriva i denna jobbiga tid.Krama nu Marie och barnen och hälsa från mig,Anette och alla barnen.Jag blir jätteglad om du ringer Kalle, om behöver hjälp med något.Jag är här om det är något jag kan hjälpa till med.Kram på er...

    SvaraRadera
  5. Önskar att vi kunde göra ngt för att ta bort er smärta. Maries smärta av behandlingen och ni allra närmst som också lider. Att skrika bort lite ångest tror jag är bra för er alla. Vi finns här för er om ni vill. Lite lek, mat, prat? Säg bara till. Kram Johanna & Henrik 125

    SvaraRadera
  6. Calle och Marie, vi tänker på er i er svåra stund. Kan inget annat säga än att fortsätt att kämpa och ta hand om varandra så mycket det går. Hoppas att alla mediciner hjälper dig Marie att ha mindre ont och att du snart får må bättre. Calle du är den bästa Marie kan ha vid sin sida, vilken klippa du är. Passa på att vila upp dig lite när du ligger där bredvid Marie. Kram från Lotten

    SvaraRadera
  7. Ja vad kan man säga mer än att det känns stort att få följa er resa via bloggen, kan liksom inte riktigt få in att det är du som mår så dåligt Marie och att ni som familj måste genomlida detta. Ni är helt enkelt är fantastiska - vilken kärlek och vilken styrka!! Många kramar från Malin Mechler

    SvaraRadera
  8. Jag beundrar er båda. Du är så stark Calle och stöttar både barn och Marie. Den största stjärnan jag känner. Kramar till er båda. 2011 blir ett bättre år!

    SvaraRadera
  9. Marie, Du är en är en kämpe!
    Calle du är en hjälte...så stark!

    Tillsammans kommer ni klara detta!
    Många Kramar från Jenny L

    SvaraRadera
  10. Ja, att skrika och grata gor gott. Men det ar tungt att vara langt borta och inte till nagon praktisk hjalp.
    Tryggt att veta att manga omkring er finns dar for er, hela familjen.
    Morfin tycks kunna ta djavulens skepnad men anda vara till nytta.
    En varsam kram till dig, Marie, och en bamsekram till dig, Calle!

    SvaraRadera
  11. Hej Goa Marie & Klippan Calle!
    Skrik & Gråt är en bra medicin tycker jag.
    Tyvärr får man ibland när smärtan är olidlig ta till Morfin "Satans Verktyg". I kväll lovar jag er att vi också ska skrika, för det är så jä...la orättvist att ni ska behöva drabbas av detta.
    Ni är fantastiska allihop Stora gigantiska jättekramar till er alla hälsar familjen Åsberg.

    SvaraRadera
  12. Hej Calle och Marie!!
    VILLE BARA TALA OM ATT JAG TÄNKER PÅ ER !
    Fick reda på i dag vad ni drabbats av och mIna tankar går till er !Du e en beuundransvärd kämpe Marie och Calle du e den största hjälte och bästa man som finns!!Passa på att ta små vilo stunder , det behöver du calle !Ni e fantastiska som delar ert öde med oss och jag skickar stora sytrkekramar till er!!! KRAM TILL ER FRÅN CAMILLA

    SvaraRadera