torsdag 30 september 2010

Svar

Jaha var börjar jag.....
Det positiva såklart; min läkare är fortfarande nöjd med operationen och allt han tagit bort och cellgiftsbehandlingar brukar vara mycket effektiva mot just denna sortens cancer. På min direkta fråga "Finns det något som idag visar på att jag inte kan bli frisk?" - Nej, absolut inte. Jag vill se dig lika pigg om 20 år....eller förresten - då kanske jag är död, sa han.

Det som känns svårt att acceptera är att det visade sig vara en cancerform av en aggressivare art och att de även hittade cancerceller i några av de lymfkörtlarna de tog bort.

Jag tror dessutom att jag just nu har lite svårt att acceptera att jag haft skiten i mig överhuvud taget..... Jag tror att jag någonstans hoppades på att han idag skulle säga: "Oj, fel av oss - sorry men det visade sig visst att du inte hade någon cancer i magen och att vi tagit bort din magsäck i onödan - kan du förlåta oss?" Javisst, skulle jag säga och skutta glatt därifrån....

Han säger att jag måste bli starkare, måste tänka positivt, bestämma mig för att detta ska gå bra och lita på att cancerläkarna gör sitt bästa!

Summa summarium....... jag kan inte sammanfatta svaren idag som att de var varken positiva eller negativa.!

Jag vet bara att jag vill att de ska sätta in värsta möjliga cellgifterna och svälta ut allt som eventuellt kanske är kvarlämnat därinne.

Förövrigt vill jag ha energi, positiva ord, skratt och glädje. Kramar är också välkomna. Det sämsta som kan hända är att jag isolerar mig och tycker synd om mig..... men jag behöver "bryta ihop och komma igen" lite då och då.

Kram och gonatt!!

28 kommentarer:

  1. Marie; du är en fighter! Förstår att det är svårt att sortera alla tankar och känslor. Men skit i det ikväll och gläd dig åt det positiva i beskedet. Med alla fina människor omkring dig som ger dig det du behöver - och din egen styrka, kommer du att skrämma skiten ur alla elaka celler som ens försöker sticka upp! Från mig kommer det massor av kramar!! /Erika

    SvaraRadera
  2. Marie: Att ge dig energi, positiva ord, skratt och glädje - det är ju det du har alla dina underbara vänner och bekanta till. Jag lovar att hjälpa till med det när jag träffar dig nästa gång:-). Och som du sagt innan: cancercellerna muckar med fel person!!! KRAMAR i massor.

    SvaraRadera
  3. Massor av kramar till dig Marie! Du kommer att klara detta & vi är många som kommer att stötta dig och din familj i kampen mot de dumma cancercellerna. Styrkekramar/ Anna

    SvaraRadera
  4. Kom igen Marie...., du får aldrig en chans i världen att gå i ide´och tycka synd om dig själv. Det lovar jag på heder och samvete!!
    Jag har så mycket "ledig" tid....., önskar inget hellre än att få ställa upp och stötta med vad det vara må...., kramas, gå en sväng, leka med
    busungarna, tömma diskmaskinen, damma..., eller kanske BARA VARA ihop med dig.
    Skriv en lista.., befall och jag lyder!! Jag gör allt för dig o Calle.
    Go´nattkramar till er båda och hoppas att ni sover gott i ert nya fina sovrum. Gerd

    SvaraRadera
  5. Läste någonstans att massor med syre svälter ut cancer. Hade fått diagnosen kronisk myelom. De första åren var jag sjukskriven en dag i veckan för att vara i skog eller på hav. Har sjukdomen under kontroll sedan 15 år. Förutom frisk luft var kanske det viktigaste lugn, ingen stress. Och fysisk närhet, att bli klappad på. Det stimulerar läkande hormoner.
    Marie, det här kommer att går bra!

    SvaraRadera
  6. Hej Marie!
    I heard your news the other day.
    And there is me thinking the reason you looked down when I saw you briefly at the IKEA store was connected to the IT outsourcing news.
    Oh how insignificant that news seems now!

