tisdag 7 december 2010

S: 1/24 C: 5/15

Så tänker jag mig nedräkningen. Betyder Strålning: 1 behandling avverkad/24 kvar, Cytostatika: 5 behandlingsdagar avklarade/15 kvar.

Allt har gått bra idag, fick min giftdos kl 14. 80% av den dos jag fått innan. Det var starkare än jag trodde men tydligen vill de testa 80% innan de eventuellt minskar ytterligare. Klockan 15.15 var jag på strålningen tillsammans med Calle. Först fick vi beskrivet hur allt går till och lite om vilka tider det kommer att bli osv sedan var det dags att lägga sig i "formen". De hade stora problem att ställa in maskinen, de har bytt maskin sedan planeringen eftersom de vill ha en så skonsam strålning mot mina övriga organ som möjligt, och därför tog det lång tid. De ritade värsta graffiti-målningen på min kropp för att de ska veta hur jag ska ligga framöver. Att ligga blixt stilla, med armarna uppsträckta över huvudet, i över 30 minuter i sträck, är rätt påfrestande. Jag kom på bästa tekniken. Jag tänkte att jag var på Asia Spa i Varberg. Gick igenom hela pruceduren man gör där - tvagning, de olika bastubaden, kallbadet, massagebadet och varmt stilla bad. Det var nästa så att jag trodde jag var där! Dit ska jag och Calle åka så fort behandlingen är över, har jag precis bestämt!!!

Såhär ligger jag. Detta är förvisso en röntgen men strålmaskinen ser likadan ut.
Såhär ligger jag när jag strålas - Förvisso ät detta n röntgen men strålapparaten ser nästan likadan ut...


Imorgon ska jag strålas 16.00 sedan får jag åka hem, blir utskriven innan jag går ner. Vill försöka åka fram och tillbaka varje dag för att jag så gärna vill träffa barnen, men om jag inte orkar det finns här ju patienthotell att stanna på. Vi får se, en dag i taget.

Det kommer i alla fall bli så att jag får nästa cytostatikaomgång 22:e och 23:e december vilket faktiskt är bra - det har ju varit en vecka efter som jag mått som sämst så förhoppningsvis mår jag OK på julafton medan nyår kanske inte blir så toppen. Jag hoppas dock att de kommer att låta mig ta cortison lite längre så att jag kanske slipper värsta dippen.

Helt klart är att man måste vara frisk för att kunna vara sjuk - det gäller att ha koll, skriva upp, följa upp, frågasätta och diskutera. Läkarna är ju också människor....och kan missa saker.

Trevlig kväll!!

18 kommentarer:

  1. Goaste Marie,
    Du är helt fantastisk! Skickar stora, varma kramar till dig. Så klok och positiv mitt i allt - jag är full av beundran :-)
    Skönt att dagen gick bra, nu håller vi tummarna för att fortsättningen blir lika bra!
    Kramis Ullis

    SvaraRadera
  2. Asia Spa är vårt favoritställe så att åka dit låter som en fantastisk plan. Vi tänker på er ofta och din livsglädje är enormt sporrande för mig som är lite nere i humöret. Kram Johanna 125

    SvaraRadera
  3. Hallå igen lilla goá Marie.
    Så härligt..., att du har kommit igång. Ditt planerande är helt otroligt. Snacka om att ha struktur, du har ju järnkoll och det är jättebra.
    Alla mina tankar är hos dig precis som vanligt.
    Nu är bacillen på Vången troligen borta för den här gången. Hoppas du och jag snart kan ses igen.
    Kramar och tidigt go´natt på dig. Gerd

    SvaraRadera
  4. Goa Marie!
    Tack för all den fina informationen du delar med dig till alla, känns väldigt bra att få ta del av vad som verkligen händer. Ens egna
    i-landsproblem känns som en kattskit i rymden jämfört vad du/ni går igenom just nu.
    Vi håller på dig stenhårt, som ett slagskott i krysset.
    Stora Bamsekramar från oss alla till er alla/
    La Familia Åsberg

    SvaraRadera
  5. Hej Marie, härligt att höra att allt är igång. Vi tänker på dig och skickar så mycket energi vi bara kan för att kunna hjälpa dig igenom denna jobbiga men nödvändiga tid. Tack för all energi och glädje du sänder oss via cyber rymden. Kram på dig och glöm inte att du e fantastisk! // Jessica F med familj

    SvaraRadera
  6. Fina, fina Marie och familjen. Skönt att höra att det har gått bra idag. Vi fortsätter att tänka på er och skickar styrkekramar till er alla. Lotten

    SvaraRadera
  7. "Var dig själv. Alla andra är redan upptagna"(Oscar Wilde) Det må vara. Men jag skulle väldigt gärna vilja vara som du. Ska jobba på saken!
    En stor välgångskram!

    SvaraRadera
  8. Al kraft till dig de kommande 24 dagarna..vi tänker på dig hela tiden.
    Puss och kram // Petter & Elin

    SvaraRadera
  9. Hej Marie och grabbarna! Styrkekramar till er och lycka till... tack för att du delar med dig, man får en annan syn på livet/Anette

    SvaraRadera
  10. En dag avklarad goa Marie och en dag närmare ditt måål.. Sänder nya tankar, krafter & energi till att klara dagens utmaningar <3<3<3 hoppas du får komma hem idag och va med din killar. Att få vara med dom är den bästa medicinen! Meen alla vi andra står runt om dej och håller om dej hela tiden med våra energier. Många många kramar till dej<3<3<3 Annika A

    SvaraRadera
  11. tänker på dig så ofta, hoppas du känner det!
    blir helt mållös när jag läser varje dag!

    du e bäst marie! ingen e som du, ingen e så stark som du!

    kramar i massor
    jeanette

    SvaraRadera
  12. Marie,

    Har hela tiden läst vad Du skrivit men det är mycket länge sedan jag skrev något till Dig.
    Det känns bra att läsa att det det gick bra igår och jag hoppas att går bra idag också så att Du får åka hem.
    Jag tänker på Dig och Dina fyra killar hela tiden och jag hoppas att vi ses inom kort.
    Fortsätt att kämpa och här kommer många, många kramar.

    Wendel

    SvaraRadera
  13. Blir så rörd varje gång jag läser dina inlägg. En fighter är vad du är ( ni hela familjen). När ljusen brunnit ut finns det fler. Det ska alltid finnas ljus - säg till så kommer det fler - stöpta med omsorg....
    Hör från Sofia varje dag hur det är med Malte. Frågar inte ens, hon har koll på "sin" grabb. Idag turades hon och Tilda om att dra honom i pulkan. Mös han eller???? Många kramar från Delanderklanen

    SvaraRadera
  14. "En av dom där Söderströmarna...." ;-)8 december 2010 kl. 23:01

    Hejsan Marie!
    Fick nyligen veta av min syster, och nuvarande inneboende, att du har en blogg och har därför spenderat en dryg timme på att läsa ALLT du skrivit. Precis som alla andra nära och kära vill jag också veta hur det går för dig och vara med dig på din jobbiga resa. Oavsett hur liten Lille Marie må vara har hon alltid varit stor å stark på insidan, och jag kan inte föreställa mig att någon eller något skulle kunna sätta stopp för hennes vilja. Jag tänker mycket på dig! Hälsa pojkarna.
    Många kramar från London,
    Amelie

    SvaraRadera
  15. Hej Marie,
    vi sitter här och läser din blogg, förstår att du/ni går igenom något otroligt smärtsamt.
    Man blir så tagen av din berättelse och ditt berättande och med tanke på vilken fighter du är kommer det bara att gå väl. Jag,Bosse, har själv upplevt en liten del av det du går igenom och det var en viskning av vad du går igenom just nu.
    Nu är det snart jul och vi önskar dig och din familj en God Jul med massor av paket:)

    Varma hälsningar Lena % Bosse Zinn

    SvaraRadera
  16. Har precis tagit en promenad i ett isande Skåne med en stjärnhimmel som var fantastisk. Såg en stjärnfall o sände min önskan.
    STOR VARM KRAM från WienerL8 som numera även går under benämningen GörslövsLotta

    SvaraRadera
  17. Vill bara säga att du och är en helt fantastisk kämpe Marie:-)
    Vi sänder dig och din familj våra varmaste tankar, (du och din familj finns i våra tankar varje dag).

    Många, stora och varma kramar från
    Familjen Dahlman

    SvaraRadera
  18. Yassou Marie,
    Jag har varit nere i Aten några dagar och när jag gick nere i Pireus hamn, tänkte jag på dig och er Greklandsresa... Blunda o tänk tillbaka på den grekiska stjärnhimlen, lukterna, vattnet och solen... hoppas att tankarna ger dig massa värme och ännu mer energi när det känns jobbigt. ... Varmaste cyberkram man kan tänka sig. Camilla

    SvaraRadera