onsdag 15 december 2010

Frikopplad från mitt hår

Jag har alltid beundrat min coola frisör Jeanette för att hon är så totalt frikopplad från sitt hår. Provar alla möjliga frisyrer och passar i allt. "Det är ju bara hår" brukar hon säga och "...det växer ju ut igen". Själv har jag krampaktigt hållt kvar vid de glesa testarna på skallen och inte vågat så mycket. Men igår fick hon äntligen klippa mig riktigt kort, det är ju hemskt glest så det blir kanske inte så mycket till frisyr men det är ändå ljuvligt. Det känns som att nu är håret "bara hår" men jag är jag.....med eller utan hår!  Gött! Tack Jeanette - lovar att du ska få klippa många fräcka frisyrer framöver - när mitt hår växt ut både tjockare och kanske lite lockigt i alla fall.... ;-)

Det blev ju inte sämre av att Malte mötte mig i dörren och blev överlycklig: "WOW Mamma du liknar hon tjejen i James Bond!!!" hihi kanske lite överdrivet men jag blev glad. Han vill absolut att jag ska visa mig för hans kompisar nu. Goe goe Malte!


Snart bär det av till Lund med hela familjen. Först ska jag välja peruk och klippa till den som jag vill ha den - då kommer även syrran som smakråd. Sedan ska killarna med till strålningen för att se hur allt funkar och efter den behandlingen ska vi upp till Psykosociala enheten och träffa vår kontakt sköterska där. Killarna ska få titta på en docka där man kan plocka ut organ för organ för att kunna se var min cancer satt och hur jag funkar nu - utan magsäck. Det blir spännande och inte så stelt som om vi skulle sitta och prata med honom.

Jag mår ganska illa och äter inte speciellt mycket. Igår åt jag popcorn (med smält smör på...mums det har jag inte ätit sedan jag var 20..) och buljong.....men det är så sköt att veta att det inte spelar någon roll för jag får min mat på natten.

Nu mååååste jag duscha.
Kram

14 kommentarer:

  1. Goa Marie!Varma tankar till dej idag <3 Du är verkligen en förebild för oss alla. Är så glad att jag fått äran att lära känna dej och er alla i familjen.<3 Skriver så fantastiskt bra! Lägg ihopa allt sen så kan vi sitta tillsammans och skriva varsin bok. Kramisar Annika

    SvaraRadera
  2. Marie lilla....,så glad jag blir över
    Maltes kommentar. Han är ju den av killarna som har superkoll på "utseendet"! Jag ser dig framför mig som en klart lysande skönhet...., ditt leende och dina skratt igår är så befriande härliga och smittande.
    Mitt humör fick ett lyft av att vara med dig igår.
    Lycka till nu med din nya Look och jag väntar med spänning på att få se
    Bonds Nya Brud....., kram och hälsa dina pågar. Gerd

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot bilder. E de Hale Barry (Stavning är sådär) han menar....så ta åt dig ; ), en bra komplimang..och försök ta med en "lika som bär-bild" när du laddar upp.
    Mamma var uppe i veckan, mysigt.
    Saknar er och önskar att man kunde sitta med på den där genomgången..faktiskt.
    Kramar från Petter & Elin m gäng.

    SvaraRadera
  4. Tankar och kramar till er! Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  5. Hej Marie (o även alla andra där ute i bloggeriet). Ja livet stannar inte upp fast det ställer till det emellanåt. Våran tillställelse att flytta ett tredjedel Sverige påverkar inte vardagen, men känslorna är mer påtagliga o känsliga- precis som du beskrev det så känner jag igen mig i det. Just nu består vardagen av vattenkoppor (Filip sov i duschen i natt), svinkoppor (viste inte ens om att de fanns) ögoninflammation o bara feber.Men vardagen fortsätter och man förhåller sig.Något nytt i min vardag är att proviantera inför insnöheten som verkar komma imorrn igen.
    God Natt och masser av varma kramar från WienerL8

    SvaraRadera
  6. Modiga Marie! Kram/Erika

    SvaraRadera
  7. hej Marie och killarna! Är inte så duktig på att formulera mig som Du är. Men hoppas Du vet att vi tänker mycket på er och ni är i våra tankar varje dag. Jag kommer ihåg att du hade riktigt kort hår för länge sedan och var jättesöt i det. Men skälen sitter inte i håret. Klart att det blir konstigt för dig med peruk men jag tror att man kan vara utan peruk också. Du har ju så vacker form på huvudet.Det är ofta man träffar folk, både män och kvinnor med rakade huvud. Ha det så bra och stor kram till er alla. Laila.

    SvaraRadera
  8. Hej igen Marie!! Vill bara tala om för dej att en bekant till min svärmor, såklart ett aantal år äldre än dej... Hon fick bröstcancer och har precis gått igenom det du just nu går igenom..Men min svärmor sa " Hon va mycket snyggare i peruken än i sitt riktiga hår och sen när hennes eget nu har börjat att växa ut igen så är det en helt annan färg...mycket mörkare!!!" undra vad din nya färg blir?? Blir ju lite spännande att följa!!!Massor av kramisar

    SvaraRadera
  9. Marie,

    Tänker på Dig. Många kramar!

    Wendel

    SvaraRadera
  10. ...skickar massor med kramar fran London och Mattias, Sandy, Siri. Vi pratar mycket om dig och din underbara familj och vad ni upplever nu. Att sjukhuset visar era pojkar en kropp i byggsats ar bara helt fantastiskt. Ibland kanns det som utvecklingen trots allt gar framat.
    Vi foljer er!

    SvaraRadera
  11. Hej Marie! Det var länge sedan sist, vi firade en del nyårsaftnar tillsammans som unga! Jag vet vad du går igenom tack vare att jag själv varit där. Det viktigaste är att hålla huvudet högt och titta framåt!
    Min prognos (som jag fick för 11 år sedan) var inte lysande, agressiv cancer spridd till lymfan - 5% överlevnadschans inom 5 år. Nu är jag far till 2 underbara söner, Christopher och Alexander (7 och 2 år).
    Vill du prata så har dina föräldrar mitt telefonnummer! God Jul och Gott Nytt År!! Du och dina nära är i våra tankar!

    SvaraRadera
  12. Hej Magnus! Jag och syrran pratade just om dig idag. Jättekul att höra ifrån dig! Jävla skitsjukdom, eller hur...?!?! Min mailadress är mariej_nsson@yahoo.se - skicka gärna ett mail så jag vet var jag når dig.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Följer fortsatt dig och din kamp och förundras över hur stark du och din fina familj är. Tänker ofta på er, och smittas av er intensitet till livet. Önskar er en riktigt fin och lugn och kärleksintensiv jul och Gott Nytt år 2011 - då allt vänder! Katarina Ek

    SvaraRadera
  14. Hejsan Marie ! Har mailat lite med dej idag, nästan inte vågat fråga om din blogg adress innan. Visste inte hur läget var ställt. Men nu när jag läst din blogg blir jag rörd över hur j-vla stark du är.. Liten men envis som en åsna,haha. Förväntar mej många mer positiva tankar och många fler inlägg dom går i positiv anda... Skänker dej tusen o åter tusen tankar av styrka. Hoppas verkligen att ni får en supergod jul o ett nytt friskt år.... Kramar Jacqueline med familj....

    SvaraRadera