    Our youngest son Oliver was a bit confused about me crying through Idol 2010 last Friday evening - of course I was reading yours and Calle's blogg on my phone but I hope you can see the humour in his confusion...."why is my dad suddenly crying when these candidates are being thrown off Idol??" :-)

    I must say, I am completely inspired by your approach to this journey and I am really looking forwards to comparing training ups and downs with you prior to a future Göteborgsvarvet!!!!

    I know that with your determination you will come out punching as hard as you did in the Alvesta gym sessions on Tuesday mornings (thank god I stayed out of your way and always paired up with Robban!)

    Marie and Calle, you don't deserve this but you are both an inspiration and as long as you keep smiling and smiling and smiling then you will see that laughter really is the best medicine!

    Thinking about you all everyday!
    Much love to you all from Simon, Jessica, Elliot and Oliver Fisher XXXX

    SvaraRadera
  7. Allrafinaste Marie! Förstår att det känns tufft att få svart på vitt - och du måste få vara låg - utan det så känner man inte skillnaden när man är hög (på livet alltså) Med din man (vars oerhörda kapacitet jag förstått via denna blogg) och din familj och nätverk och den du ÄR så klarar du detta!! Du kommer kicka skiten ur varenda elak cellförändring och gå på strandpromenad med med din Calle om 30 år och tacka livet. Så många kramar du vill ha, Katarina

    SvaraRadera
  8. Puss, puss, kramar, klappar, fan och tjohooo. Framtiden är här nu! Du kan inte bli ensam! Alla är med dig, sååå många vänner som kämpar tillsammans mot rymdvarelserna i DIN kropp, Marie. Vi mot dom. De glädjestunder du har haft under resan hittills har varit befogade och kommer att fortsätta komma..eftersom du ska leva. Inget annat...leva, älska och kämpa vidare.
    Här är vi / Petter & Elin & gänget

    SvaraRadera
  9. God morgon Marie och familjen!
    Försök att tänka på det positiva! Försök att ta det lugnt, promenera längs havet och åk till skogen. Ta fram den lille Marie som vi känner dig från ungdomen, med mycket energi och glada skratt. Kram Anette & Stefan

    SvaraRadera
  10. Kramar, värme och omtanke.
    Sänder Susanne (Adam)

    SvaraRadera
  11. Marie! hoppet är det sista som överger en människa.
    Och du har massor av hopp & energi då du är en fighter av sällan skådat slag.
    Vetenskapliga studier har vissat att prostiv energi kan faktiskt bota diverse sjukdomar.
    Så vi från familjen Englund sänder här massor av kramar & positiv energi.

    SvaraRadera
  12. Marie, du är starkare än starkast och du kommer att besegra de dumma, dumma, dumma cancercellerna!!

    Positiva, energiska, skrattfyllda, varma, glädjefulla, stärkande kramar kommer här från oss!

    Camilla, Jonas, Victor, Wilma och Lowisa

    SvaraRadera
  13. Käraste Marie & Calle!!<3<3<3 Vi tänker hålla dej upprätt och hjälpa dej med allt vi någonsin kan..Och du och jag ska en dag ta en promenad vid stranden o prata prata prata, dricka kaffe och prata lite till, gråta och skratta...<3 Och allt positivt som jag har med mig i min ryggsäck ska jag dela med mig till dej!! Vi fortsätter att Heja på dej ända in i mååål för du kommer att vinna!!! Ut och njut, det e fredag, fint väder, och alla ska få vara tillsammans och mysa. Vad som väntar i morgon är det ingen av oss som vet så LEV IDAG. Detta är och har varit mitt bästa överlevnadssätt! Hoppas det kan hjälpa dej oxå! Bästa varmaste kramar Annika A

    SvaraRadera
  14. Marie och Calle, fortsätt att ta en timme i taget. Försök att sätta fokus på det som är positivt så att ni kan få positiv energi in i er för att orka kämpa vidare. Sänder massor med kramar till er alla. Lotten

