tisdag 16 november 2010

Formen klar

Tack alla snälla för era fina rader, läser och gråter och får styrka att resa mig igen.

Jag tog mig igenom söndagen och kom iväg till Lund igår för att förberedas inför strålning. Fick ett fantastiskt bemötande av alla och fick svar på alla mina frågor av en mycket närvarande och duktig läkare. De fick till en någorlunda bra form, jag är lite sne i ryggen så de hade lite att pyssla med innan jag låg så rakt som de ville. Armarna ska ligga uppsträckta och benen har jag lite böjda. De märkte upp både formen och mig så att de sedan kan vara säker på att jag ligger rätt. Calle var med mig hela tiden, de fick nästan bära ut honom när jag skulle röntgas ;-). Inget läskigt alls hände men jag tror minsann att jag var lite nervös innan. Kanske mest för hela grejen och för att jag är såååå trött på att bli stucken och att det ska drickas kontrast samt sprutas in kontrast i mina stackars klena blodådror. Allt gick bra och inga ådror gick sönder, tack och lov!!

Calle tog några bilder när jag låg i min form.  Så här ska jag alltså ligga ca 20 minuter varje dag i 25 dagar. Så himla farligt är ju inte det. .....LYCKADES INTE LADDA UPP BILDERNA - FÖRSÖKER IMORGON IGEN...

Jag fick också veta vilka biverkningar jag kan komma och få. Illamående, trötthet och lös i magen är väl det vanligaste och de är ju samma som med cytostatikan så det är ju illa redan..... Det verkar som att när det gäller strålning blir det värre och värre så lagom till julafton är jag väl som tröttast. Oj, vad jag ska ha en ligga-på-soffan-och-mysa-med-mina-barn-och-titta-på-TV-jul!!!

På tisdag är första strålningen och sedan 25 (inte 22 som jag först fick reda på) vardagar i rad. Sista strålningen blir alltså i mellandagarna.

Illamåendet har kommit tillbaka lite men är helt klart hanterbart denna gång, får se imorgon hur jag mår eftersom jag inte då ska ta någon cortison längre!

Jag hoppas på flera dagars andrum denna gången, hade passat bra eftersom barnens fina fabror Petter och kusin Julian kommer och hälsar på. Ska bli roligt att träffa er!!

17 kommentarer:

  1. Hej igen, bästa Marie! Vi verkar ha samma datortid du och jag, är så tacksam för din blogg och att du så öppet delar med dig av ditt liv, och den vardag som så förändrats på kort tid. Du ärfantasiskt öppen, och din öppenhet ger mig och andra inspiration och kraft att hantera våra, förhållandevis, små utmaningar. Se nu till att ligga still i formen och bakas på lagom hög värme, så du kommer ut som en god och rund bulle lagom till starten av nästa år! Kram och godnatt!!!

    SvaraRadera
  2. O.K. Marie! I dag är snart en ny dag och då är Du en dag närmare målet. Jobbigt nu så klart men säkert jättebra. Vi tänker på Er och skickar så mycket energi vi någonsin kan. Kram från Laila och Rune till Er alla fem.

    SvaraRadera
  3. Bakform, pepparkaksform ... kan inte ta i en form utan att tänka på dig, Marie! Kom-i-form...Hm Hm. Dags att sova. Till Sthlm på några dagar. Blir konstigt att inte kunna följa din blogg varje dag. Tänker mycket på er alla, skickar stor varm kram!

    SvaraRadera
  4. Du är SÅ tapper och duktig Marie, och du skriver som du vore född till det!! Tack för att du delar med dig!! Stor KRAM från Malin Mechler

    SvaraRadera
  5. STORA VARMA KRAMAR från Din WienerL8!
    Torsd 0800: Jag blåser in till Västra Hamnen, njuter av utsikten, tycker om ljuset - det är mer och längre här nere. Tycker det är fantastiskt att en faster kan titta förbi på kvällsmat helt spontant. Idag måste jag köpa en lång vindtät jacka med stor halsduk o mössa. Eller köpa är ju mesigt - det ska stickas o sys...

