onsdag 15 september 2010

Första besöket !

  Marie har fått ett eget rum med stora fönster som vetter ut mot Öresund. Från sängen kan man se båtarna tura fram och tillbaks och även höra stadens rörelser. När jag kliver in i rummet vänder hon sig mot mig med ett trött leende. En slang löper in genom näsan. På ovansidan händerna sitter två ventiler för påfyllning av medicin och koksaltlösning etc. Bredvid sängen ser jag en ställning med fyra påsar fyllda med olika näringsvätskor/proteiner som via slangar går ner och under täcket. Mer än 2000 kalorier skall pumpas in i henne dagligen då näring inte får gå via munnen ännu.

  Sommarbrännan sitter fortfarande kvar i  Maries ansikte och det är så svårt förstå att hon är så sjuk och har varit med om en så stor operation dagen innan. Vi pratar lite och sen återgår allt till det normala för en stund då jag får ta tag i massagen av hennes fötter. Klart är hon trött och slumrar till emellanåt under de 7 timmar jag är hos henne. Vi pratar mycket och tittar lite på tv tillsammans.

   Jag vaknar till när jag ser en man med ett stort hål i pannan kliva in genom dörren. Ena ögat pekar innåt och armarna är fulla av blåmärken. Vem f..n är detta ? Marie hade förvarnat mig om att sjukgymnasten var lite speciell men detta hade jag inte förberett mig på.

Jag analyserar var enda rörelse han gör och ord han säger. Jag kommer ur mina tankar då jag hör honom skrika av att jag pressar ihop hans fingrar med full kraft ! 
Han går bort till Marie och försöker viska men väser istället frågan om hon känner mig ?

"Min sambo" är allt hon säger och han blänger på mig med ett öga.

Efter 12 anekdoter och andningsövningar tillsammans med Marie går han ur rummet. Läkaren kommer in och talar om för mig att sjukgymnasten är den bästa dom har inom detta område.

Jag vet ju att man aldrig skall döma efter utseendet !!!

2 timmar senare kommer den duktiga sjukgymnasten in igen och vill att Marie ska ställa sig upp !!!
Vi hjälps åt och efter att ha trasslat ut härvan av slangar står hon upp för egen maskin. I mina ögon en otroligt stor bedrift och vi applåderar allihop ! 
Sjukgymnasten gör nu ett jätte fint arbete med Marie och jag känner nu fullt förtroende för honom.

FÖRLÅT  MIG A....s !


  Magen har ju fått mycket stryk och utan ryggbedövning första dagarna hade antagligen smärtan varit olidlig. Om några dagar går dom över till lättare form av bedövning och Marie skall även få börja äta lite genom munnen. Läkaren förvarnar oss dock om det kan uppstå vissa komplikationer. Marie är ju såklart orolig för detta och ligger och känner efter. Sömnen blir då lidande och rädsla och oro finns också kvar någonstans hela tiden. Ninna, en av Maries bästa vänner som arbetar på sjukhuset kom också upp i sin vita rock och hälsade på. Det känns jätte skönt att hon är i huset då jag inte kan vara med hela tiden. Marie pallar ju inte ha mig hos sig hela tiden heller för den delen då jag är lite väl blödig :-)

  Våra två äldsta pojkar har nu förstått läget och handskas med det på olika vis. Vår underbara mellan kille på 7 år har en björn som han klär i Maries kläder. "Björnen mamma" är med på frukost, i skolan och vid middagsbordet. Hon får bestick och mat och byts om till mammas riktiga sovkläder när det är dags.

  Vår äldste kille på 9 år har tagit det relativt bra. Han är en realist som sin mor och inser att det måste göras för att bli frisk. Trots detta finns det ju saknad och längtan efter att ha sin mamma hemma som det brukar vara. Vi somnade i varandras famnar sent igår kväll och jag vaknade kl 1 genomsvettig.
Jag har lovat att dom skall få komma upp och hälsa på mamma idag om hon orkar.

Lilleman på 3 år har inte koll alls och pratar mest om bästa kompisen Maximo som är ssuuuk och hur
tråkigt det är på dagis utan honom :-)

Underbara, älskade barn !!!


//Calle


10 kommentarer:

  1. Hej Calle,
    Du är fantastisk!
    Sitter här och läser dina fina texter och tårarna bara rinner och det är inte för att jag är ledsen utan för att jag blir så rörd över att du är sååå FANTASTISK!
    Helt underbart att hon redan varit uppe och stått på sina starka ben. Det måste vara för att hon är minst lika fantastisk som du!
    Jag är så glad för att ni har varandra och era, om möjligt, ännu mer fantastiska barn som alla får lov att hanterar situationen på sitt eget
    lilla vis.
    Fortsätt att kämpa på ;o)
    Kramar från Jessica

    SvaraRadera
  2. Calle.., du är otrolig som pappa
    och som sambo till Marie....,men nu vet jag oxå att du borde SKRIVA, inte bara fotografera. Tack för allt du låter oss ta del av.
    Marie lilla, jag är med dig i tankarna dygnet runt, du e´som alltid,
    EN RIKTIG KÄMPE.
    Du glömmer väl inte att spotta i nävarna Marie? Bra!
    Kramar i massor från din gamla dagmamma.

    SvaraRadera
  3. Tänker på er varje dag!
    Kämpa på!!!!
    Kram Attebom

    SvaraRadera
  4. Klas, Katarina & Alfred15 september 2010 kl. 15:07

    Kärlek från oss!!

    SvaraRadera
  5. Ni kära kära! Läser högt för Daniel ur dagens blogg som vi ser för första gången. Vi gråter och vi ler samtidigt, för ni är så härligt tappra och goda...mot er själva och oss andra, familj, vänner, alla!

    SvaraRadera
  6. Tänker på er varje dag,varje stund.Kramar i massor från Bengt o Gunilla.

    SvaraRadera
  7. Det är inte ofta man gråter en tår framför datorn på kontoret, men så har det varit i dag! När jag fick reda på det oförståeliga som drabbat dig kändes det som en hästspark i magen. Skulle gärna tagit emot ett antal sådana sparkar om det kunnat ta bort det förskräckliga som skett i din lilla mage.
    Har läst varenda ord som skrivits i bloggen och känner verkligen kärleken från alla till dig och killarna och inte minst kämpaglöden att den här striden ska bara vinnas!! Jag vet hur stark och envis du kan vara, så fortsätt bara med det, så kommer du att gå vinnande ur den här bataljen.
    Tusen tillfriskningskramar från Johan (Olsson)

    SvaraRadera
  8. Så skönt det är att i alla kommentarer känna all den värme som strömmar mot dig och din familj och veta att ni får så mycket stöd. Vi tycker så mycket om dig och längtar efter att få se dig på benen och krama om dig.

    SvaraRadera
  9. Calle, du är heelt fantastisk i allt detta. Och jag kan bara säga att jag är inte förvånad över att Marie kunde ställa sig upp. Med hennes vilja kan hon uppnå precis vad som helst. Våra tankar är hos er hela tiden. Jag längtar efter och få träffa Marie igen och varje framsteg gör mig så glad. Kram Heidi med familj

    SvaraRadera
  10. Underbart o höra att du är på benen Marie! Med all den kärlek och energi som bara forsar fram i bloggen här, så är det ju inte konstigt att dom "onda" förlorar kampen, dom har inte en chans!
    Jag kan bara hålla med alla andra Calle, du är grym, men det visste jag sen tidigare... ;-D

    Kram på er / Spigget & flickorna

    SvaraRadera