lördag 25 december 2010

Upp som en sol och ner som...

Jag hoppas ni alla har haft en härlig julafton i detta icke-skånska jullandskap. Det konstiga är att det känns nästan som att man vant sig vid massor med snö. Det är ju inte helt ovanligt att tomten har fått komma med paraply i åtskilliga plusgrader, fast det har jag förträngt. Tänker att mina barn kommer precis som jag minnas att "det var minsann bättre förr - då var det aaaaalltid snö på julafton".

Vi hade en jättemysig lillejulafton - precis som vanligt. Åt världens godaste och största julbord - precis som vanligt - hemmagjort av mamma Lena - precis som vanligt. Tomten kom - barnen tindrade och det delades ut några klappar - från den ständige lillejulaftonsgästen Anders Wendel - som de kunde leka med under kvällen. De flesta vuxna åt och åt och åt - jag tittade avundsjukt på. Fick i mig en bit lax och en bit sill samt lite Jansson. Vill inte påstå att jag njöt men jag kunde förnimma att det hade smakat gott om jag inte mått så illa.... Choklad går bättre, men tyvärr kan man inte leva på choklad....

Sjuksyster var beställd till Råå istället så hon kom och kopplade upp mig framåt kvällen. Alla barn samt mamma med droppställning lastades in i Chryslern framåt midnatt. Nöjda och glada. Jag fick vila några gånger under kvällen men det gör inte mig något. Hade jättetrevligt. Tack fina mamma och pappa!!

Igår på julafton hade vi också toppen. Calles föräldrar kom hit med all julmat. Vi åt, sjöng och vääääntade. Barnen var helt spattiga hela dagen . Min mamma påminde mig om hur jag varit under alla år - kunde inte sova dagarna innan, pratade baaaara om julklappar samt bröt ihop antalet gånger på julafton för att tiden inte gick tillräckligt fort. Äpplet faller inte långt från päronträdet....

Jag var ritktigt pigg och kunde verkligen njuta av att vara med när mina barn lyckliga som få fick både elgitarr, bas och förstärkare. Lite mikrofoner, sladdar, kiss-plektrum på det så var det idel leende. Jag och Calle skakar på huvudet åt oss själva. Alldeles för dyra och för många klappar  blev det....men vaddå nu har vi förhoppningsvis investeras i ett begynnande musikintresse hos killarna. De har spelat hela dagen idag. De räknar in och håller takten. Malte på bas och Arvid på elgitarr. Vilmer står bredvid - dansar och rycker på axlarna...och hjälper till med räkningen - 1,2,3,4,1,2,3,4. Hur gulliga som helst. Calle är förstås också glad som en speleman. Han har ju själv velat ha en elgitarr länge. Barnen letade efter honom idag och hittade honom på toaletten spelandes på elgitarren..hihi. Sedan kanske det inte är så genomtänkt med tanke på hur lugnt och tyst jag oftast vill ha det nu.....

Vilmer fick en leksaksgitarr som han rockade loss på....
Jo, en riktigt fin julafton hade vi. Jag fick några klappar också som jag blev jätteglad för. Bla fick jag en Findus-docka. Det är ju Kersrtin, Calles faster som tycker jag liknar Findus. Hihi - mina barn håller med. Fick också ett jättefint mysställ från Calles föräldrar, en fin bricka med plattan-mönster på från Calles bror med familj samt en supermysig fleece från mina barn och från Calle.  Sedan har även Calles sida lagt ihop och vill bjuda oss på den hett efterlängtade spa-vistelsen jag hela tiden drömmer om på Asia Spa i Varberg. Blev så glad och rörd. Vi längtar så tills dess. Min största målbild för tillfället. Kan gissa att Maj blir lagom - då har jag nog återhämtat mig och fått bort alla slangar som just nu sticker ut ur min kropp.  Tack alla snälla!!

Jag har idag fått tillbaka för att jag mått så bra i 2 dagar. Har mått riktigt kass. Får inte i mig någon mat eftersom jag har ont i bröstet, får kraftiga illamåendeattacker som gör att jag bara vill stanna på toaletten. Sedan har det dessutom börjat blöda från mig, från underlivet alltså. Tror att det är normalt eftersom de strålar stora delen av magen men man blir ju givetvis rädd. Ska ringa och prata med onkologen imorgon. Läste på nätet att biverkningar oftast börjar 2-3 veckor efter påbörjad behandling och fortsätter så länge som 4-6 veckor efter avslutad behandling. Bara vetskapen om det får ju en att må kass....

Jag känner själv att jag ibland är lite väl öppen med vilka biverkningar och åkommor jag har. Tänker att ni inte vill veta några detaljer, men har efter diskussion med mig själv bestämt mig för att beskriva precis som det är - varken mer eller mindre. Jag inser hur viktigt detta kommer vara i efterhand - hur det än slutar för mig. Det känns viktigt att kunna följa allt som händer och inte minst alla  beverkningar av denna hemska men behövliga behandling. Så om ni tycker det är jobbigt att läsa om blod, illamående, tarmproblem etc. får ni helt enkelt blunda när jag skriver om det ;-)

Det är liksom så jag är - sanningen och verklighet framför allt!
Gonatt!

12 kommentarer:

  1. Lilla Marie.
    Längtar efter dig, måste få krama dig , måste få "bara vara intill" dig om så bara för en liten stund.
    Du är en KÄMPE Marie, glöm aldrig det, du fixar detta hur dj....t det än är just nu, du om någon klarar det!
    Alla mina tankar är hos dig nu och massor av kramar till dig Marie och dina pågar kommer flygande här. Gerd

    SvaraRadera
  2. Marie nu blir det extra mycket kraft och energi till dig. Det är både viktigt och bra att skriva precis som det är för det är ju det du och din familj är i, inget annat. Jag längtar till i Maj att få ta dig till en uteservering, njuta i solen, dricka något gott, titta framåt (Bengts campping?) och reflektera bakåt. KRAMAR i miljoner från oss alla

    SvaraRadera
  3. Marie.
    Sitter uppe i Hälsingland och läser Din blogg, dag efter dag...
    Vilken STOR liten människa Du är!
    Vilken KRAFT det finns i Din kropp!
    Den kraften har just Du fått, för att Du ska klara det här!
    Du känner kanske inte mig, men jag tänker på Dig varje dag...
    Ge Dig aldrig!!

    Kramar från Marianne Forslund
    (Gerds "gamla" kompis)

    SvaraRadera
  4. Jag lovar Marie, allt du skriver har det storsta varde! For oss alla omkring dig och for framtiden. Varenda detalj, varje ord.
    Lova att ni en dag skriver ut hela bloggen! Vem vet hur man kommer at en blogg om 10 ar?

    SvaraRadera
  5. Marie, det du klarar att skriva, det klarar vi att läsa. Att vi blir glada, ledsna och på alla möjliga sätt berörda är bara som det ska vara,vad annars? Det är du som är bossen här, och du skriver "sanningen och verklighet framför allt". Då så. Vi hänger med och kan förhoppningsvis vara till litet stöd också.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  6. Goaste, finaste Marie,

    Så underbart att läsa att du fick en härlig jul med alla dina nära och kära :-) Du behöver inte vara orolig, Marie, att du skriver för detaljerat - du är fantastisk på att skriva och återge exakt hur du har det och det uppskattar jag iallafall oerhört mycket. Det som är bäst för dig att göra skall du göra, vi andra kan precis som du skrev själv välja om vi vill läsa eller ej.
    Jag hejar på dig stort och skickar massor av styrkekramar!!
    //Ullis

    SvaraRadera
  7. Fina lilla Marie,
    Sitter här hos familjen Bergdahl och vi alla hänger över datorn och läser om och tänker på dig och de dina. Vi är tacksamma att vi får vara med på alla känslor, glada, jobbiga, gasiga och illamående. Det gör att vi på något sätt kan känna med dig och sända så mycket stärkande tankar som möjligt till dig. Alla hälsar med läkande cyberkramar. //Jessica och Kimme med familjer

    SvaraRadera
  8. Kära Marie! Det är jättebra att Du dokumenterar så väl. Jag tycker alltihop skall vara en bilaga till Dina journal- anteckningar. Tänk om alla kunde formulera sig så väl och tydligt. Jag hoppas att Du berättat för personalen på sjukhuset om Din blogg så de har möjlighet att följa med.
    Visst är det härligt med den vita vintern. Du mår säkert bättre om någon dag. Har Ni gjort någon snögubbe eller är det för kallt för det? Skickar så många positiva tankar som jag får tag i just nu. Kram från Laila.

    SvaraRadera
  9. Hej härliga Marie! Som det värmer att läsa om din önskejul med familjen... synd bara att du inte fick fortsätta må lika bra. Hoppas att du snart kan bli lite bättre igen - skulle gärna vilja komma och hälsa på dig nån dag efter helgerna.

    Julkram, Carina

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Misstänker att det känns bra att få skriva av sig, det är på något sätt lättare än att prata och framförallt bra att ha allt "svart på vitt"
    Jag läser gärna både tråkigt och roligt, gråter och skrattar.
    Hoppas att du snart mår bättre!
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  11. Din blogg är kanon - att få vara nära men ändå inte. Att få ta del av alla varma människor som finns i din närhet.
    Vi har varit insöade i tre dgr. När största traktorn jag sett inte orkar upp på görslövsvägen pga all snö då funderar man. Numera har jag alltid en reserv på mjölk, gröt o alvedon hemma.
    Kram från Lkpg o Wiener L8

    SvaraRadera
  12. Marie du är bara för underbar. Din blogg lusläser jag i stor sett varje dag. Gråter en skvätt om det behövs och ler gott ibland. Du fixar detta ska du se. Många kramar / Anja

    SvaraRadera