fredag 5 november 2010

Nu måste det vända

Fredag kväll och jag skulle varit uppklädd och suttit på Trivas på Råå för att se och höra min älskade Calle sjunga. Nu blir det inte så men jag tycker inte ni ska tycka synd om mig.

Synd om mig var det innan idag. Jag har åkt på någon form av magförgiftning (kan man säga så???). Det är åtminstone min egen analys av läget. Möjligtvis är jag beredd att kalla det tjurig-och-lat-tarm-åkomma!

Jag har sedan i söndags mått ganska kass av cytostatikan. Mycket illamående, darrig, svag är väl de jobbigaste sakerna men ska jag vara ärlig känns det verkligen att HELA kroppen påverkas: torra ögon, ont i munnen, dia.... ja, ni vet vad jag menar.... Värst är det dock med illamåendet och jag är såååå dålig på att äta något när jag mår illa vilket gör mig svag vilket gör mig mer illamående osv. Jag har haft heta linjen med onkolog och dietist som ger mig alla möjliga råd och mediciner.

Igår var jag uppe och träffade min underbare kirurg och han vill inte att jag ska bli svagare. Tillsammans kom vi fram till att det är bäst att börja ge mig näring via slangen i magen igen. Så att vi bryter den onda cirkeln och för att jag ska slippa vara så matfokuserad. De hjälpte mig att göra slangen redo för användning igen, dvs skölja den. Jag och Calle protesterade eftersom vi inte gillade tanken att 1,5 månad gamla sond- rester blandat med blod blandat med var och lite ren smuts skulle spolas rakt in i min kropp. "Det är ingen fara - det finns så mycket otäckheter i tunntarmen ändå" blev svaret. Sagt och gjort - de spolade in det i mig och jag fick påsar, slangar, maskiner och sprutor med mig hem. Jag var glad och lättad - äntligen skulle jag få näring i mig.

Kl 22 kopplade jag upp mig och sa Bon Apetit! Jag sov bra fram till 04.00 men sedan dess har denna dagen varit hemsk. Toalettbesök typ var 15:e minut, helt matt såklart, yr och ja.... Jag kan bäst beskriva eländet som maginfluensa eller en riktig baksmälla. Nu har det släppt och det är därför ni inte ska tycka synd om mig. Helt OK att inte gå på restaurang så länge jag slipper mardrömmen. Jag har svårt att tro att det är cellgifterna som efter en vecka ÖKAR i styrka. Min dietist höll med och informerade om att våra tarmar är mycket lata. Om de slipper arbeta på flera dagar, som min har gjort, och de helt plötsligt får jobba heeela tiden i 10 timmar blir den sur och bångstyrig. Hennes råd var att bara fortsätta med slangmatning - du kan ju inte äta bara buljong....nejvisst det funkar ju inte. Just nu äter jag lite rivet äpple och det smakar faktiskt bra. Hoppas hoppas hoppas att jag får vila nu till nästa gift- omgång. Min sköterska på onkologen har lovat att vi ska titta över medicinering och styrka för att jag ska må bättre.

De flesta har inga biverkningar alls av denna typen... I hate to say it but.... Jag visste det!! Jag är helt ren från gifter - käkar sällan några tabletter alls, röker inte och väljer oftast ekologiskt.... Min kropp är inte van vid gifter helt enkelt. Jag har testat den teorin på onkologen - de köpte inte den helt ut ;-)

Nu måste jag berätta en annan sak. Tog mig in till stan igår för att se min Malte spela avslutningskonsert efter höstlovs rockskola på Mega musik. Han har älskat det - det absolut bästa han gjort säger han och vad jag förstår har han charmat alla där..... Han spelade i alla fall bas - stående med basen snett för att kunna nå. han var superduktig och man såg hur han äääälskade att stå i centrum..... Jag undrar vem han fått det ifrån!?!?

Jag var helt klart den stoltaste mamman - och som jag grät!!! Jag har alltid haft lätt för att gråta - för allting och närsomhelst. Mest olämpliga tillfället var nog på en löneförhandling.... Igår lyckades jag i alla fall gråta när Drill och Drull kom in på scenen.... Hhhhmmm är liiite känslig just nu :-).

Det blev visst ett långt inlägg.....

Goa ungar på restaurang...mina 2 yngsta till höger.








9 kommentarer:

  1. Hej Marie,

    Hoppas det vänder snart!!! Låter fruktansvärt allt du går igenom...helt för j...... om jag får säga så.

    Så ja, jag tycker synd om dig, riktigt synd om dig, even if you don't want me to ;-).

    Hoppas vi ses eller hörs snart. Ha en trevlig helg tilsammans med familjen.