    SvaraRadera
  15. Ibland är livet förbaskat orättvist. Läser din blogg och tårarna trillar. Kramar min 3-åring och är lycklig för att vi är friska - idag. Marie, jag känner dig inte väldigt väl, men förstår av dina ord att Du är en kämpe, ja hela din familj är fajters som inte ger upp. Luta dig mot familj och vänner, tyck synd om dig själv och gå stark ur det här.
    (Idag ska jag titta på film i Elliots koja, äta choklad, leka djungel i källaren - skit samma att det inte är lördag. Här är det livet som ska levas!)
    Hälsn Kajsa Askelin

    SvaraRadera
  16. Marie,
    Med Din styrka och vilja, att Du är positiv så fixar Du detta.
    Tänk positivt, ta det lungt, njut av det fina vädret.
    Många, många, många stora kramar till Dig, Calle och barnen.
    Wendel

    SvaraRadera
  17. Marie & Calle!
    Vi ser att ni har många varma och goa vänner när vi läser alla fina inlägg här! Ta åt er alla positiva ord och tankar som strömmar emot er!
    Marie, alla pratar om vilken kämpe du är, och vi kan bara hålla med, du är grym!
    Calle, du behöver också all kraft du kan hitta just nu, hoppas du håller energin uppe och ber om hjälp när du behöver. Behöver du hjälp med barnen, trädgården eller annat så vet du hur du når oss, tveka inte!
    Vi på Vargögatan tänker på er båda och skickar stora kramar till er!!!

    / Spigget - Annika - Amanda - Emmie

    SvaraRadera
  18. Varma kramar från oss .Tänk positivt detta fixar ni.Vi sänder er energikramar. Anders o Ulrika

    SvaraRadera
  19. Marie,

    En positiv tanke från mig är alla fotbolls träningar vi haft. Alla gånger du sprungit ifrån mig på plan bara för att bevisa att jag inte skulle befinna mig ute på plan utan snällt gå tillbaka i målet. Alla gånger du gjort ett snyggt mål på mig och jag fick böja ryggen och hämta bollen i maskorna. Alla långa resor till borta matcherna, fast ofta med en vinst i bagaget hem :) Alla underbara resor till Sting Cup i Göteborg. Alla roliga fester på RÅÅ IP, Det finns otroligt många minnen. Det jag minns mest är när din farmor, eller mormor tycket du och jag var lika som syskon, samtidigt som hon tyckte Helene var så lik Eva-Lotta. För mig är bara tanken på ditt ansikte possitivitet, glädje, hopp och en enorm styrka. TÄNKER på dig och din familj och skickar all extra styrka ni kan behöva. KRAM Mia-Maria

    SvaraRadera
  20. Vi tänker så mycket på dig och din fina familj! Kämpa på mot de elaka cellerna så hjälps vi åt med kampen mot maskrosorna i trädgården nästa sommar. Finns det något vi kan göra för att hjälpa er här och nu så tveka inte att fråga. Kramar Johanna och Henrik i 125:an

    SvaraRadera
  21. Hej Marie & Calle, jag är också sjuk, 39,5 och tycker duktigt synd om mig själv - så är jag också man:-)...
    Marie betyder väl den trotsiga & morska? Nu har den jävla sjukdomen gett sig på fel tant!

    Både jag och Lotta tänker på dig & Calle! Och hoppas du kommer starkare & tuffare ur det här!

    100000000000000000 Kramar från Johan F

    SvaraRadera
  22. Goaste, finaste Marie,
    I den finaste av världar är alla friska och lyckliga. I den finaste av världar finns inga bekymmer, sjukdomar eller orättvisor. Tyvärr lever vi inte i den finaste av världar.... Jag är så bedrövad över att höra och läsa vad du råkat utför. Världen var inte fin innan men det blev inte bättre nu.... varför du av alla??? Visst, ingen är värd det du går igenom, det är inte så jag menar men du är ju godheten själv - alltid så glad och positiv och full av liv.
    Det är just därför du nu fixar detta! Du måste fixa bort dessa hemska saker du fått i kroppen som inte har där att göra! Jag skall springa Göteborgsvarvet med dig nästa år - tränar för fullt nu så du måste se till att du får på dig löpardojorna snart :-)
    Skickar stooooora styrkekramar till dig och hela din fina familj - en extra till Calle för att han tar hand om dig och de dina så otroligt, imponerande bra trots att han också har det svårt.
    Är det några som fixar detta så är det ni!!!

    Kramar Ullis och hela familjen Vedholm

    SvaraRadera
  23. Cecilia Backstad3 oktober 2010 kl. 19:38

    Hej Marie!
    Vilken resa du har hamnat på. Helt fel spår förstås, när du är så mitt i livet. Men du om någon fixar det!
    Jag beundrar din styrka och ditt fina sätt att dela med dig det du går igenom. Hade vi inte perspektiv på tillvaron tidigare så har vi det nu. Tack för att du finns! KRAM Cecilia

    SvaraRadera
  24. Hej Marie,

    Jag blir lite speechless av att läsa allt du skriver. Fattar liksom icke att detta har hänt, men om det är någon som kommer sig igenom en sådan situation är det du!! Jag skal aldri, aldri klaga över livets trivielle händelser. Som med Sara sätter dina ord livet i perspektiv, och som man säger i Texas, I ain't taking anything for granted anymore.

    Vi skickar massa kraftfull, norsk energi, och tänker på dig :-).

    Stor kram från Arnar och familjen.

    SvaraRadera
  25. Familjen Åsberg3 oktober 2010 kl. 20:19

    Hej Marie !
    Den skiten du har i din kropp ska bara bort. Den har inte där att göra, den bråkar med fel person. Vi vill och vi ska kramas ,skratta och ha så trevligt och mysigt som vi brukar ha när vi träffas. Vi har många roliga visiter att se fram emot här i Rydebäck nu när vi äntligen bosatt oss här och vi älskar att ha er i våran närheten. Så Marie all den energi,som vi förstår tar slut ibland,men du ligger inne med, nu använder du den och så träffas vi snart. För vi lääängtar så att kramas och skratta med er alla.
    Ps: Vilken underbar man du har. Kalle är helt enastående som fixat sovrum när all annan logistik med vanliga vardagen också ska gå ihop. Jag(Lenita) hade nog kännt likadant, tårarna hade strömmat ner.
    Kram Kram från oss alla.

    SvaraRadera
  26. Har för länge sen gett upp det där med att försöka behålla ett välsminkat yttre när jag går in på din blogg - men jag går in där ändå för Du ger mig perspektiv på mitt liv och Du ger mig hopp om din situation. För just Du Marie är en av de mest öppna och positiva människor jag träffat och det är just därför du är så omtyckt och just därför du kommer att ta dig igenom detta!!!!

    Jag är sur för att den dumma elaka sjukdomen hoppar på allt fler människor jag tycker om så se till att sparka på den hårt och visa att den inte är välkommen!!!

    All energi till dig, var stark men tillåt dig tröstas och kramas.

    Tänker på dig!! Massor av kramar från Malin Mechler

    SvaraRadera
  27. Du är inte här, men jag kramar din kind,en kram jag sänder med smekande vind, öppna ett fönster ställ det på glänt, den vinden du känner är den kramen jag sänt..

    Tusen och åter tusen kramar både till dig och din familj. Lotta, Ove Jensen

    SvaraRadera
  28. Malin Pettersson4 oktober 2010 kl. 20:08

    Hej Marie!
    Du har fått så många fina inlägg här och jag är glad att du har ett stort härligt stöd med dig på den här resan. Jag har hört vad som hänt och följer dig nu i din fina blogg. Så imponerad. Du har sådan livsglädje och energi, det är inte rättvist att du ska ha det så här..! Kämpa vidare så ska det ordna sig, det har helt klart drabbat fel tjej! Tänker mycket på dig. Massor av kramar från Malin

    SvaraRadera