    SvaraRadera
  6. Goa lilla Marie.
    Så härligt att vara hemma och att få prata med dig i telefon.
    Längtar till vi ses i morgon.
    Kramar till dig och dina pågar. Gerd

    SvaraRadera
  7. Goaste Marie,
    Det blev allt ett par intervaller för mig och det är ENDAST tack vare dig som jag tar mig igenom dom ;-) Du är en fantastisk engergispruta med din ärliga blogg som gör att man både storgråter och skrattar i omgångar - helt fantastiskt så öppen du är!
    Jag säger det igen: KÄMPA för allt vad du har att ge hela vägen genom strålningen! Tänker på dig :-)
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  8. Du e så stark marie, tänker på dig så ofta och önskar det fanns något ja kunde gjort för dig!
    Önskar och hoppas att mina ord värmer dig ända in i själen och tar bort alla dina onda gubbar och ger sdig styrka, ork och massor av ny energi.

    Calle, fortätt vara stark men glöm inte visa alla känslor, det hjälper er tillsammans tror jag.ni blir starkare av det ihop som ett team.

    önskar er det bästa i helgen...

    Många kramar min prinsessa
    jeanette

    SvaraRadera
  9. Har en intressant bild av dig i mitt huvud..Pepparkaksform, kakform... Kom i form...
    Man blir liksom glad av att läsa allas inlägg här, vilket stöd och vilken humor!! =)

    SvaraRadera
  10. Nu måste jag får tala ren svenska, va f-n är detta??!! Hur kan du, en av de mest engagerade, pigga, glada, drivna och hälsosamma Marie:er bli drabbad av sånt här skit?
    Kära Marie, jag har suttit större delen av dagen och läst igenom din blogg, mycket toapapper har gått åt.... & Jag såg ju dig i bilen på sjukhuset coh du såg precis lika snygg och glad ut som vanligt. Jag lider verkligen med dig och din lilla familj! Men är det någon som klarar detta så är det du! Vilken styrka bara att orka skriva om det & så fantastiskt bra du skriver, jag hoppas det blir en bok när allt är över. Orkar och vill du ta dig utanför huset någon gång, säg till, du hittar mig på eva.lundqvist@runsvegnruppen.com. Megakram från hjärtat! QEVA.

    SvaraRadera
  11. Hej Marie och Calle!
    Önskar er all jävla lycka som finns i världen!!!

    Lasse Andersson

    SvaraRadera
  12. Hej Marie, Kikar varje dag efter lite uppdateringar på hur du mår och hur det går. Förstår förståss att du har annat att stå i, men du ska veta att jag tänker på dig! Kram Erika

    SvaraRadera
  13. Hej Marie

    Förstår att du har en tuff tid nu Marie. Men varje dag med gifter, illamående och sprutor och annat tråkigt är en dag närmare första delmålet, att genomgå denna behandlingsplanen. Det här fixar du Marie. Tänk som i träningen, bara en lyktstolpe till, och sen bara en till, och en till...
    Skickar dig kraft och energi genom cyberspace.
    Kramar
    /Pernilla P

    SvaraRadera
  14. Förstår att det är en tuff tid du har att gå till mötes och jag önskar dig och Calle all kraft och energi som går att frambringa. Att försöka ta en dag i taget, hitta något att glädjas åt varje dag kanske också kan hjälpa till att öka upp energi nivåerna. Tänker på dig och din familj varje dag. Kram Lotten

    SvaraRadera
  15. Kära Lille Marie!
    Håll ut och kämpa på, du besitter en sån fighting spirit! Vi skickar dig massor av kramar och tänker på dig och din familj.
    kram
    Nyckelpigorna & Myrorna

    SvaraRadera
  16. Du ska veta att jag tänker jätte mycket på dig och din familj Marie! Massor av styrkekramar / Anna Torbjörn

    SvaraRadera
  17. Vi håller andan, väntar, litar på läkarna och vet att allt snart blir hur bra som helst! Calle, sätt dig vid tangenterna! Massor med kramar till er alla fem!

    SvaraRadera