torsdag 9 december 2010

S: 3/22 C: 6/14 och jag mår bra.

Då var mer än en fjärdedel av giftsprutorna tagna. Fast jag har ju några dagar kvar innan jag vet om jag kommer att må lika kass denna gången. Försöker att inte tänka på det...

Tredje strålningen är avklarad, de börjar få koll på inställningarna nu så idag tog det ytterligare lite kortare tid. Själva behandlingen tar ca 8,5 minut och det känns verkligen ingenting. Jag ligger inne i en båge, som ser precis ut som en röntgen och så hörs det som små smällar, nästa som hästhovar, som snurrar runt min kropp. Jag ligger helt stilla och fokuserar på att strålarna gör sitt jobb.

Jag fick idag skjuts av vännen Lotta Lundin så vi tog en julklappstur på NOVA, jättemysigt. TACK LOTTA!

Imorgon får jag sällskap av allra bästa pappa Bosse. Sedan får jag vila i två dagar. Har räknat ut att det blir den 13/1 som jag får sista strålningen!!! De har dock förvarnat att biverkningarna håller i sig i ytterligare ett par veckor efter avslutad strålning.

Jag har börjat att må illa av cytostatikan men märker att det blir bättre av att småäta hela tiden. Jag har alltid Polly, salta kex eller lite jordnötter inom räckhåll. Kakor är toppen. Även en och en annan oliv slinker ner. Jag ska vara fastande 4 timmar innan varje strålning så då mår jag mer illa, men absolut ingen fara än så länge.

Kortisonet hjälper mig fortfarande och när jag inte är uppkopplad far jag runt som en vettvilling och sorterar, jular, och fixar. Jag mår såå bra av att hålla igång och känna igen mig själv men känner också när det räcker och då blir det vila eller kanske fler avsnitt av MAD MEN, som jag numera är helt fast i.

För tillfället är det bara lycka som fyller min kropp - livet är ljuvligt, det här ska gå bra och jag äääälskar min familj och mina vänner. HIHI....smått religös faktiskt ;-)

Kram Kram

18 kommentarer:

  1. Hej Marie,
    Jag sitter här och läser, gråter och skrattar om vart annat. Kan liksom inte ta in att det här händer dig. Jag beundrar dig så för din positiva inställning och tycker att det är smått fantastiskt att du ger mig glädje, värme och energi! :)
    Jag önskar dig en fin jul med dina härlig killar.
    Massor med KRAMAR till dig
    // Jennica

    SvaraRadera
  2. =o) glad att du mår så bra. kramar i massor till dig från mig // Jessica F
    Sov gott!

    SvaraRadera
  3. Goaste Marie,
    Underbar läsning :D
    Du är bara så fantastisk! Mys allt vad du orkar med dina killar.
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Hej Marie
    Skönt att du får ha positiva dagar också mellan de tuffa passen.
    I december flyger ju dagarna fram, så jag hoppas de gör det för dig också så att du snart kan skriva 22/22 och 14/14.
    Ska njuta av "skönsjungande" 6-åringar tidigt imorgon, utomhus - brr.
    Lucia-kramar från Pernilla P

    SvaraRadera
  5. Hej Marie
    Vi har precis hittat till din blogg och håller samtliga tillgängliga tummar för dig! SAamt skickar våra varmaste tankar till dig och din fina familj. Skönt att du har den fightingspiriten som du har, för du låter "on top of it" sköt om dig.
    Många kramar
    Patrik och Madde

    SvaraRadera
  6. Hej du lilla tuffing.
    Som vanligt..., mitt i natten, men jag blir så glad när jag läser att du inte mår jättedåligt Marie.
    Du är av otroligt segt virke, alltid
    pigg och glad och dj.....t ENVIS!!
    Jag diggar dig, tycker du e´så COOL.
    Krama din goa pappa i morron och ha sen en underbar helg med alla dina goa killar omkring dig. Kram på dig, sov gott inatt och be pappa köra försiktigt. Gerd

