fredag 26 november 2010

Neutrofiler

Neutrofila granulocyter, eller bara neutrofiler, utgör 60 % av alla vita blodkroppar och är en viktig komponent i det icke-specifika immunförsvaret. De har som främsta uppgift (liksom monocyter och eosinofiler) som fagocyter och eliminerar patogener som bakterier och vissa svampar.


Dagens lärdom för mig och kanske er alla.... hhhhmmmm
I alla fall är det den delen av de vita blodkropparna som även idag har sjunkit lite hos mig. Inte bra tänker jag, men läkaren säger att det är absolut inget ovanligt under cytostatikabehandling. De patienter som är hemma och hade fått denna sänkning av dessa neutrofiler hade fått antibiotika i förebyggande syfte i tablettform men fått fortsätta att vara hemma. De vill dock inte ge antibiotika till mig för att inte riskera att tarmen slås ut igen. Tacksam för det...


Idag får jag i alla fall börja dricka, 5 dl under hela dagen och baaaara klara drycker, dvs drycker man kan se igenom. Jag lägger i mitt huvud upp dagens meny. Tror jag ska ta 2 dl äpplejuice, 2 dl buljong och kanske 1 dl av någon annan genomskinlig juice. MUMS, vilken fredag ;-). Tänker inte slösa några dl på vatten - det kan jag skölja munnen med och sedan spotta ut. Om allt går bra får jag imorgon äta fruktkräm och soppor. Jippie!!


Tack för alla fina kommentarer. Jag ska lägga upp en bild när jag kan på min peruk. Jag är på jakt efter en tunn bomullsmössa  i någon fin modell. Någon som vet var det kan finnas så här mitt i vintern? Jag har fortfarande mycket hår kvar men det tåler inte att borstas eller fönas så jag tänker att en innemössa skulle vara bra. 


Idag hoppas jag få igång SKYPE så jag kan prata med mina barn OCH se dem på samma gång. Jag längtar efter dem. Drömmer mig tillbaka till vår underbara båtluff i Grekland.....titta så fina vi är!

Ha en bra fredag alla!!

12 kommentarer:

  1. Niär underbara! Hoppas din fredag blir ok trots allt! Kramar Caroline

    SvaraRadera
  2. Hej Marie! Du finns ofta i mina tankar! Finns det något som jag/vi kan göra för dig, så bara hör av dig, jag går ju "bara hemma" ändå...Om du inte hittar mössa kanske det finns någon tuff sjal eller så...Men du har väl ganska litet huvud kanske mössa från lilla helsingborg, de brukar ha tunna bomullsmössor när inte andra affärer har det, har jag märkt men inte varit där på länge så vet inte om det finns nu. Kram från Jessica med familj (storasyster fick välja så det blev Hannes )

    SvaraRadera
  3. Hej Jessica!
    Titta gärna när du ändå är i stan, hittar du något fint så köp, jag betalar sen! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Marie.
    Blir så glad när jag läser..., fattar inte hur du kan reda ut all info som du får.
    Men att hitta en cool liten mössa kan väl inte vara så svårt..., du klär ju i allt så go´som du e´.
    BILDEN sen i somras är ju kanoooonfin, tack för att du delar med dig.
    Nu går jag ner på Råå och letar mössa, håll tummarna.
    Kramar i massor Marie får du av mig.
    Gerd

    SvaraRadera
  5. Du är bara så jävla go Marie, tänkte du kunde sända några krafter till ängelholm o vårt kära Rögle BK inför morgondagensmatch. Gå in på deras hemsida o läs om 10 gamla Rögle profiler säger om derby mot mif, Patrik Lundbäck o Stass snackar om en speciel match, du vet vilken... Har du kvar texten från den matchen så måste jag få kopiera den. kör hårt o hälsa Kalle att han klär i gult, Rydebäcks IF gamla färger ju. p.s. Sakna dig på julskyltningen, tar igen det nästa år!

    SvaraRadera
  6. Annars kan du göra som Calle!
    O så likadana träningsställ!!!!
    Kanon!
    Claes

    SvaraRadera
  7. Tjena Marie!
    Hoppas du hittar en mössa och blir gamla friska glada kusin Marie snart igen.
    Tänker på dig.
    Hälsa stora familjen.
    Kramar från kusin-Linus

    SvaraRadera
  8. Eller varför inte plocka fram en virknål och lite bomullsgarn? Får sånt komma in i ditt isolerade rum? I Egypten finns det jättefina små färgglada kalotter. Ska leta i mina gömmor.
    Kram med kraft i!

    SvaraRadera
  9. Såå fina ni är på bilden. Jag skall hålla utkik efter em mysig mössa till dig, skall på stan i helgen. Tänker på dig massor!!
    Kram Heidi

    SvaraRadera
  10. Vi tänker på dig i massor. Såg ditt förra inlägg och skönt att dem inte hittat något nytt av dem där elakingarna. Då är det kanske värt att må lite sämre för att du kommer att bli mycket bättre.
    Sköt om er.
    Varma kramar från Familjen Englund

    SvaraRadera
  11. Du är helt underbar Marie, så mycket du lär mig om allt möjligt, och mest av allt vad som är viktigt. Jag har sagt det förut - dessutom med humor! varm kram och många hållna tummar från Katarina Ek

    SvaraRadera
  12. alltså jag har inte sgat det med humor förut...utan jag menar att du dessutom gör det med humor och värme mitt i allt! Det var det jag menade.../Katarina

    SvaraRadera