    Kram Arnar

    SvaraRadera
  2. Vad händer om du blandar lite svensk honung i äppelrivet? Vågar du försöka? Själv har jag en övertro på honung. Tar det mot allt, mot kärleksbekymmer, på småsår, mot magont och för att det är så jättegott på joghurt med valnötter.
    Skönt att era killar är i full gång och gör bra saker som dom gillar. Du finns ju där, även om du hamnade i bakgrunden i kväll. Men jag lider med dig, kära Marie!

    SvaraRadera
  3. Hej lilla du!
    Ja, min Felicia är helt och fullt förälskad i Malte efter denna rockskola! Om han inte dyker upp en dag, då är det nog hon som kidnappat honom... =)
    "Alltså mamma, du skulle bara se så sööööt han är. Liten och med stora bruna ögon och man vill bara pussa honom hela tiden." =))

    Hoppas det vänder snart för dig, Kämpe! Kram!

    Lisa J

    SvaraRadera
  4. Marie lille goding.
    Måtte det vända..., och det har det säkert gjort idag...., det är ju morgon nu!
    Tankarna har varit hos dig hela kvällen, skulle helst velat köra

    ut till dig direkt när jag hörde att du inte kunde komma..., men du vet, en gin och tonic innanför västen kör man ju inte med!
    Alla "barnen" både stora och små är helt otroliga. Riktigt fina små gäster.
    Maten som du fixat med Trivas var mkt.
    god och kalla öl satt som en smäck till.
    Sen drog ju bandet igång.....wow va kul. Flera vokalister avlöste varandra. Jättebra drag, många dansa....., du vet nog själv vem som dansa mest!! Givetvis: Helene o Annika. Eva och Wendel kom oxå i stöt och sen radda det ena paret efter det andra upp och trödde med sina skånkar.
    Känslan på dansgolvet var nästen som på gamla tider uppe i Folkparken.
    Kl. 01.00 gick vi upp och kolla Eva och Hans boende uppe på loftet på Trivas Hotell, Mysigt.., liten virre
    hann vi oxå med innan Britt-Ingers Taxiservice körde mig och Wendel hem.
    Jag vill passa på här i din blogg Marie att tacka alla trevliga vänner och släktingar och alla dessa ljuvliga ungar...., för en jättetrevlig kväll. Det var så länge sen jag var ute så jag hade nästan glömt hur det var.
    Härlig spelning, tack ska ni ha killar. Det får dom göra om, tycker du inte det Marie?
    Nu lägger jag mig.., tycker det är läge. Lite rörigt har jag skrivit och det är väl inte så konstigt efter
    2 öl!!
    Go´natt Marie och hoppas du får sova gott. Krama och pussa alla dina goa killar direkt när dom vaknar bredvid dig. Hoppas vi ses i helgen. Gerd

    SvaraRadera
  5. Goaste Marie,

    Mitt i allt elände - du är bara för härlig! Hur lyckas man gråta mitt i en löneförhandling??? Som jag skrattade när jag läste det! Du måste berätta den storyn för mig ngn gång :-D
    Skickar massor av styrkekramar till dig, du bara måste fortsätta kämpa även om det går emot dig emellanåt!
    Härliga barn har du och tydligen en man som kan sjunga ;-))
    Jag fortsätter springa på så att vi ngn gång kan ta varvet tillsammans.
    Kämpa för allt vad du kan, Marie!!!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  6. Masser av energikramar från Görslöv (hur kan en östgötska bosätta sig i en by som hon inte kan utala utan att det skrattas). Afirmerar (hade en kollega som höll på med sånt o jag tror det FUNGERAR) all min sympativ, goda råd o kärlek. Ska också affirmera att vårt tak ska sluta läcka (just nu bara pappat som INTE ska läka)o att telefonen ska fungera igen. Idag ska jag köpa ett par rejäla gummistövlar så jag slipper vara våt om fötterna KRAM från din SeglarL8

    SvaraRadera
  7. Fy f-n va jag måste ha det bra...Struntar i vad du säger och tycker verkligen synd om dig av hela mitt hjärta men förstår också att du får en hel del härlig ljusglimtar med så fantastiska pojkar omkring dig!!!
    En stor styrkeKRAM till Dig!!!
    //Malin Mechler

    SvaraRadera
  8. Hej Marie!

    Jag lovar att komma hem till er och personligen framföra "Vem ska jag tro på". Förbaskat trevlig kväll på trivas (Fantastisk sång,Trummis, gitarrister samt alla gäster)Till och med Wendels klassiska trumpet kom fram. Kul att höra att du mår bättre idag Marie. Pussar o Kramar till er alla hälsar La familia Åsberg

    SvaraRadera
  9. Jag känner mig extra gnällig när jag läser hur du mår.
    Men Marie jag vet att det snart blir bättre för dig.

    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera