måndag 8 november 2010

Farväl Poseidon - hoppas vi ses!!!

WOW vilken respons! Det känns som ultimata ego-trippen och jag blev så glad över alla hälsningar. Tusen Tack - looovar att aldrig be om det igen ;-) Stora kramar till alla och envar!!

Idag har jag fått ta avsked av vår fina fina (NOT) släkttavla - POSEIDON - se bilden. Alla i min stora släkt som fyller 0:a eller 5:a får den upphängd, på noggrant utvald plats i sitt hem. Sedan är den obrytbara regeln att den ska hänga kvar till nästa person fyller år. På baksidan står alla tillfällena dokumenterade.

När vi kom hem efter 2 veckors ö-luff i Grekland i somras sprang killarna upp på ovanvåningen. "Åh, vi har fått en ny tavla mamma", skrek Arvid. Jag visste direkt.... det hade gått 1 månad sedan min 40-års dag , så jag trodde att jag hade sluppit undan...men nej!
"Är den fin eller ful?" frågade jag.
"Den är rätt fin sa Arvid....med viss tvekan i rösten"
"Nej, den är iiiiinte fin" sa jag och gick ut i trappan och fann denna hemska skapelse väl synlig ovanför trappan.
Sedan dess har jag känt mig tvungen att förklara för alla som kommer hem att "Nej, detta är egentligen inte vår smak men...."

Idag är den i alla fall hämtad och helt plötsligt tänkte jag helt annorlunda. Jag önskar att jag får se kära POSEIDON många gånger till.... vilken lycka att få fylla 45, 50, 55, 60, 65....!!

Det blir en bra målbild att lägga i min "målbildshög": POSEIDON på vår vägg, på allra bästa platsen - som en hyllning till LIVET!!

Idag känns det som att jag är någorlunda tillbaka - har kunnat vara uppe i stort sett hela dagen, fast jag aldrig kom ur pyjamasen....men vad gör väl det!?!

Pratade med min dietist idag och hon och jag tror båda att jag blev magsjuk (tarmsjuk) av smutsen som trycktes in i mig.... Tack för den - snacka om att sätta fälleben på mig. Jag är inte ett dugg arg. Ingen har gjort det för att med flit skada mig, och jag sa till henne att jag hoppas hon tar det vidare till sina kollegor och att de lär sig av det....snacka om bessewisser ;-).

Jag är bara så glad av att jag är "tillbaka" - det var verkligen inte långt bort att jag ringde 112 när jag var som sämst, men sedan är jag också hemskt klen när det gäller magsjuka.

Nu får jag lite andrum i alla fall innan det är dags för cytostatika igen på torsdag. Jag ska får mer medicin mot illamåendet så då hoppas jag att jag mår bättre denna gång. Jag är ju väldigt infektionskänslig och går inte många meter utan spritflaskan (handsprit alltså). Barnen är jätteduktiga och tvättar och tvättar.

Har ätit lite idag men det är inte tillräckligt mycket för att bli starkare så ikväll tänker jag "koppla upp mig" och få lite mat under natten. Hoppas tarmarna pallar det...

Sköt om er och krama varandra i trafiken ;-)

13 kommentarer:

  1. Hahaha - vilken kul grej med tavlan :-). Då får ni ju tillbaka den om några månader igen när Arvid fyller :-). Kul att ha glädjeämnen i allt det tråkiga och jobbiga. Kämpa på med maten o klappa på magen och säg att den ska vara snäll mot dig! Kram Camilla W

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar familj du verkar ha med en god portion humor. "Grejen" med tavlan är ju hur skön som helst. Lycka till med maten och magen.
    KRAM
    Annie

    SvaraRadera
  3. Hej Marie.
    Tack för i förmiddags.
    Jag vill nästan säga FÖRLÅT..., för att jag hämta TAVLAN med stort T. Visste inte att du var så glad för den!!
    Men passar på att säga Grattis till David som idag fyller 25 och som blev så GLAD..., att just han kan få rå om POSEIDON i sin lilla lya.
    Kramar till dig för att du sprider all DIN POSITIVA ENERGI till mig och alla andra som läser din blogg.
    Tack tack Marie för att du e´så go´..,
    Go´natt o krama om Calle,sov gott ,..
    Gerd

    SvaraRadera
  4. ha ha ha ha - tänk att du har kraft och ork att vara så rolig och skriva så underhållande för oss om er familjetavla - det är nästan så man skäms - vi borde väl underhålla dig, eller...? Du får mig att le och skratta Marie - tack för det, och skönt att höra att du mår bättre efter magåkomman.
    Katarina Ek

    SvaraRadera
  5. Det va inte igår man fick läsa "fälleben" i en blogg!?!?

    Rätt bra spridning på din "lilla" blogg verkar det som!

    Classe

    SvaraRadera
  6. Du är otroligt positiv och otroligt begåvad. För det är begåvat att inte lägga den energi du har på att vara arg. Det finns ngt jag aldrig kommer kalla dig och det är bitter...... Kanske om du bråkar med mig på hemmet :-) Du har mandat att be om allt men att kramas i trafiken där går min gräns, för många dåliga bilförare. Ha en bra dag i novemberrusket och tänd många ljus. Kramar i massor som vanligt.

    SvaraRadera
  7. Vilken kul grej med tavlan, oavsett om man gillar den eller ej. Det är ju bara fem år tills du har den åter i din ägo. Vi tänker på dig. Kram Madeleine ♥

    SvaraRadera
  8. Hej Marie,

    Tänker på dig...Kramar Marcus S

    SvaraRadera
  9. Hej Marie, vill bara skicka en kram!

    Får jag lägga upp en länk till din blogg från min Kattis & Co-blogg? Helt ok om du inte vill, menf pr jag så blir jag glad!

    //Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Heja dig vad du är härlig!!!!! Det här kommer att låta lite märkligt men...ditt liv sprider värme i våra liv! Stor kram och lycka till med lilla magen! Jenny Rafstedt

    SvaraRadera
  11. Hahaha, så härligt med tavlan! Ni är ena riktiga tokstollar.... =)
    Jag, som är ytterst petig när det kommer till inredning, (my way, or the highway) hade blivit skogstokig att ha en icke önskvärd tavla på väggen flera år! Men tänk vilket annorlunda perspektiv - att vilja ha tillbaka den, som ett "bevis" på att man hänger med - år efter år....klok insikt.
    Önskar dig många Poseidonår!!! =)

    Lisa j

    SvaraRadera
  12. Ängsliga jag tänker att ni har väl kopia på Poseidon, både fram- och baksidan? För dom där 5 och 10-kalasen kan blir väldigt vilda och en sån släktklenod måste ni slå vakt om.
    Massor med kramar och allt det bästa inför torsdagen!

    SvaraRadera
  13. Don Thomaso Di Leva10 november 2010 kl. 21:11

    Tjenis Marie!
    Självklart ska tavlan tillbaks, jag ger den
    5 sooooooooooooolar. Jag kan se den levereras på din 70-årsdag, när du o Calle håller öppet hus i någon väl utvald kaptens villa på Råå.
    We love you all hälsar Fam Åsberg

    SvaraRadera