torsdag 2 december 2010

Glädje - jag ska hem!!!

Imorgon eftermiddag får jag, om allt går som det ska, åka hem över heeela helgen!!Konstigt, men jag tror inte jag varit gladare sedan Augusti. Känns som jag vunnit högsta vinsten!! Detta har gått att fixa genom att hemsjukvården nu är bokad, de kommer hem till mig på kvällen och kopplar upp mitt dropp och kommer på morgonen och kopplar loss mig. Då riskerar jag ingen viktminskning. Känns jättebra. Jag har fortfarande kvar rummet här och räknar med att ligga inne nästa vecka under strålningen för att de ska ha koll på mig. Det blir bra.

Jag tänker dock inte berätta det för mina barn än, om ifall att det blir bakslag och jag mår dåligt imorgon, vill jag inte göra dem besvikna.

På ronden idag fick jag reda på att jag INTE saknar det där enzymet som göra att man inte kan bryta ner cytostatikan. Min reaktion var "Jag visste det".....sedan sa jag till min läkare att det väl är lika bra att ni skriver in i min journal att jag är av klent virke. Då sa han att det är helt klart så att detta inte är "något neurotiskt" vi har ju sett på dina värde att du reagerar väldigt stark på detta relativt milda preparat. Det känns ju bra, att jag inte inbillar mig i alla fall, men vet ju inte vad en redan förvirrad hjärna kan ställa till med.

Och när det då gäller tarmen, som det känns som jag ändå berättar för alla om så jag kan ju lika gärna skriva det här ;-).....läkaren ville att jag skulle fortsätta med tarmvila och jag sa att nej, jag skulle vilja sätta hårt mot hårt - det är dags för tarmen att börja jobba. Jag föreslog rivet, brunt äpple. Förvisso fibrer men annars milt och utan både mjölk och gluten. Han sa OK och la dessutom till att jag fick dricka klara drycker under dagen. Sedan argumenterade jag för att få dricka ett glas ProViva blåbär, även om det inte är en klar dryck. Det kan ju bara vara bra att tillföra lite goda bakterier, eller hur?! Det fick jag det också och jag måste säga att det känns som att det vänder. Håll tummarna!!

Jag ska stanna hemma till på måndag morgon. Som jag ska kramas och julmysa. Granen ska in och pyntet ska upp. Det känns som julafton.

Fånga alla stunder, prioritera det viktigaste och  slösa ingen energi på fel saker!!!
Kram

27 kommentarer:

  1. STOR KRAM till dig Marie och vi håller alla tummar och tår för att du får komma hem i helgen och mysa med familjen:-)

    SvaraRadera
  2. Goaste Marie,

    Vilken lycka att få komma hem över helgen :-))) Håller alla tummar för att det verkligen blir så nu. Du ser, snart kan du tom titulera dig läkare - du stod på dig ang. mat och dryck och det verkar ju gå vägen! Tycker din filosofi att tarmen behöver lite motstånd och arbete låter hur självklar som helst. Jag hejar på för fullt att det håller hela vägen :-)

    Massor med glädjekramar från mig till dig!!!
    MYS och NJUT hela helgen. Själv skall jag verkligen fånga stunden och lägga energi på rätt saker - DET har du verkligen fått mig att inse "på riktigt" ;-)
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag blir så glad för din skull. Hem och Julmys med dig!! Njut av dina goa gubbar. Puss o kram

    SvaraRadera
  4. Finns det bättre nyheter? Tror inte det. Njuuuut hela helgen. Ny energi inför strålningen. Du fixar det också. Kramar från klanen Delander

    SvaraRadera
  5. Du gav mig dagens första riktigt stora glada leende! Fast lussebullarna hos Eva och Lennart gjorde mig också glad. Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas ni får en riktigt bra helg
    med många goa kramar.
    Här får du en från mig.
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Marie, jag läser din blogg lite då och då och genom att du skriver så otroligt bra, har du faktiskt gett mig en och annan tanke över hur jag själv lever mitt liv. Vilka prioriteringar jag gör och hur saker och ting som händer får mig att må. Istället för att deppa ihop över småsaker, försöka se det positiva och värdesätta dagen. Det vill jag tacka dig för.
    Hoppas du får en riktigt härlig helg med de dina.

    Kajsa Askelin

    SvaraRadera
  8. Hej Marie,
    Kul att höra att du får komma hem. Hoppas att ni får en skön helg tillsammans!
    Hälsa killarna!
    Mia och Thomas Moreau

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig julklapp, lite så här i förskott!Först och främst för dig och dina goa familj, men också för oss som följer dig så här lite på avstånd (även om du hela tiden finns nära i tankarna). Så härligt också att se ditt sätt att hantera läkarna, du hade fixat vilken bångstyrig styrgrupp som helst :)) Njut nu för allt du är värd av helgen, som du självklart "firar" hemma!! Kramar till 1000

    SvaraRadera
  10. Men att få Permis..gu va gött för er!!!
    Det blir mysigt.

    Låter tufft de där att ta kontrollen över äta eller ätas, du imponerar : )

    Vi tänker på dig hälsar Petter & Elin o de små..

    ..O du..härom veckan var Elins Mamma på en kyrkmässa i Värmland där man fick be för någon att bli frisk..hon önskade dig att bli frisk. Puss // Älta

    SvaraRadera
  11. Älskade Marie!!<3 Så underbart!!Tänker på dej/er varje dag..Ni är fantastiska!! Vi hejar på dej och i helgen får du en vinst,,få vara hemma med de dina..Vilken Lycka!Njut!<3<3<3 kram

    SvaraRadera
  12. Lovely!Mys på...
    Kram Anna B

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig inställning du har. Fånga dagen !!!!

    Ingrid R

    SvaraRadera
  14. Härligt att få höra att du får komma hem.
    Hoppas att ni får en riktigt mysig och trevlig julhelg.
    ---**
    ---´`
    --´´``
    -´´´```
    ´´´´````
    ----''

    Massor av kramar från familjen Englund

    SvaraRadera
  15. Kanooooon Marie.
    Åk nu bara jätteförsiktigt hem till ert mysiga bo på Rydebäck.
    Jiiipppiiii vad glad jag blir att ni
    ska få kramas och mysa hela helgen.
    Låt disk och småplock bara vara....., jag kan komma och ta reda på det på måndag!! Det gör jag med glädje.
    Pussa på alla dina 4 pågar från mig.
    Gerd. Be dom om en extrakram som är från mig...

    SvaraRadera
  16. Fantastiska Marie, du är verkligen värd en helg hemma där du får energi av allt som är dig nära. Tänker på dig ofta och vad du går igenom. Du är STARK, FÖRNUFTIG och FANTASTISK - allt blir bra med din underbara inställning.
    Många julkramar
    /AnnA

    SvaraRadera
  17. La Familia Åsberg3 december 2010 kl. 18:20

    Goa Marie!
    Jag säger bara mys, mys och åter mys.
    Fantastiskt skönt att du fick komma hem
    Ha de super gott i helgen och pussa barnen o Calle från oss alla
    Många goa Di Leva kramar från Fam Åsberg

    SvaraRadera
  18. Klart vi håller tummarna, Marie, så mycket vi bara kan.......=)

    Kramen från Ann o barnen

    SvaraRadera
  19. Hoppas du är hemma och fredagsmyser i detta nu och att det fortsätter bra med vad du känner är rätt för magen med rivet äpple etc. Så bra att läkaren lyssnar på dig - han har insett hur klok du är! kram Katarina Ek

    SvaraRadera
  20. Hej Marie, hoppas att du haft en bra och myyyysig helg med alla dina killar :-). Håller tummarna för en bra kommande vecka!
    Kram Camilla W

    SvaraRadera
  21. Ooooh vilken stor kram jag vill ge dig Marie. Jag tar på mig min stora, tjocka, röda dunjacka, omfamnar dig och stänger sedan blixlåset om oss båda. Kraaaaam på dig Marie. Varmt o gött blir det.

    Christian

    SvaraRadera
  22. Vilken tidig julklapp! Hoppas din helg blev precis så som du ville - hemma med dina kära! Du hjälper verkligen till att få perspektiv på livet. Livet händer just nu - inte igår eller imorgon utan här och nu. Kramar i mängder Caroline

    SvaraRadera
  23. Hej på dig!
    Va gott att läsa, att du äntligen får komma hem en stund och julmysa!!
    Vi håller alla tummar för dig,Marie!
    kram
    Nyckelpigorna & Myrorna

    SvaraRadera
  24. Hoppas du får julafton varje dag i många många år!!!! Det är du o dina killar verkligen värda!! Massor av krya på dig kramar Chatarina

    SvaraRadera
  25. Ååh så gott att läsa så här en måndagkväll, hoppas att du hade en superhärlig helg med dina killar! Kram, Carina

    SvaraRadera
  26. Härligt med en helg hemma!!! Vi har ju kunnat läsa hur mycket du längtan, fast vem hade inte gjort det :o)
    Mycket energi hoppas jag att du fick så att du kunde starta din strålbehandling idag.
    *Kram Kajsa*

    SvaraRadera