    SvaraRadera
  7. Härligt Marie, att höra att du mår bra och att nedräkningen har börjat.
    Du är supercool!!
    STOR KRAM

    SvaraRadera
  8. Jättebra med ditt positiva och hoppfulla go det gör lika mycket nytta som behandlingarna.
    Ha en skön helg.
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. 1. Instrålningen från maskinen på sjukhuset plus din egen ännu starkare utstrålning kommer inte att ge någon elak liten jävel, som du eventuellt kan ha kvar i kroppen, en chans.
    2. När du är igenom allt det här, skulle man då kunna få några privatlektioner i livsglädje och
    -visdom och sånt?

    Många kramar från ett par förundrade pensionärer.

    SvaraRadera
  10. Så härligt att höra att livsendorfinet kickat in med lite hjälp av kortison. Detta underbara medel ska inte underskattas, man blir verkligen som en liten duracell-kanin :o) Så kör hårt med julandet och fixandet så ska du se att snart är behandlingen över.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Så glad jag blir av att läsa positiva inlägg i bloggen. Håller med Polly ska man alltid ha till hands...... och kakor...........och annat gott. Vad sägs om skumtomtar?
    Beundrar dig stort. Behöver du sällskap till Lund är jag som sagt ledig i 3 veckor och gör dig mer än gärna sällskap.

    Kramar Anja

    SvaraRadera
  12. Härligt att läsa Marie!!! Ha en riktigt skön helg! Stor kram Jenny Rafstedt

    SvaraRadera
  13. Heja, heja Marie!! Illamåendet verkar du kunna "bota" på samma sätt som graviditetsillamående - småäta mest hela tiden, och ju konstigare desto bättre, snart kommer kanske en längtan efter tavelkrita och byggdamm :)) Håll ut och håll igång och håll igen - allt i en salig röra! Kram och kram igen! /Erika

    SvaraRadera
  14. Hej Marie!

    Pratade lite om dig på jobbet idag och berättade att jag får sådan styrka när det är lite deppigt och tungt genom att läsa din blogg. Kan du vara så positiv och ha sådan livsglädje trots din sjukdom, så har väl jag ingenting att gnälla över.
    Jag har ju det väldigt bra, helt enkelt!!!
    Mina jobbekompisar tyckte det var lite konstigt att jag fick styrka av dig och inte tvärtom..., men med all den kärlek som du får via din blogg så jag har förstått att det hjälper dig mycket i din tuffa kamp.
    Jag blir även så glad över att det finns så många fina människor därute med ett gott hjärta.
    Kram på dig och fortsätt kämpa på. Det är sådana som du som vinner de tuffaste kamperna.
    Vinnare - Marie Jönsson!!!
    /Christina Ransed

    SvaraRadera
  15. Fantastiska nyheter - härliga nyheter - underbara nyheter! Får spontant Magnus Ugglas text i huvudet: Du är grejen värsta grymma tjejen...! KRAM!!

    SvaraRadera
  16. hej Marie! Ja, vilken tuffing Du är! Ni är i våra tankar!
    Vi håller tummarna allihop uppe i Huddinge och är säker på att julafton blir bra med Dina Gulliga killar, alla fyra.
    Bra att börja julen nu när Du mår bra. Det är inte så viktigt vilken dag man klär granen. Men mysigt att göra och ha den.
    Här har vi full vinter. Med mycket snö och 8 grader kallt. Stor kram från Laila.

    SvaraRadera
  17. Vill Du låna dvd-box nr 2 eller laddar du från nätet?Eva

    SvaraRadera
  18. Var ett tag sen jag skrev så jag vill mest bara tala om att jag fortfarande är här, läser och beundrar dig för din styrka. Du är grym och jag önskar dig en mysig jul tillsammans med din fina familj!! Stora, värmande kramar från Malin Mechler

    SvaraRadera